Strona główna > Uchwały > 2015 |
Uchwała nr XI/82/15RADY GMINY NOWA WIEŚ WIELKAz dnia 24 września 2015w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Wójta Gminy Nowa Wieś Wielka. Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2013 r. poz. 594 ) oraz art. 223 § 1 i art. 229 pkt 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeksu postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2013 r. poz. 267 ) uchwala się, co następuje:
Uchwała nr XI/82/15
RADY GMINY NOWA WIEŚ WIELKA
z dnia 24 września 2015
w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Wójta Gminy Nowa Wieś Wielka.
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2013 r. poz. 594 ) oraz art. 223 § 1 i art. 229 pkt 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeksu postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2013 r. poz. 267 ) uchwala się, co następuje:
§ 1. Po rozpatrzeniu skargi Pana
Dariusza Januszewskiego, Pani Ewy Januszewskiej, Pani Krystyny Kolickiej,
Pana Janusza Michalika, Pani Marioli Kruszyny, Pana Jacka Kruszyny i Pana
Dariusza Spadzińskiego z dnia 04 marca 2015 r. na działalność Wójta Gminy Nowa
Wieś Wielka, Pana Wojciecha Oskwarka, dotyczącej uchwały w sprawie odstąpienia
od sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego pn. Dobromierz
Dolny”, Rada Gminy Nowa Wieś Wielka w sprawie zarzutów postawionych w
skardze, po zapoznaniu się ze stanowiskiem Komisji Rewizyjnej, uznaje skargę za bezzasadną.
§ 2. Zobowiązuje się Przewodniczącego Rady Gminy do powiadomienia skarżących (na wskazany do korespondencji adres Pana Jacka Kruszyny) oraz Wojewody Kujawsko-Pomorskiego, o sposobie załatwienia skargi, poprzez przesłanie odpisów uchwały.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
§ 2. Zobowiązuje się Przewodniczącego Rady Gminy do powiadomienia skarżących (na wskazany do korespondencji adres Pana Jacka Kruszyny) oraz Wojewody Kujawsko-Pomorskiego, o sposobie załatwienia skargi, poprzez przesłanie odpisów uchwały.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Uzasadnienie
W dniu
16 marca 2015 r., pismem z dnia 12 marca 2015 r., Wojewoda Kujawsko-Pomorski Pani
Ewa Mes przekazała według właściwości Radzie Gminy Nowa Wieś Wielka na ręce jej Przewodniczącego
Pana Sławomira Faca, skargę Pana Dariusza Januszewskiego, Pani Ewy
Januszewskiej, Pani Krystyny Kolickiej, Pana Janusza Michalika, Pani Marioli
Kryszyny, Pana Jacka Kruszyny i Pana Dariusza Spadzińskiego z dnia 04 marca
2015 r. na działalność Pana Wojciecha Oskwarka, Wójta Gminy Nowa Wieś
Wielka, w przedmiocie „Podjęcia uchwały w sprawie odstąpienia od sporządzenia
miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego pn. Dobromierz Dolny”. Powyższa
skarga zawierała zarzut dotyczący Wójta Gminy Nowa Wieś Wielka: „który
świadomie wprowadza w błąd radnych, poprzez wprowadzenie i zaopiniowanie na VI
sesję Rady Gminy zwołana na dzień 12 marca 2015r. projektu uchwały pt.
”Podjęcie uchwały w sprawie odstąpienia od sporządzenia miejscowego planu
zagospodarowania przestrzennego pn. Dobromierz Dolny”.”. Powyższa skarga
została uzupełniona przez Pana Jacka Kruszynę w dniu 16 marca 2015 r. Pismem z
dnia 28 kwietnia 2015 r., Znak:RO-II.1510.2.2015, Przewodniczący Rady Gminy
Nowa Wieś Wielka przekazał na ręce Pana Sławomira Homeniuka, Przewodniczącego
Komisji Rewizyjnej, komplet materiałów dotyczących skargi Pana Jacka Kruszyny
oraz grupy mieszkańców, w celu przeanalizowania sprawy i przekazania
stanowiska i opinii Radzie Gminy. Komisja Rewizyjna na posiedzeniu w dniu 18
czerwca 2015 r., po wnikliwym zapoznaniu się z wszystkimi materiałami zebranymi
w sprawie, uznała skargę za bezzasadną i takie swoje stanowisko
przedstawiła Radzie Gminy. W związku z powyższym Rada Gminy wskazuje, co
następuje. W dniu 12 marca 2015 r. odbyła się VI sesja Rady Gminy Nowa Wieś
Wielka. W proponowanym porządku obrad z dnia 3 marca 2015 r. znajdował się pkt
13 pn. „Podjęcie uchwały w sprawie odstąpienia od sporządzenia miejscowego
planu zagospodarowania przestrzennego pn. Dobromierz Dolny”. W związku ze
zgłoszonym przez radnego Pana Daniela Kinalskiego wnioskiem o zmianę
porządku obrad poprzez wykreślenie z niego pkt 13, przeprowadzono stosowne
głosowanie, jednak zgłoszony wniosek nie uzyskał wymaganego poparcia. W
konsekwencji projekt uchwały został poddany pod głosowanie zgodnie z
przyjętym porządkiem obrad sesji, jednak nie uzyskał wymaganej większości. Rada Gminy nie zgadza się ze stanowiskiem
