Strona główna > Uchwały > 2014 |
Uchwała nr XXXV/335/14RADY GMINY NOWA WIEŚ WIELKAz dnia 27 lutego 2014w sprawie przyjęcia stanowiska Rady Gminy Nowa Wieś Wielka dotyczącego włączenia Powiatu Bydgoskiego w poczet Sygnatariuszy porozumienia o współpracy pomiędzy samorządami tworzącymi Miejski Obszar Funkcjonalny Bydgoszczy i Torunia na rzecz realizacji Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 12 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2013 r. poz. 594 ze zm.*) uchwala się, co następuje:
Uchwała nr XXXV/335/14
RADY GMINY NOWA WIEŚ WIELKA
z dnia 27 lutego 2014
w sprawie przyjęcia stanowiska Rady Gminy Nowa Wieś Wielka dotyczącego włączenia Powiatu Bydgoskiego w poczet Sygnatariuszy porozumienia o współpracy pomiędzy samorządami tworzącymi Miejski Obszar Funkcjonalny Bydgoszczy i Torunia na rzecz realizacji Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 12 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2013 r. poz. 594 ze zm.*) uchwala się, co następuje:
§ 1. Przyjmuje się stanowisko o konieczności włączenia Powiatu Bydgoskiego w
poczet Sygnatariuszy porozumienia o współpracy pomiędzy samorządami
tworzącymi Miejski Obszar Funkcjonalny Bydgoszczy i Torunia na rzecz realizacji
Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych i apeluje do Radnych Miasta Bydgoszczy
o respektowanie prawa Powiatu Bydgoskiego do bycia pełnoprawną stroną
porozumienia:
„W związku z faktem, że w uchwale Rady Miasta Bydgoszczy Nr LI/1119/14 z dnia 29 stycznia 2014 r. w sprawie zgody na zawarcie porozumienia pomiędzy Miastem Bydgoszcz a pozostałymi samorządami tworzącymi Miejski Obszar Funkcjonalny na rzecz realizacji zadań w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, wśród stron porozumienia brak jest Powiatu Bydgoskiego, Rada Gminy Nowa Wieś Wielka wyraża swój stanowczy sprzeciw i żąda umożliwienia Powiatowi Bydgoskiemu bycia pełnoprawnym Sygnatariuszem Porozumienia.
Miejski Obszar Funkcjonalny Bydgoszczy i Torunia został określony w 2012 r. przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. W obszarze tym znajduje się Powiat Bydgoski i ma on pełne prawo być stroną przedmiotowego porozumienia. Potwierdza to również, zatwierdzony w lipcu 2013 r. przez Ministra Rozwoju Regionalnego, dokument pn. „Zasady realizacji Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych w Polsce”, który stwierdza, że członkami Związku ZIT mogą być zarówno samorządy gminne jak i powiatowe.
Powiat Bydgoski, będąc członkiem Porozumienia, na podstawie Strategii ZIT, będzie mógł się ubiegać o dofinansowania projektów z zakresu swoich kompetencji nie tylko do Kujawsko-Pomorskiego Programu Operacyjnego 2014-2020, ale również do innych operacyjnych programów ogólnopolskich.
Planowanie zrównoważonego rozwoju poprzez budowanie katalogu zintegrowanych i komplementarnych przedsięwzięć, np. transportowych, bez udziału dróg powiatowych, czy projektów zmierzających do kompleksowej poprawy dostępu i jakości usług publicznych na obszarze województwa czy subregionu, bez udziału Powiatu, którego zadania w tym zakresie wynikają z ustawy o samorządzie powiatowym, jest sprzeczne z logiką i zasadami planowania.
Powiat, jako jednostka samorządu terytorialnego, ma określoną rolę w spójnym i zrównoważonym rozwoju miejskiego obszaru funkcjonalnego. Pozbawienie Powiatu Bydgoskiego możliwości realizacji przypisanych ustawą zadań godzi w ideę samorządności i stawia przeszło 100 tysięcy mieszkańców naszego powiatu poza głównym nurtem rozwoju kraju, tym bardziej, że Miasto Bydgoszcz, będąc miastem na prawach powiatu, będzie realizowało jako strona Porozumienia swoje zadania z zakresu samorządu powiatowego, której to możliwości pozbawia obecnie Powiat Bydgoski, nie dopuszczając go do bycia stroną porozumienia.
W związku z powyższymi faktami, jako Radni Gminy Nowa Wieś Wielka apelujemy do Radnych Miasta Bydgoszczy o respektowanie prawa Powiatu Bydgoskiego do bycia pełnoprawną stroną porozumienia o współpracy pomiędzy samorządami tworzącymi Miejski Obszar Funkcjonalny Bydgoszczy i Torunia na rzecz realizacji Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych i przyjęcie Powiatu Bydgoskiego w poczet Sygnatariuszy tego Porozumienia”.
