Zarządzenie nr 88/18WÓJTA GMINY NOWA WIEŚ WIELKA - Organuz dnia 27 listopada 2018w sprawie organizowania systemu wykrywania i alarmowania na terenie Gminy Nowa Wieś Wielka

Zarządzenie nr 88/18
WÓJTA GMINY NOWA WIEŚ WIELKA - Organu
z dnia 27 listopada 2018


w sprawie organizowania systemu wykrywania i alarmowania na terenie Gminy Nowa Wieś Wielka




Na podstawie art. 17 ust. 6 i 7, art. 138 ust.3 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r.  o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2018 r. poz. 1459 ze zm.), § 3 pkt 6 i 7 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Szefa Obrony Cywilnej Kraju, szefów obrony cywilnej województw, powiatów i gmin (Dz.U. Nr 96, poz. 850), w związku z art. 7 ust. l pkt 14 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r poz. 994 ze zm.) oraz zarządzeniem Nr 143/2017 Wojewody Kujawsko-Pomorskiego z dnia 01 czerwca 2017 r. w sprawie organizowania systemu wykrywania i alarmowania na terenie województwa kujawsko-pomorskiego zarządzam, co następuje :
 
§ 1. W celu uzyskania informacji niezbędnych do organizowania ochrony ludności przed zagrożeniami związanymi ze stosowaniem środków rażenia, klęskami żywiołowymi, awariami obiektów technicznych, skażeniami i zakażeniami, powodziami, pożarami lub innymi podobnymi zdarzeniami, na bazie dotychczas istniejącej jednostki formacji obrony cywilnej tworzy się w Gminie Nowa Wieś Wielka system wykrywania i alarmowania, zwany dalej „SWA".
 
§ 2. Ustala się „Zasady organizacji i funkcjonowania SWA na terenie Gminy Nowa Wieś Wielka", stanowiące załącznik do niniejszego zarządzenia.
 
§ 3. Nadzór nad wykonaniem zarządzenia powierza się pracownikowi realizującemu zadania ds. obrony cywilnej.
 
 
§ 4. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Załącznik do zarządzenia Wójta Gminy Nowa Wieś Wielka
Nr 88/2018
z dnia 27 listopada 2018 r.
 
ZASADY ORGANIZACJI I FUNKCJONOWANIA SYSTEMU WYKRYWANIA I ALARMOWANIA NA TERENIE GMINY NOWA WIEŚ WIELKA
 
ROZDZIAŁ I Postanowienia ogólne
 
§ 1.  SWA organizuje się na szczeblu gminnym, powiatowym, wojewódzkim oraz w skali całego kraju.
 
ROZDZIAŁ II
 
Zadania i organizacja systemu
 
§ 2. SWA obejmuje następujące zadania:
1)    wykrywanie skażeń promieniotwórczych, biologicznych, chemicznych i toksycznych środków przemysłowych, napromieniowania oraz innych nadzwyczajnych zagrożeń ludzi i środowiska,   a także oznaczanie stref niebezpiecznych,
2)    wykrywanie i określanie parametrów uderzeń bronią masowego rażenia,
3)    pobieranie próbek i określanie stopnia skażenia produktów żywnościowych, płodów rolnych, roślinności, pasz, wody pitnej i wód powierzchniowych oraz gleby i powietrza.
4)    wstępne określanie skutków nadzwyczajnych zagrożeń,
5)    przekazywanie danych o skażeniach, napromieniowaniu, zakażeniach i innych nadzwyczajnych zagrożeniach ludzi i środowiska do Powiatowego Ośrodka Analizy Danych i Alarmowania  (POADA),
6)    przekazywanie komunikatów i sygnałów alarmowych dla ludności oraz powiadamianie sił ratowniczych.
§ 3. Jednostkami organizacyjnymi wykrywania i alarmowania na terenie gminy są:
1)    Drużyna Wykrywania i Alarmowania (DWA),
2)    Punkty alarmowania sołectw (pal).
 
