Strona główna > Uchwały > 2014 |
Uchwała nr I/1/14RADY GMINY NOWA WIEŚ WIELKAz dnia 1 grudnia 2014w sprawie ustalenia Regulaminu głosowania wyboru Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego Rady Gminy Nowa Wieś Wielka Na podstawie art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2013 r. poz. 594 ze zm.[1]) oraz § 51 ust. 5 Statutu Gminy Nowa Wieś Wielka, stanowiącego załącznik do uchwały nr XXVIII/267/13 Rady Gminy Nowa Wieś Wielka z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie uchwalenia statutu Gminy Nowa Wieś Wielka (Dz.Urz. Woj. Kuj.-Pom. z 2013 r. poz. 3045) uchwala się, co następuje:
Uchwała nr I/1/14
RADY GMINY NOWA WIEŚ WIELKA
z dnia 1 grudnia 2014
w sprawie ustalenia Regulaminu głosowania wyboru Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego Rady Gminy Nowa Wieś Wielka
Na podstawie art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2013 r. poz. 594 ze zm.[1]) oraz § 51 ust. 5 Statutu Gminy Nowa Wieś Wielka, stanowiącego załącznik do uchwały nr XXVIII/267/13 Rady Gminy Nowa Wieś Wielka z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie uchwalenia statutu Gminy Nowa Wieś Wielka (Dz.Urz. Woj. Kuj.-Pom. z 2013 r. poz. 3045) uchwala się, co następuje:
§ 1. Ustala się Regulamin głosowania w wyborach Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego Rady Gminy Nowa Wieś Wielka, zgodnie z brzmieniem załącznika do uchwały.
§ 2. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
[1] z 2013 r. poz.645 i poz. 1318 oraz z 2014 r. poz. 379 i 1072.
Uzasadnienie
W związku z art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym nowo wybrana Rada Gminy na pierwszej sesji dokonuje wyboru ze swego grona Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego, bezwzględną większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym. Podjęcie niniejszej uchwały pozwoli
Załącznik
do uchwały Nr I/1/14
Rady Gminy Nowa Wieś Wielka
z dnia 1 grudnia 2014 r.
Rady Gminy Nowa Wieś Wielka
z dnia 1 grudnia 2014 r.
Regulamin
głosowania w wyborach Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego
Rady Gminy Nowa Wieś Wielka kadencji 2014-2018.
głosowania w wyborach Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego
Rady Gminy Nowa Wieś Wielka kadencji 2014-2018.
Rozdział I
Przepisy ogólne
Przepisy ogólne
§ 1.1. Przewodniczącego/Wiceprzewodniczącego Rady Gminy Nowa Wieś
Wielka, radni wybierają ze swego grona spośród nieograniczonej liczby
kandydatów, w głosowaniu tajnym.
2. Głosowanie przeprowadza wybrana spośród radnych Komisja Skrutacyjna.
§ 2. Prawo zgłaszania kandydatów przysługuje radnemu i grupie radnych.
§ 3.1. Głosowanie odbywa się przy pomocy kart do głosowania.
2. Karty do głosowania sporządza i rozdaje radnym Komisja Skrutacyjna po ustaleniu przez Radę listy radnych, którzy kandydują na stanowisko Przewodniczącego/Wiceprzewodniczącego Rady.
3. Karty opatrzone są pieczęcią Rady Gminy Nowa Wieś Wielka.
2. Głosowanie przeprowadza wybrana spośród radnych Komisja Skrutacyjna.
§ 2. Prawo zgłaszania kandydatów przysługuje radnemu i grupie radnych.
§ 3.1. Głosowanie odbywa się przy pomocy kart do głosowania.
2. Karty do głosowania sporządza i rozdaje radnym Komisja Skrutacyjna po ustaleniu przez Radę listy radnych, którzy kandydują na stanowisko Przewodniczącego/Wiceprzewodniczącego Rady.
3. Karty opatrzone są pieczęcią Rady Gminy Nowa Wieś Wielka.
§ 4.1. Głosowanie odbywa się na sesji poprzez wywołanie przez członka
Komisji Skrutacyjnej wg listy obecności, nazwiska radnego, który podchodzi do
urny i w obecności Komisji Skrutacyjnej wrzuca do niej kartę do głosowania.