§ 2. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
W związki z prośbą Pana Starosty Bydgoskiego, o wystąpienie do Radnych Rady Miasta Bydgoszczy z apelem o zmianę wcześniej zajętego stanowiska i umożliwienie Bydgoskiemu Starostwu ziemskiemu uczestniczenie w porozumieniu o współpracy pomiędzy samorządami tworzącymi Miejski Obszar Funkcjonalny Bydgoszczy i Torunia na rzecz realizacji Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, Radni Rady Gminy przyjmują stanowisko określone w treści uchwały. Umożliwi to pełne reprezentowanie interesów mieszkańców Powiatu Bydgoskiego przy ewentualnym korzystaniu z możliwości, które będą dawały Zintegrowane Inwestycje Terytorialne.
„W związku z faktem, że w uchwale Rady Miasta Bydgoszczy Nr LI/1119/14 z dnia 29 stycznia 2014 r. w sprawie zgody na zawarcie porozumienia pomiędzy Miastem Bydgoszcz a pozostałymi samorządami tworzącymi Miejski Obszar Funkcjonalny na rzecz realizacji zadań w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, wśród stron porozumienia brak jest Powiatu Bydgoskiego, Rada Gminy Nowa Wieś Wielka wyraża swój stanowczy sprzeciw i żąda umożliwienia Powiatowi Bydgoskiemu bycia pełnoprawnym Sygnatariuszem Porozumienia.
Miejski Obszar Funkcjonalny Bydgoszczy i Torunia został określony w 2012 r. przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. W obszarze tym znajduje się Powiat Bydgoski i ma on pełne prawo być stroną przedmiotowego porozumienia. Potwierdza to również, zatwierdzony w lipcu 2013 r. przez Ministra Rozwoju Regionalnego, dokument pn. „Zasady realizacji Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych w Polsce”, który stwierdza, że członkami Związku ZIT mogą być zarówno samorządy gminne jak i powiatowe.
Powiat Bydgoski, będąc członkiem Porozumienia, na podstawie Strategii ZIT, będzie mógł się ubiegać o dofinansowania projektów z zakresu swoich kompetencji nie tylko do Kujawsko-Pomorskiego Programu Operacyjnego 2014-2020, ale również do innych operacyjnych programów ogólnopolskich.
Planowanie zrównoważonego rozwoju poprzez budowanie katalogu zintegrowanych i komplementarnych przedsięwzięć, np. transportowych, bez udziału dróg powiatowych, czy projektów zmierzających do kompleksowej poprawy dostępu i jakości usług publicznych na obszarze województwa czy subregionu, bez udziału Powiatu, którego zadania w tym zakresie wynikają z ustawy o samorządzie powiatowym, jest sprzeczne z logiką i zasadami planowania.
Powiat, jako jednostka samorządu terytorialnego, ma określoną rolę w spójnym i zrównoważonym rozwoju miejskiego obszaru funkcjonalnego. Pozbawienie Powiatu Bydgoskiego możliwości realizacji przypisanych ustawą zadań godzi w ideę samorządności i stawia przeszło 100 tysięcy mieszkańców naszego powiatu poza głównym nurtem rozwoju kraju, tym bardziej, że Miasto Bydgoszcz, będąc miastem na prawach powiatu, będzie realizowało jako strona Porozumienia swoje zadania z zakresu samorządu powiatowego, której to możliwości pozbawia obecnie Powiat Bydgoski, nie dopuszczając go do bycia stroną porozumienia.
W związku z powyższymi faktami, jako Radni Gminy Nowa Wieś Wielka apelujemy do Radnych Miasta Bydgoszczy o respektowanie prawa Powiatu Bydgoskiego do bycia pełnoprawną stroną porozumienia o współpracy pomiędzy samorządami tworzącymi Miejski Obszar Funkcjonalny Bydgoszczy i Torunia na rzecz realizacji Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych i przyjęcie Powiatu Bydgoskiego w poczet Sygnatariuszy tego Porozumienia”.
§ 2. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Uzasadnienie
W związki z prośbą Pana Starosty Bydgoskiego, o wystąpienie do Radnych Rady Miasta Bydgoszczy z apelem o zmianę wcześniej zajętego stanowiska i umożliwienie Bydgoskiemu Starostwu ziemskiemu uczestniczenie w porozumieniu o współpracy pomiędzy samorządami tworzącymi Miejski Obszar Funkcjonalny Bydgoszczy i Torunia na rzecz realizacji Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, Radni Rady Gminy przyjmują stanowisko określone w treści uchwały. Umożliwi to pełne reprezentowanie interesów mieszkańców Powiatu Bydgoskiego przy ewentualnym korzystaniu z możliwości, które będą dawały Zintegrowane Inwestycje Terytorialne.
---------------------------------------------------
* Dz. U. z 2013 r. poz. 645 i 1318.
Uchwała nie podlega publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa
metryczka
Opublikował: Szymon Giżycki (24 marca 2014, 10:47:38)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 889