skarżących, że kwestionowany plan jest, w związku z czym, jak twierdzą
skarżący, „Nie można podejmować uchwały dotyczącej odstąpienia od sporządzenia
planu, który został już sporządzony i fizycznie istnieje.”. Jak wynika z przepisów
ustrojowych uchwała jest podstawową formą podejmowania decyzji przez
kolegialny organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, jakim jest Rada
Gminy. W niektórych przypadkach
ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o
samorządzie gminnym stanowi wprost, że np. akty prawa miejscowego
podejmowane są w wyłącznie formie uchwały, a w przypadkach
szczególnych w formie zarządzenia wójta (art. 41 ustawy). Ustawa stwierdza
również w art. 14, iż uchwały rady gminy zapadają zwykłą
większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady,
w głosowaniu jawnym, chyba że ustawa stanowi inaczej. Chociaż tryb podejmowania
uchwał nie jest w ustawie o samorządzie gminnym wyraźnie uregulowany,
jednak na podstawie przepisów można wywnioskować, że aby uchwała była ważnie
podjęta organ powinien mieć kompetencję do jej podjęcia (upoważnienie
ustawowe ogólne, szczegółowe), organ powinien wystąpić o uzyskanie
wymaganych uzgodnień oraz dochować terminów przewidzianych na ich wydanie,
na posiedzeniu organu musi być odpowiednia liczba osób (wymagane kworum), wymagane
jest uzyskanie odpowiedniej liczby głosów oraz organ musi przekazać uchwałę do
publikacji. W przypadku aktów prawa miejscowego, a takimi są uchwały w sprawie
miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, o obowiązywaniu uchwały
decyduje jej opublikowanie w Wojewódzkim Dzienniku Urzędowym. Inne uchwały
powinny być udostępnione również w Biuletynie Informacji Publicznej prowadzonym
przez gminę oraz wywieszone w miejscach zwyczajowo przyjętych. W świetle
powyższego należy stwierdzić, że w obrocie prawnym nie ma uchwały dotyczącej
miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego pn. Dobromierz Dolny, i nie
zmienia tego fakt sporządzenia tego dokumentu oraz jego istnienie w formie
papierowej oraz przeprowadzona dotychczas procedura. Analizując powyższe Rada
Gminy nie dopatrzyła się w działaniach Wójta Gminy nie tylko, że stawianego
przez skarżących zarzutu świadomego wprowadzenia radnych w błąd i obarczenia
ich w przypadku podjęcia tej uchwały winą związaną z marnotrawieniem
publicznych środków, ale żadnego wprowadzenia w błąd radnych. Ponadto Rada
Gminy wskazuje, że nie znajduje podstawy prawnej co do obowiązku
konsultowania w/w projektu uchwały między innymi z osobami, których ten plan
dotyczy, konkretnie z osobami skarżącymi, natomiast jak wynika z art. 7
Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej: „Organy władzy publicznej
działają na podstawie i w granicach prawa.”. Kolejny zarzut w zakresie ograniczenia praw
właścicielskich jest również nieuzasadniony, albowiem wynika z niezrozumienia
przez skarżących tej części uzasadnienia, która dotyczyła implikacji
wynikających z zawieszenia odpowiednich postępowań o wydanie warunków zabudowy.
W kwestii kolejnych dwóch zarzutów, a mianowicie dotyczącego Rady
Sołeckiej oraz wynikającego ze sformułowania „-„zdumiewająca jest
jednomyślność wójta i przewodniczącego rady …”, Rada Gminy nie zajęła
stanowiska, gdyż w jej ocenie mają one charakter osobisty, a poza tym nie
dotyczą materii będącej przedmiotem skargi. W końcowej części skargi
skarżący sformułowali zarzut, którego
Rada Gminy również nie może w żaden sposób podzielić. Wręcz przeciwnie, w ocenie
Rady Gminy Wójt Gminy działał i nadal działa dla dobra wszystkich mieszkańców
Gminy, w tym miejscowości Dobromierz, jak również właścicieli
nieruchomości położonych w obszarze objętym działaniami planistycznymi,
próbując pogodzić zainteresowanych i znaleźć tzw. „złoty środek”. W związku
z powyższym Rada Gminy Nowa Wieś Wielka postanowiła uznać za bezzasadną skargę
Pana Dariusza Januszewskiego, Pani Ewy Januszewskiej, Pani Krystyny
Kolickiej, Pana Janusza Michalika, Pani Marioli Kryszyny, Pana Jacka Kruszyny i Pana
Dariusza Spadzińskiego z dnia 04 marca 2015 r. na działalność Pana
Wojciecha Oskwarka, Wójta Gminy Nowa Wieś Wielka w przedmiocie „Podjęcia
uchwały w sprawie odstąpienia od sporządzenia miejscowego planu
zagospodarowania przestrzennego pn. Dobromierz Dolny”.
Uchwała nie podlega publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa
metryczka
Opublikował: Szymon Giżycki (29 października 2015, 10:59:31)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 699