2. Podczas głosowania na sali znajduje się osobny stolik umożliwiający
radnym tajne (dyskretne) dokonanie wyboru kandydata na karcie do głosowania.
§ 5.1. Po przeprowadzeniu głosowania Komisja Skrutacyjna ustala wyniki
głosowania i sporządza protokół.
2. Protokół podpisują osoby wchodzące w skład Komisji Skrutacyjnej.
3. Wyniki wyborów ogłasza przewodniczący Komisji Skrutacyjnej poprzez odczytanie protokołu na sesji.
§ 6. Wybór Przewodniczącego/Wiceprzewodniczącego Rady Gminy następuje bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, tj. 8 radnych.
2. Protokół podpisują osoby wchodzące w skład Komisji Skrutacyjnej.
3. Wyniki wyborów ogłasza przewodniczący Komisji Skrutacyjnej poprzez odczytanie protokołu na sesji.
§ 6. Wybór Przewodniczącego/Wiceprzewodniczącego Rady Gminy następuje bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, tj. 8 radnych.
Rozdział II
Zasady głosowania w przypadku zgłoszenia jednego kandydata
Zasady głosowania w przypadku zgłoszenia jednego kandydata
§ 7. Karty do głosowania sporządzone wg jednolitej formy zawierają
brzmienie: „Karta do głosowania w wyborach Przewodniczącego/Wiceprzewodniczącego*
Rady Gminy Nowa Wieś Wielka” oraz pytanie „Czy jesteś za wyborem radnego
…………….. (imię i nazwisko kandydata) na Przewodniczącego/Wiceprzewodniczącego*
Rady Gminy Nowa Wieś Wielka”. Obok nazwiska z prawej strony umieszcza się dwie jednakowe
kratki: jedna nad wyrazem „tak”, druga nad wyrazem „nie”.
§ 8.1. Radny dokonuje wyboru poprzez postawienie znaku „x” w kratce nad wyrazem „tak” opowiadając się w ten sposób za wyborem, lub w kratce nad wyrazem „nie”, opowiadając się w ten sposób przeciwko wyborowi tego kandydata.
2. Jeżeli radny na karcie do głosowania:
1) postawi znak „x” jednocześnie w kratce nad wyrazem „tak”, jak i w kratce nad wyrazem „nie”;
2) nie postawił znaku „x” w kratce ani nad wyrazem „tak” ani nad wyrazem „nie”;
3) wypełnił kartę w sposób niezgodny z ust. 1
- jego głos uważa się za nieważny.
3. Karty wyjęte z urny niesporządzone przez Komisje Skrutacyjną są kartami nieważnymi.
4. Kart całkowicie przedartych Komisja Skrutacyjna nie bierze pod uwagę.
§ 9.1. Kandydata na Przewodniczącego/Wiceprzewodniczącego Rady uważa się za wybranego, jeżeli w głosowaniu uzyskał ilość głosów (znaków „x” w kratce nad wyrazem „tak”), przewyższającą połowę liczby radnych obecnych na sesji, z zastrzeżeniem § 6.
§ 10.1. W protokole, Komisja Skrutacyjna określa co najmniej:
1) liczbę radnych obecnych na sesji uprawnionych do głosowania;
2) imię i nazwisko zgłoszonego kandydata;
3) liczbę głosów minimalną, konieczną do ważnego wyboru, zgodnie § 6 Regulaminu;
4) liczbę radnych, którym wydano karty do głosowania;
5) liczbę kart wyjętych z urny (gdyby liczba kart wyjętych z urny różniła się od liczby osób, którym wydano karty do głosowania, Komisja podaje w protokole przypuszczalną przyczynę tej niezgodności);
6) liczbę kart nieważnych;
7) liczbę głosów nieważnych;
8) liczbę głosów ważnych;
9) liczbę głosów ważnych oddanych za wyborem kandydata;
10) liczbę głosów ważnych oddanych przeciw wyborowi kandydata
- a nadto stwierdza wynik wyborów, tzn. czy kandydat uzyskał wystarczającą liczbę głosów, o której mowa w pkt 3.
