Strona główna > Uchwały > 2014 |
Uchwała nr XXXVI/337/14RADY GMINY NOW WIEŚ WIELKAz dnia 25 marca 2014w sprawie przekazania skargi według właściwości. Na podstawie art. 231, w zw. z art. 229 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2013 r. poz. 267) uchwala się, co następuje:
Uchwała nr XXXVI/337/14
RADY GMINY NOW WIEŚ WIELKA
z dnia 25 marca 2014
w sprawie przekazania skargi według właściwości.
Na podstawie art. 231, w zw. z art. 229 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2013 r. poz. 267) uchwala się, co następuje:
§ 1. Przekazuje się Wojewodzie Kujawsko -
Pomorskiemu w Bydgoszczy, do rozpatrzenia według właściwości, skargę
Sołectwa Dobromierz z dnia 11 marca 2014 r., na działalność Rady Gminy Nowa
Wieś Wielka i na działalność Przewodniczącego Rady Gminy Nowa Wieś Wielka.
§ 2. Zobowiązuje się Przewodniczącego Rady Gminy Nowa Wieś Wielka do przekazania skargi Wojewodzie Kujawsko - Pomorskiemu i zawiadomienia skarżącego o przekazaniu skargi.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
W dniu 12 marca 2014 r. do Rady Gminy Nowa Wieś Wielka wpłynęło pismo z dnia 11 marca 2014 r., zawierające stanowczy sprzeciw co do podjętej w dniu 27 lutego 2014 r. przez Radę Gminy Nowa Wieś Wielka uchwały Nr XXXV/333/14, dotyczącej uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego pn. Dobromierz Dolny. Ponadto pismo zawiera zarzuty skierowane bezpośrednio do przewodniczącego rady gminy, a dotyczące jego działania podczas procedowania nad w/w planem. Nadawca pisma, Sołectwo Dobromierz, nie określił wprost charakteru tego pisma, należało więc posiłkować się odpowiednimi przepisami w tym zakresie. Po dokładnym i wnikliwym zapoznaniu się z treścią w/w pisma wydaje się uzasadnione zakwalifikowanie go jako skargi, co znajduje oparcie w przepisie art. 222 Kodeksu postępowania administracyjnego, który z kolei stanowi, że: „O tym, czy pismo jest skargą albo wnioskiem, decyduje treść pisma, a nie jego forma zewnętrzna.”. Jak wynika natomiast z przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego, rada gminy jest organem właściwym do rozpatrywania skarg dotyczących zadań lub działalności wójta oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych, z wyjątkiem tych, które dotyczą zadań lub działalności organów wykonawczych jednostek samorządu terytorialnego w sprawach należących do zadań zleconych z zakresu administracji rządowej (art. 229 pkt 3 Kodeksu postępowania administracyjnego). W konsekwencji a contario przyjąć należy, iż rada gminy nie jest organem właściwym do rozpatrzenia przedmiotowej skargi Sołectwa Dobromierz. Wobec przyjęcia takiego stanowiska konieczne więc jest przekazanie skargi do organu właściwego, a tym w niniejszej sprawie jest wojewoda, co wynika wprost z art. 229 pkt 1 Kodeksu postępowania administracyjnego. Merytoryczne rozpatrzenie skargi nie leży bowiem w kompetencjach organu stanowiącego. Podobnie ma się postępowanie w sprawie przewodniczącego rady, albowiem nie należy on do żadnej z w/w kategorii podmiotów.
W konsekwencji rada gminy nie ma również kompetencji do rozpatrzenia skargi na przewodniczącego, a jedynie formalny obowiązek przekazania sprawy do organu właściwego. W świetle powyższego, jeżeli chodzi o kwestię podmiotu właściwego do rozpatrzenia skargi na działalność przewodniczącego rady, będzie nim także wojewoda. Zgodnie z przepisem art. 231 Kodeksu postępowania administracyjnego, należy zawiadomić równocześnie skarżącego o zajętym przez radę gminy stanowisku, dlatego też stosowne postanowienie jest zawarte w § 2 uchwały.
W związku z powyższym podjęcie uchwały jest jak najbardziej zasadne.
§ 2. Zobowiązuje się Przewodniczącego Rady Gminy Nowa Wieś Wielka do przekazania skargi Wojewodzie Kujawsko - Pomorskiemu i zawiadomienia skarżącego o przekazaniu skargi.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Uzasadnienie
W dniu 12 marca 2014 r. do Rady Gminy Nowa Wieś Wielka wpłynęło pismo z dnia 11 marca 2014 r., zawierające stanowczy sprzeciw co do podjętej w dniu 27 lutego 2014 r. przez Radę Gminy Nowa Wieś Wielka uchwały Nr XXXV/333/14, dotyczącej uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego pn. Dobromierz Dolny. Ponadto pismo zawiera zarzuty skierowane bezpośrednio do przewodniczącego rady gminy, a dotyczące jego działania podczas procedowania nad w/w planem. Nadawca pisma, Sołectwo Dobromierz, nie określił wprost charakteru tego pisma, należało więc posiłkować się odpowiednimi przepisami w tym zakresie. Po dokładnym i wnikliwym zapoznaniu się z treścią w/w pisma wydaje się uzasadnione zakwalifikowanie go jako skargi, co znajduje oparcie w przepisie art. 222 Kodeksu postępowania administracyjnego, który z kolei stanowi, że: „O tym, czy pismo jest skargą albo wnioskiem, decyduje treść pisma, a nie jego forma zewnętrzna.”. Jak wynika natomiast z przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego, rada gminy jest organem właściwym do rozpatrywania skarg dotyczących zadań lub działalności wójta oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych, z wyjątkiem tych, które dotyczą zadań lub działalności organów wykonawczych jednostek samorządu terytorialnego w sprawach należących do zadań zleconych z zakresu administracji rządowej (art. 229 pkt 3 Kodeksu postępowania administracyjnego). W konsekwencji a contario przyjąć należy, iż rada gminy nie jest organem właściwym do rozpatrzenia przedmiotowej skargi Sołectwa Dobromierz. Wobec przyjęcia takiego stanowiska konieczne więc jest przekazanie skargi do organu właściwego, a tym w niniejszej sprawie jest wojewoda, co wynika wprost z art. 229 pkt 1 Kodeksu postępowania administracyjnego. Merytoryczne rozpatrzenie skargi nie leży bowiem w kompetencjach organu stanowiącego. Podobnie ma się postępowanie w sprawie przewodniczącego rady, albowiem nie należy on do żadnej z w/w kategorii podmiotów.
W konsekwencji rada gminy nie ma również kompetencji do rozpatrzenia skargi na przewodniczącego, a jedynie formalny obowiązek przekazania sprawy do organu właściwego. W świetle powyższego, jeżeli chodzi o kwestię podmiotu właściwego do rozpatrzenia skargi na działalność przewodniczącego rady, będzie nim także wojewoda. Zgodnie z przepisem art. 231 Kodeksu postępowania administracyjnego, należy zawiadomić równocześnie skarżącego o zajętym przez radę gminy stanowisku, dlatego też stosowne postanowienie jest zawarte w § 2 uchwały.
W związku z powyższym podjęcie uchwały jest jak najbardziej zasadne.
Uchwała nie podlega publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa
metryczka
Opublikował: Szymon Giżycki (9 kwietnia 2014, 13:15:07)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 934