Strona główna > Uchwały > 2018 |
Uchwała nr XLII/333/18RADY GMINY NOWA WIEŚ WIELKAz dnia 27 sierpnia 2018w sprawie uzgodnienia projektu uchwały Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego w sprawie Obszaru Chronionego Krajobrazu Wydm Kotliny Toruńsko-Bydgoskiej - część wschodnia i zachodniaNa podstawie 23 ust. 3 i 3b ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz.U. z 2018 r. poz. 142 ze zm. ) oraz art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2018 r. poz. 994 ze zm. ) uchwala się, co następuje:
Uchwała nr XLII/333/18
RADY GMINY NOWA WIEŚ WIELKA
z dnia 27 sierpnia 2018
w sprawie uzgodnienia projektu uchwały Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego w sprawie Obszaru Chronionego Krajobrazu Wydm Kotliny Toruńsko-Bydgoskiej - część wschodnia i zachodnia
Na podstawie 23 ust. 3 i 3b ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz.U. z 2018 r. poz. 142 ze zm. ) oraz art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2018 r. poz. 994 ze zm. ) uchwala się, co następuje:
§ 1. Odmawia się uzgodnienia projektu uchwały
Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego w sprawie Obszaru Chronionego
Krajobrazu Wydm Kotliny Toruńsko-Bydgoskiej - część wschodnia i zachodnia,
przyjętego uchwałą Nr XLVII/778/18 Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego z
dnia 25 czerwca 2018 r. w sprawie przyjęcia projektu uchwały w sprawie Obszaru
Chronionego Krajobrazu Wydm Kotliny Toruńsko-Bydgoskiej - część wschodnia i
zachodnia.
§ 2. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Natomiast, jak wynika z art. 23 ust. 3b ustawy o ochronie przyrody „Rada gminy może odmówić uzgodnienia projektu uchwały, o której mowa w ust. 2, wyłącznie w przypadku, gdy przyjęcie tej uchwały prowadziłoby do ograniczenia możliwości rozwojowych gminy wynikających z ustaleń studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego lub miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w stopniu nieproporcjonalnym do wartości jakie obszar chronionego krajobrazu ma chronić.”. W ocenie Rady Gminy Nowa Wieś Wielka taki przypadek jest w niniejszej sprawie, w związku z czym Rada Gminy przedstawia argumenty na jego poparcie.
W § 5 projektu uzgadnianej uchwały został zawarty katalog zakazów mających zastosowanie na obszarze chronionego krajobrazu. Szczególne obawy Rady Gminy budzą następujące zakazy:
1. „§ 5 pkt 2) realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko;”
oraz
2. „§ 5 pkt 7) budowania nowych obiektów budowlanych w pasie szerokości 100 m od:
a) linii brzegów rzek, jezior i innych naturalnych zbiorników wodnych,”.
Podczas prac nad projektem uzgadnianej uchwały Wójt Gminy Nowa Wieś Wielka wnioskował o całkowite wyłączenie z obszaru chronionego gruntów położonych w obrębie ewidencyjnym Prądocin oraz terenów rekreacyjnych w Chmielnikach. Obszary te od kilkudziesięciu lat są intensywnie użytkowane na potrzeby rekreacyjne, letniskowe i mieszkaniowe, czego efektem jest trwałe pozbawienie ich walorów krajobrazowych. Obszar ten jest silnie zabudowany altanami, budynkami letniskowymi i mieszkalnymi, z liczną siecią dróg, użytkowany przez kilkuset użytkowników i właścicieli działek, nie występują na nim przestrzenie naturalnego krajobrazu zasługujące na ochronę powierzchniową. Antropologiczne zniekształcenia terenu mają charakter stały i nieodwracalny, z tendencją nasilającą. Nadto takie tereny występują też wzdłuż drogi krajowej nr 25 - stacja paliw Lotos, tereny w rejonie skrzyżowań z ul. Łabiszyńską i drogą powiatową nr 1550C.