2. Komisja, odnotowuje w protokole, wszelkie okoliczności i uwagi mogące mieć wpływ na wynik głosowania oraz zastrzeżenia zgłoszone przez członków Komisji Skrutacyjnej odnoszące się do naruszenia procedury w trakcie głosowania, obliczania głosów lub sporządzania protokołu.
3. Ustala się wzór protokołu z przeprowadzonego głosowania zgodnie z brzmieniem załącznika nr 1 do Regulaminu.
§ 8.1. Radny dokonuje wyboru poprzez postawienie znaku „x” w kratce nad wyrazem „tak” opowiadając się w ten sposób za wyborem, lub w kratce nad wyrazem „nie”, opowiadając się w ten sposób przeciwko wyborowi tego kandydata.
2. Jeżeli radny na karcie do głosowania:
1) postawi znak „x” jednocześnie w kratce nad wyrazem „tak”, jak i w kratce nad wyrazem „nie”;
2) nie postawił znaku „x” w kratce ani nad wyrazem „tak” ani nad wyrazem „nie”;
3) wypełnił kartę w sposób niezgodny z ust. 1
- jego głos uważa się za nieważny.
3. Karty wyjęte z urny niesporządzone przez Komisje Skrutacyjną są kartami nieważnymi.
4. Kart całkowicie przedartych Komisja Skrutacyjna nie bierze pod uwagę.
§ 9.1. Kandydata na Przewodniczącego/Wiceprzewodniczącego Rady uważa się za wybranego, jeżeli w głosowaniu uzyskał ilość głosów (znaków „x” w kratce nad wyrazem „tak”), przewyższającą połowę liczby radnych obecnych na sesji, z zastrzeżeniem § 6.
2. W przypadku braku rozstrzygnięcia przeprowadza się ponowne wybory
łącznie z ponownym zgłaszaniem kandydatów.
§ 10.1. W protokole, Komisja Skrutacyjna określa co najmniej:
1) liczbę radnych obecnych na sesji uprawnionych do głosowania;
2) imię i nazwisko zgłoszonego kandydata;
3) liczbę głosów minimalną, konieczną do ważnego wyboru, zgodnie § 6 Regulaminu;
4) liczbę radnych, którym wydano karty do głosowania;
5) liczbę kart wyjętych z urny (gdyby liczba kart wyjętych z urny różniła się od liczby osób, którym wydano karty do głosowania, Komisja podaje w protokole przypuszczalną przyczynę tej niezgodności);
6) liczbę kart nieważnych;
7) liczbę głosów nieważnych;
8) liczbę głosów ważnych;
9) liczbę głosów ważnych oddanych za wyborem kandydata;
10) liczbę głosów ważnych oddanych przeciw wyborowi kandydata
- a nadto stwierdza wynik wyborów, tzn. czy kandydat uzyskał wystarczającą liczbę głosów, o której mowa w pkt 3.
2. Komisja, odnotowuje w protokole, wszelkie okoliczności i uwagi mogące mieć wpływ na wynik głosowania oraz zastrzeżenia zgłoszone przez członków Komisji Skrutacyjnej odnoszące się do naruszenia procedury w trakcie głosowania, obliczania głosów lub sporządzania protokołu.
3. Ustala się wzór protokołu z przeprowadzonego głosowania zgodnie z brzmieniem załącznika nr 1 do Regulaminu.
Rozdział III
Zasady głosowania w przypadku zgłoszenia co najmniej dwóch kandydatów
Zasady głosowania w przypadku zgłoszenia co najmniej dwóch kandydatów
§ 11. Karty do głosowania sporządzone wg jednolitej formy zawierają
brzmienie: „Karta do głosowania w wyborach Przewodniczącego/Wiceprzewodniczącego*
Rady Gminy Nowa Wieś Wielka” oraz zamieszczone w kolejności alfabetycznej
imiona i nazwiska radnych zgłoszonych na kandydatów na Przewodniczącego/Wiceprzewodniczącego*
Rady Gminy Nowa Wieś Wielka. Obok każdego nazwiska z lewej strony umieszcza się
jednakową kratkę.