 
 
 
§ 4. Zadania DWA:
1)    utrzymywanie ciągłej łączności z POADA oraz sołeckimi punktami alarmowania,
2)    wydzielanie patroli do prowadzenia rozpoznania skażeń, zakażeń oraz innych zagrożeń ludzi   i środowiska w przydzielonym rejonie,
3)    pobieranie próbek materiałów skażonych lub podejrzanych o skażenie, wstępne określanie rodzaju skażenia oraz przekazywanie tych danych i próbek do właściwej jednostki laboratoryjnej,
4)   analiza i ocena rzeczywistej i prognozowanej sytuacji zagrożeń na podstawie danych z rozpoznania na terenie gminy,
5)    określanie warunków atmosferycznych w przyziemnej warstwie powietrza na terenie gminy,
6)    ostrzeganie i alarmowanie zagrożonej ludności na podległym terenie,
7)  powiadamianie Szefa OC Gminy o zagrożeniach i opracowywanie wniosków i  propozycji do działania.
§ 5. Zadania pal:
1)    utrzymywanie stałej łączności z drużyną wykrywania i alarmowania,
2)    ogłaszanie i odwoływanie alarmów,
3)    rozpowszechnianie komunikatów ostrzegawczych o występujących zagrożeniach ludzi i środowiska.
 
ROZDZIAŁ III
Zasady funkcjonowania systemu
 
§ 6.1. System osiąga pełną gotowość do działania przez rozwinięcie w rejonach formowania formacji obrony cywilnej i osiągania gotowości do wykonania określonych zadań.
2.  W czasie pokoju szef obrony cywilnej może zarządzić rozwiniecie SWA w przypadku zaistnienia nadzwyczajnych zagrożeń ludzi i środowiska, a także przeprowadzenia treningów   i ćwiczeń - wyłącznie na czas trwania tych zagrożeń, treningów i ćwiczeń.
3.       Całkowite lub częściowe rozwinięcie systemu następuje na podstawie zarządzenia:
1)    szefa Obrony Cywilnej gminy - na terenie gminy,
2)    szefa obrony cywilnej powiatu - na terenie kilku gmin lub całego powiatu,
3)    szefa obrony cywilnej województwa - na terenie kilku powiatów lub całego  województwa.
 
   4. Jednostki organizacyjne SWA po rozwinięciu systemu, działają na zasadach całodobowych dyżurów, chyba że szef obrony cywilnej postanowi inaczej.
 
§ 7. SWA współdziała ze służbami i systemami, których statutowa działalność jest związana ze zjawiskami mogącymi stanowić zagrożenie dla ludności oraz koordynuje ich działania w okresie wystąpienia tego zagrożenia.
 
§ 8. Współdziałanie to polega na wzajemnej wymianie informacji uzyskanych w toku własnej statutowej działalności, a mających bezpośredni lub pośredni związek  z wytypowaniem zagrożeń ludności, ich wykrywaniem oraz alarmowaniem i ostrzeganiem.
 
§ 9. Metody i sposoby przedstawiania informacji określone są obowiązującymi normami      i standardami ogólnokrajowymi oraz przepisami resortowymi. W sytuacji awaryjnej szef obrony cywilnej gminy może doraźnie ujednolicić sposób postępowania dla jednostek współdziałających.
 
                ROZDZIAŁA VI
                                     Zasady przekazywania informacji i alarmowania
 
§ 10.1. Ustala się zasady przekazywania informacji w SWA do jednostek nadrzędnych  i współdziałających:
1)     natychmiast przekazuje się informacje dotyczące awarii i katastrof oraz wzrostu mocy  
dawki promieniowania szkodliwego dla organizmu,
2)    okresowo przekazuje się informacje dotyczące pomiarów mocy dawki promieniowania, kontroli napromieniowania ludności, skażenia komponentów środowiska i żywności oraz warunków meteorologicznych.
2.   O skali i skutkach zagrożeń nie wymagających natychmiastowych działań ochronnych informuje się ludność w komunikatach nadawanych przez środki masowego przekazu (Regionalny System Ostrzegania (RSO), System Informacyjny SMS (SI SMS), lokalne rozgłośnie radiowe, telewizyjne, i media internetowe) , o treści ustalonej przez Szefa Obrony Cywilnej Gminy, stosownie do rodzaju i skali zagrożeń.

3.   O zagrożeniach wymagających natychmiastowych działań ochronnych, informuje się ludność  poprzez sygnały powszechnego ostrzegania i alarmowania wykorzystując scentralizowane systemy alarmowe:
1)    radiowe systemy sterowania syrenami;
2)    punkty alarmowe sołeckie;
3)    RSO i SI SMS;
4)    lokalne rozgłośnie radiowe i media internetowe;
5)    urządzenia nagłaśniające na pojazdach.
 
ROZDZIAŁ V
Przepisy końcowe
 
 

§ 11. Gotowość do działania sił i środków SWA ustala się na dzień 1 września 2019 r.

metryczka


Opublikował: Małgorzata Ćwierdzińska (18 grudnia 2018, 12:42:12)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 690