W ocenie Rady Gminy zakaz realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko interpretowany łącznie z art. 24 ust. 3 ustawy o ochronie przyrody będzie skutecznie hamował rozwój sieci dróg krajowych. Obecnie planuje się drogę ekspresową S-10 wraz odcinkiem drogi krajowej nr 25 w nowych trasach wyznaczanych na terenach leśnych. Niewątpliwie ich realizacja będzie miała wpływ na ochronę przyrody i ochronę krajobrazu obszaru chronionego krajobrazu.
Ponadto projekt uchwały w § 6 przewiduje odstępstwa od zakazu budowania nowych obiektów budowlanych na niektórych obszarach w strefie 100 m wokół Jeziora Jezuickiego. Strefy wyłączeń nie są jednak ciągłe, co w przyszłości uniemożliwi zagospodarowanie terenów przeznaczonych w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego na cele zabudowy, np. wokół terenów wypoczynkowych w Chmielnikach, środkowa część ul. Ogrodowej w Prądocinie. Ograniczenia zabudowy w strefie 100 m od jeziora skutkuje również brakiem możliwości uzyskania pozwoleń na budowę infrastruktury wokół jeziora, np. parkingów przy drodze powiatowej nr 1550C.
W związku z powyższym, Rada Gminy wskazuje warunki pozytywnego uzgodnienia przedłożonego projektu uchwały:
- pominięcie zakazu określonego w § 5 pkt 2, względnie wyłączenie z zakazu obszarów planowanych dróg,
- rozszerzenie wyłączeń, o których mowa w § 6 na cały pas szerokości 100 m wokół J. Jezuickiego,
- wyłączenie z obszaru chronionego krajobrazu terenów zainwestowanych wzdłuż drogi krajowej nr 25, tj. stacji paliw Lotos, terenów w rejonie skrzyżowań z ul. Łabiszyńską i drogą powiatową nr 1550C.
Takie stanowisko Rady Gminy Nowa Wieś Wielka jest uzasadnione tym, że uzgodnienie projektu uchwały Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego w proponowanym kształcie, w świetle przytoczonych argumentów prowadziłoby do ograniczenia możliwości rozwojowych gminy wynikających z ustaleń studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego lub miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w stopniu nieproporcjonalnym do wartości jakie obszar chronionego krajobrazu ma chronić. Rada Gminy Nowa Wieś Wielka wskazała więc jako podstawę prawną swojej decyzji art. 23 ust. 3b ustawy o ochronie przyrody.
-------------------------------------------------
[1]Dz.U. z 2018 r. poz. 650,
[2]Dz.U. z 2018 r. poz. 1000, 1349 i 1432.
§ 2. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Uzasadnienie
W
dniu 30 lipca 2018 r. Zarząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego przedstawił
projekt uchwały Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego w sprawie Obszaru Chronionego
Krajobrazu Wydm Kotliny Toruńsko-Bydgoskiej – część wschodnia i
zachodnia. Zgodnie z art. 23 ust 3a ustawy o ochronie przyrody
Rada Gminy jest zobowiązana do zajęcia stanowiska w sprawie uzgodnienia
projektu w ciągu 30 dni. W przypadku nie zajęcia stanowiska po upływie tego terminu uważa się
projekt za uzgodniony.
Natomiast, jak wynika z art. 23 ust. 3b ustawy o ochronie przyrody „Rada gminy może odmówić uzgodnienia projektu uchwały, o której mowa w ust. 2, wyłącznie w przypadku, gdy przyjęcie tej uchwały prowadziłoby do ograniczenia możliwości rozwojowych gminy wynikających z ustaleń studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego lub miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w stopniu nieproporcjonalnym do wartości jakie obszar chronionego krajobrazu ma chronić.”. W ocenie Rady Gminy Nowa Wieś Wielka taki przypadek jest w niniejszej sprawie, w związku z czym Rada Gminy przedstawia argumenty na jego poparcie.
W § 5 projektu uzgadnianej uchwały został zawarty katalog zakazów mających zastosowanie na obszarze chronionego krajobrazu. Szczególne obawy Rady Gminy budzą następujące zakazy:
1. „§ 5 pkt 2) realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko;”
oraz
2. „§ 5 pkt 7) budowania nowych obiektów budowlanych w pasie szerokości 100 m od:
a) linii brzegów rzek, jezior i innych naturalnych zbiorników wodnych,”.