§ 12.1. Radni dokonują wyboru poprzez postawienie znaku „x” w jednej kratce, obok nazwiska kandydata, opowiadając się w ten sposób za wyborem tego kandydata na Przewodniczącego/Wiceprzewodniczącego Rady.
2. Jeżeli radny na karcie do głosowania:
1) postawi znak „x” w więcej niż jednej kratce;
2) nie postawił znaku „x” w kratce obok nazwiska żadnego kandydata;
3) wypełnił kartę w sposób niezgodny z ust. 1
- głos taki uważa się za nieważny.
3. Karty wyjęte z urny, niesporządzone przez Komisję Skrutacyjną, są kartami nieważnymi.
4. Kart całkowicie przedartych Komisja Skrutacyjna nie bierze pod uwagę.
§ 13.1. Za wybranego na Przewodniczącego/Wiceprzewodniczącego Rady uważa się kandydata, który uzyskał największą ilość głosów (znaków „x” w kratce przy nazwisku tego kandydata), przewyższającą połowę liczby radnych obecnych na sesji, z zastrzeżeniem § 6.
§ 14.1. W przypadku, gdy zgłoszono dwóch kandydatów, a w głosowaniu żaden z nich nie otrzymał wymaganej większości głosów, zgodnie z § 6 Regulaminu, przeprowadza się ponowne wybory łącznie z ponownym zgłaszaniem kandydatów.
2. W przypadku, gdy zgłoszono więcej niż dwóch kandydatów, a w głosowaniu żaden z nich nie otrzymał wymaganej większości głosów, zgodnie z § 6 Regulaminu, przeprowadza się II turę głosowania spośród kandydatów, którzy otrzymali kolejno dwie największe ilości głosów lub spośród kandydatów, którzy otrzymali największą równą ilość głosów.
3. Jeżeli jeden z kandydatów otrzymał największą ilość głosów, ale ilość ta nie stanowi wymaganej większości, o której mowa w § 6 Regulaminu, a w następnej kolejności dwóch lub więcej kandydatów otrzymało równą ilość głosów, przeprowadza się dodatkowe głosowanie na tych kandydatów, a następnie II turę głosowania, o której mowa w ust. 2. W II turze głosowania bierze udział kandydat, który uzyskał największą ilość głosów w I turze głosowania oraz kandydat, który uzyskał największą ilość głosów w głosowaniu dodatkowym.
4. W dodatkowym głosowaniu oraz w II turze głosowania Regulamin stosuje się odpowiednio;
5. W przypadku braku rozstrzygnięcia, mimo przeprowadzenia dwóch tur głosowania, przeprowadza się ponowne wybory łącznie z ponownym zgłaszaniem kandydatów.
§ 15.1. W protokole Komisja Skrutacyjna określa co najmniej:
1) liczbę radnych obecnych na sesji uprawnionych do głosowania;
2) imiona i nazwiska zgłoszonych kandydatów;
3) liczbę głosów minimalną, konieczną do ważnego wyboru, zgodnie z § 6 Regulaminu;
4) liczbę radnych, którym wydano karty do głosowania;
5) liczbę kart wyjętych z urny (gdyby liczba kart wyjętych z urny różniła się od liczby osób, którym wydano karty do głosowania, Komisja podaje w protokole przypuszczalną przyczynę tej niezgodności);
6) liczbę kart nieważnych;
7) liczbę głosów nieważnych;
8) liczbę głosów ważnych;
9) liczbę głosów ważnych oddanych na poszczególnych kandydatów
a nadto stwierdza wynik wyborów.
2. Komisja odnotowuje w protokole wszelkie okoliczności i uwagi mogące mieć wpływ na wynik głosowania oraz zastrzeżenia zgłoszone przez członków Komisji Skrutacyjnej odnoszące się do naruszenia procedury w trakcie głosowania, obliczania głosów lub sporządzania protokołu.
3. Ustala się wzór protokołu z przeprowadzonego głosowania zgodnie z brzmieniem załącznika nr 2 do Regulaminu.
Załącznik nr 1 do Regulaminu (49kB)
Załącznik nr 2 do Regulaminu (44kB)
§ 12.1. Radni dokonują wyboru poprzez postawienie znaku „x” w jednej kratce, obok nazwiska kandydata, opowiadając się w ten sposób za wyborem tego kandydata na Przewodniczącego/Wiceprzewodniczącego Rady.
