NULL string(0) ""

Uchwała nr XLII/333/18RADY GMINY NOWA WIEŚ WIELKAz dnia 27 sierpnia 2018w sprawie uzgodnienia projektu uchwały Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego w sprawie Obszaru Chronionego Krajobrazu Wydm Kotliny Toruńsko-Bydgoskiej - część wschodnia i zachodniaNa podstawie 23 ust. 3 i 3b ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz.U. z 2018 r. poz. 142 ze zm. ) oraz art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2018 r. poz. 994 ze zm. ) uchwala się, co następuje:

Uchwała nr XLII/333/18
RADY GMINY NOWA WIEŚ WIELKA
z dnia 27 sierpnia 2018


w sprawie uzgodnienia projektu uchwały Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego w sprawie Obszaru Chronionego Krajobrazu Wydm Kotliny Toruńsko-Bydgoskiej - część wschodnia i zachodnia

Na podstawie 23 ust. 3 i 3b ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz.U. z 2018 r. poz. 142 ze zm. ) oraz art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2018 r. poz. 994 ze zm. ) uchwala się, co następuje:


§ 1. Odmawia się uzgodnienia projektu uchwały Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego w sprawie Obszaru Chronionego Krajobrazu Wydm Kotliny Toruńsko-Bydgoskiej - część wschodnia i zachodnia, przyjętego uchwałą Nr XLVII/778/18 Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego z dnia 25 czerwca 2018 r. w sprawie przyjęcia projektu uchwały w sprawie Obszaru Chronionego Krajobrazu Wydm Kotliny Toruńsko-Bydgoskiej - część wschodnia i zachodnia.
 
§ 2. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
 
 
 
 
 
Uzasadnienie
W dniu 30 lipca 2018 r. Zarząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego przedstawił projekt uchwały Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego w sprawie Obszaru Chronionego Krajobrazu Wydm Kotliny Toruńsko-Bydgoskiej – część  wschodnia i  zachodnia. Zgodnie  z art. 23 ust 3a ustawy o ochronie przyrody Rada Gminy jest zobowiązana do  zajęcia stanowiska w sprawie uzgodnienia projektu w ciągu 30 dni. W przypadku nie zajęcia  stanowiska po upływie tego terminu uważa się projekt  za  uzgodniony.
Natomiast, jak wynika z art. 23 ust. 3b ustawy o ochronie przyrody „Rada gminy może odmówić uzgodnienia projektu uchwały, o której mowa w ust. 2, wyłącznie w przypadku, gdy przyjęcie tej uchwały prowadziłoby do ograniczenia możliwości rozwojowych gminy wynikających z ustaleń studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego lub miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w stopniu nieproporcjonalnym do wartości jakie obszar chronionego krajobrazu ma chronić.”. W ocenie Rady Gminy Nowa Wieś Wielka taki przypadek jest w niniejszej sprawie, w związku z czym Rada Gminy przedstawia argumenty na jego poparcie.
W § 5 projektu uzgadnianej uchwały został zawarty katalog zakazów  mających zastosowanie na obszarze chronionego krajobrazu. Szczególne obawy Rady Gminy budzą następujące zakazy:
1. „§ 5 pkt 2) realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko;”
oraz
2. „§ 5 pkt 7) budowania nowych obiektów budowlanych w pasie szerokości 100 m od:
a)      linii brzegów rzek, jezior i innych naturalnych zbiorników wodnych,”.
Podczas prac nad projektem uzgadnianej uchwały Wójt Gminy Nowa Wieś Wielka wnioskował o całkowite wyłączenie  z obszaru chronionego gruntów położonych w obrębie  ewidencyjnym Prądocin oraz terenów rekreacyjnych w Chmielnikach. Obszary te od kilkudziesięciu lat są intensywnie użytkowane na potrzeby rekreacyjne, letniskowe i mieszkaniowe, czego efektem jest trwałe pozbawienie ich walorów krajobrazowych. Obszar ten jest silnie zabudowany altanami, budynkami letniskowymi i mieszkalnymi, z liczną siecią dróg, użytkowany przez kilkuset użytkowników i właścicieli działek, nie występują na nim przestrzenie naturalnego krajobrazu zasługujące na ochronę powierzchniową. Antropologiczne zniekształcenia terenu mają charakter stały i nieodwracalny, z tendencją nasilającą. Nadto takie tereny występują  też wzdłuż drogi krajowej nr 25 - stacja paliw Lotos, tereny w rejonie skrzyżowań z ul. Łabiszyńską i drogą powiatową nr 1550C.  
W ocenie  Rady Gminy zakaz  realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko interpretowany łącznie z art. 24 ust. 3 ustawy o ochronie przyrody będzie  skutecznie hamował  rozwój  sieci dróg  krajowych. Obecnie planuje się drogę ekspresową S-10 wraz odcinkiem drogi krajowej nr 25 w nowych trasach wyznaczanych na terenach leśnych. Niewątpliwie ich realizacja będzie miała wpływ na ochronę przyrody i ochronę krajobrazu obszaru chronionego krajobrazu.
Ponadto projekt uchwały w § 6 przewiduje odstępstwa od zakazu budowania nowych obiektów budowlanych na niektórych obszarach w strefie 100 m wokół Jeziora Jezuickiego. Strefy  wyłączeń nie są jednak ciągłe, co w przyszłości uniemożliwi zagospodarowanie terenów przeznaczonych w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego na cele  zabudowy, np. wokół terenów wypoczynkowych w Chmielnikach, środkowa część ul. Ogrodowej w Prądocinie. Ograniczenia zabudowy w strefie 100 m od jeziora skutkuje również brakiem możliwości uzyskania pozwoleń na budowę infrastruktury wokół jeziora,  np.  parkingów przy drodze powiatowej nr 1550C.
W związku z powyższym, Rada Gminy wskazuje warunki pozytywnego uzgodnienia przedłożonego projektu uchwały:
- pominięcie zakazu określonego w § 5 pkt 2, względnie wyłączenie z zakazu obszarów planowanych   dróg,
 - rozszerzenie wyłączeń, o których mowa w § 6 na cały pas szerokości 100 m wokół J.  Jezuickiego,
- wyłączenie z obszaru chronionego krajobrazu terenów zainwestowanych wzdłuż drogi  krajowej nr 25, tj. stacji paliw Lotos, terenów w rejonie skrzyżowań z ul. Łabiszyńską i  drogą powiatową  nr 1550C. 
Takie stanowisko Rady Gminy Nowa Wieś Wielka jest uzasadnione tym, że uzgodnienie projektu uchwały Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego w proponowanym kształcie, w świetle przytoczonych argumentów prowadziłoby do ograniczenia możliwości rozwojowych gminy wynikających z ustaleń studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego lub miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w stopniu nieproporcjonalnym do wartości jakie obszar chronionego krajobrazu ma chronić. Rada Gminy Nowa Wieś Wielka wskazała więc jako podstawę prawną swojej decyzji art. 23 ust. 3b ustawy o ochronie przyrody.



-------------------------------------------------
[1]Dz.U. z 2018 r. poz. 650,
[2]Dz.U. z 2018 r. poz. 1000, 1349 i 1432.
Uchwała nie podlega publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa

metryczka


Opublikował: Szymon Giżycki (28 sierpnia 2018, 15:46:03)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 422