Podczas prac nad projektem uzgadnianej uchwały Wójt Gminy Nowa Wieś Wielka wnioskował o całkowite wyłączenie z obszaru chronionego gruntów położonych w obrębie ewidencyjnym Prądocin oraz terenów rekreacyjnych w Chmielnikach. Obszary te od kilkudziesięciu lat są intensywnie użytkowane na potrzeby rekreacyjne, letniskowe i mieszkaniowe, czego efektem jest trwałe pozbawienie ich walorów krajobrazowych. Obszar ten jest silnie zabudowany altanami, budynkami letniskowymi i mieszkalnymi, z liczną siecią dróg, użytkowany przez kilkuset użytkowników i właścicieli działek, nie występują na nim przestrzenie naturalnego krajobrazu zasługujące na ochronę powierzchniową. Antropologiczne zniekształcenia terenu mają charakter stały i nieodwracalny, z tendencją nasilającą. Nadto takie tereny występują też wzdłuż drogi krajowej nr 25 - stacja paliw Lotos, tereny w rejonie skrzyżowań z ul. Łabiszyńską i drogą powiatową nr 1550C.
W ocenie Rady Gminy zakaz realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko interpretowany łącznie z art. 24 ust. 3 ustawy o ochronie przyrody będzie skutecznie hamował rozwój sieci dróg krajowych. Obecnie planuje się drogę ekspresową S-10 wraz odcinkiem drogi krajowej nr 25 w nowych trasach wyznaczanych na terenach leśnych. Niewątpliwie ich realizacja będzie miała wpływ na ochronę przyrody i ochronę krajobrazu obszaru chronionego krajobrazu.
Ponadto projekt uchwały w § 6 przewiduje odstępstwa od zakazu budowania nowych obiektów budowlanych na niektórych obszarach w strefie 100 m wokół Jeziora Jezuickiego. Strefy wyłączeń nie są jednak ciągłe, co w przyszłości uniemożliwi zagospodarowanie terenów przeznaczonych w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego na cele zabudowy, np. wokół terenów wypoczynkowych w Chmielnikach, środkowa część ul. Ogrodowej w Prądocinie. Ograniczenia zabudowy w strefie 100 m od jeziora skutkuje również brakiem możliwości uzyskania pozwoleń na budowę infrastruktury wokół jeziora, np. parkingów przy drodze powiatowej nr 1550C.
W związku z powyższym, Rada Gminy wskazuje warunki pozytywnego uzgodnienia przedłożonego projektu uchwały:
- pominięcie zakazu określonego w § 5 pkt 2, względnie wyłączenie z zakazu obszarów planowanych dróg,
- rozszerzenie wyłączeń, o których mowa w § 6 na cały pas szerokości 100 m wokół J. Jezuickiego,
- wyłączenie z obszaru chronionego krajobrazu terenów zainwestowanych wzdłuż drogi krajowej nr 25, tj. stacji paliw Lotos, terenów w rejonie skrzyżowań z ul. Łabiszyńską i drogą powiatową nr 1550C.
Takie stanowisko Rady Gminy Nowa Wieś Wielka jest uzasadnione tym, że uzgodnienie projektu uchwały Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego w proponowanym kształcie, w świetle przytoczonych argumentów prowadziłoby do ograniczenia możliwości rozwojowych gminy wynikających z ustaleń studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego lub miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w stopniu nieproporcjonalnym do wartości jakie obszar chronionego krajobrazu ma chronić. Rada Gminy Nowa Wieś Wielka wskazała więc jako podstawę prawną swojej decyzji art. 23 ust. 3b ustawy o ochronie przyrody.
-------------------------------------------------
[1]Dz.U. z 2018 r. poz. 650,
[2]Dz.U. z 2018 r. poz. 1000, 1349 i 1432.
Uchwała nie podlega publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa
metryczka
Opublikował: Szymon Giżycki (28 sierpnia 2018, 15:46:03)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 422