2. Jeżeli radny na karcie do głosowania:
1) postawi znak „x” w więcej niż jednej kratce;
2) nie postawił znaku „x” w kratce obok nazwiska żadnego kandydata;
3) wypełnił kartę w sposób niezgodny z ust. 1
- głos taki uważa się za nieważny.
3. Karty wyjęte z urny, niesporządzone przez Komisję Skrutacyjną, są kartami nieważnymi.
4. Kart całkowicie przedartych Komisja Skrutacyjna nie bierze pod uwagę.
§ 13.1. Za wybranego na Przewodniczącego/Wiceprzewodniczącego Rady uważa się kandydata, który uzyskał największą ilość głosów (znaków „x” w kratce przy nazwisku tego kandydata), przewyższającą połowę liczby radnych obecnych na sesji, z zastrzeżeniem § 6.
§ 14.1. W przypadku, gdy zgłoszono dwóch kandydatów, a w głosowaniu żaden z nich nie otrzymał wymaganej większości głosów, zgodnie z § 6 Regulaminu, przeprowadza się ponowne wybory łącznie z ponownym zgłaszaniem kandydatów.
2. W przypadku, gdy zgłoszono więcej niż dwóch kandydatów, a w głosowaniu żaden z nich nie otrzymał wymaganej większości głosów, zgodnie z § 6 Regulaminu, przeprowadza się II turę głosowania spośród kandydatów, którzy otrzymali kolejno dwie największe ilości głosów lub spośród kandydatów, którzy otrzymali największą równą ilość głosów.
3. Jeżeli jeden z kandydatów otrzymał największą ilość głosów, ale ilość ta nie stanowi wymaganej większości, o której mowa w § 6 Regulaminu, a w następnej kolejności dwóch lub więcej kandydatów otrzymało równą ilość głosów, przeprowadza się dodatkowe głosowanie na tych kandydatów, a następnie II turę głosowania, o której mowa w ust. 2. W II turze głosowania bierze udział kandydat, który uzyskał największą ilość głosów w I turze głosowania oraz kandydat, który uzyskał największą ilość głosów w głosowaniu dodatkowym.
4. W dodatkowym głosowaniu oraz w II turze głosowania Regulamin stosuje się odpowiednio;
5. W przypadku braku rozstrzygnięcia, mimo przeprowadzenia dwóch tur głosowania, przeprowadza się ponowne wybory łącznie z ponownym zgłaszaniem kandydatów.
§ 15.1. W protokole Komisja Skrutacyjna określa co najmniej:
1) liczbę radnych obecnych na sesji uprawnionych do głosowania;
2) imiona i nazwiska zgłoszonych kandydatów;
3) liczbę głosów minimalną, konieczną do ważnego wyboru, zgodnie z § 6 Regulaminu;
4) liczbę radnych, którym wydano karty do głosowania;
5) liczbę kart wyjętych z urny (gdyby liczba kart wyjętych z urny różniła się od liczby osób, którym wydano karty do głosowania, Komisja podaje w protokole przypuszczalną przyczynę tej niezgodności);
6) liczbę kart nieważnych;
7) liczbę głosów nieważnych;
8) liczbę głosów ważnych;
9) liczbę głosów ważnych oddanych na poszczególnych kandydatów
a nadto stwierdza wynik wyborów.
2. Komisja odnotowuje w protokole wszelkie okoliczności i uwagi mogące mieć wpływ na wynik głosowania oraz zastrzeżenia zgłoszone przez członków Komisji Skrutacyjnej odnoszące się do naruszenia procedury w trakcie głosowania, obliczania głosów lub sporządzania protokołu.
3. Ustala się wzór protokołu z przeprowadzonego głosowania zgodnie z brzmieniem załącznika nr 2 do Regulaminu.
Załącznik nr 1 do Regulaminu (49kB)
Załącznik nr 2 do Regulaminu (44kB)
Uchwała nie podlega publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa
metryczka
Opublikował: Piotr Łęgowski (10 grudnia 2014, 18:56:23)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1125