Strona główna > Zarządzenia > WÓJTA GMINY NOWA WIEŚ WIELKA - Organu > 2018 |
Zarządzenie nr 88/18WÓJTA GMINY NOWA WIEŚ WIELKA - Organuz dnia 27 listopada 2018w sprawie organizowania systemu wykrywania i alarmowania na terenie Gminy Nowa Wieś Wielka
Zarządzenie nr 88/18
WÓJTA GMINY NOWA WIEŚ WIELKA - Organu
z dnia 27 listopada 2018
w sprawie organizowania systemu wykrywania i alarmowania na terenie Gminy Nowa Wieś Wielka
Na podstawie art. 17 ust. 6 i 7, art. 138 ust.3 ustawy z dnia 21
listopada 1967 r. o
powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2018 r. poz.
1459 ze zm.), § 3 pkt 6 i 7 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 czerwca
2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Szefa Obrony Cywilnej Kraju,
szefów obrony cywilnej województw, powiatów i gmin (Dz.U. Nr 96, poz. 850), w
związku z art. 7 ust. l pkt 14 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie
gminnym (Dz. U. z 2018 r poz. 994 ze zm.) oraz zarządzeniem Nr 143/2017
Wojewody Kujawsko-Pomorskiego z dnia 01 czerwca 2017 r. w sprawie organizowania systemu
wykrywania i alarmowania na terenie województwa kujawsko-pomorskiego
zarządzam, co
następuje :
§ 1. W celu uzyskania informacji niezbędnych do organizowania ochrony ludności przed zagrożeniami związanymi ze stosowaniem środków rażenia, klęskami żywiołowymi, awariami obiektów technicznych, skażeniami i zakażeniami, powodziami, pożarami lub innymi podobnymi zdarzeniami, na bazie dotychczas istniejącej jednostki formacji obrony cywilnej tworzy się w Gminie Nowa Wieś Wielka system wykrywania i alarmowania, zwany dalej „SWA".
§ 2. Ustala się „Zasady organizacji i funkcjonowania SWA na terenie Gminy Nowa Wieś Wielka", stanowiące załącznik do niniejszego zarządzenia.
§ 3. Nadzór nad wykonaniem zarządzenia powierza się pracownikowi realizującemu zadania ds. obrony cywilnej.
§ 4. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Załącznik do zarządzenia Wójta Gminy Nowa Wieś Wielka
Nr 88/2018
z dnia 27 listopada 2018 r.
z dnia 27 listopada 2018 r.
ZASADY ORGANIZACJI I FUNKCJONOWANIA SYSTEMU WYKRYWANIA I ALARMOWANIA NA TERENIE GMINY NOWA WIEŚ WIELKA
ROZDZIAŁ I Postanowienia ogólne
§ 1. SWA organizuje się na szczeblu gminnym, powiatowym, wojewódzkim oraz w skali całego kraju.
ROZDZIAŁ II
Zadania i organizacja systemu
§ 2. SWA obejmuje następujące zadania:
1) wykrywanie skażeń promieniotwórczych, biologicznych, chemicznych i toksycznych środków przemysłowych, napromieniowania oraz innych nadzwyczajnych zagrożeń ludzi i środowiska, a także oznaczanie stref niebezpiecznych,
2) wykrywanie i określanie parametrów uderzeń bronią masowego rażenia,
3) pobieranie próbek i określanie stopnia skażenia produktów żywnościowych, płodów rolnych, roślinności, pasz, wody pitnej i wód powierzchniowych oraz gleby i powietrza.
4) wstępne określanie skutków nadzwyczajnych zagrożeń,
5) przekazywanie danych o skażeniach, napromieniowaniu, zakażeniach i innych nadzwyczajnych zagrożeniach ludzi i środowiska do Powiatowego Ośrodka Analizy Danych i Alarmowania (POADA),
6) przekazywanie komunikatów i sygnałów alarmowych dla ludności oraz powiadamianie sił ratowniczych.
§ 3. Jednostkami organizacyjnymi wykrywania i alarmowania na terenie gminy są:
1) Drużyna Wykrywania i Alarmowania (DWA),
2) Punkty alarmowania sołectw (pal).
§ 4. Zadania DWA:
1) utrzymywanie ciągłej łączności z POADA oraz sołeckimi punktami alarmowania,
2)
wydzielanie patroli
do prowadzenia rozpoznania skażeń, zakażeń oraz innych zagrożeń ludzi i środowiska w przydzielonym rejonie,
3) pobieranie próbek materiałów skażonych lub podejrzanych o skażenie, wstępne określanie rodzaju skażenia oraz przekazywanie tych danych i próbek do właściwej jednostki laboratoryjnej,
4) analiza i ocena rzeczywistej i prognozowanej sytuacji zagrożeń na podstawie danych z rozpoznania na terenie gminy,
5) określanie warunków atmosferycznych w przyziemnej warstwie powietrza na terenie gminy,
6) ostrzeganie i alarmowanie zagrożonej ludności na podległym terenie,
7) powiadamianie Szefa OC Gminy o zagrożeniach i opracowywanie wniosków i propozycji do działania.
§ 5. Zadania pal:
1) utrzymywanie stałej łączności z drużyną wykrywania i alarmowania,
2) ogłaszanie i odwoływanie alarmów,
3) rozpowszechnianie komunikatów ostrzegawczych o występujących zagrożeniach ludzi i środowiska.
3) pobieranie próbek materiałów skażonych lub podejrzanych o skażenie, wstępne określanie rodzaju skażenia oraz przekazywanie tych danych i próbek do właściwej jednostki laboratoryjnej,
4) analiza i ocena rzeczywistej i prognozowanej sytuacji zagrożeń na podstawie danych z rozpoznania na terenie gminy,
5) określanie warunków atmosferycznych w przyziemnej warstwie powietrza na terenie gminy,
6) ostrzeganie i alarmowanie zagrożonej ludności na podległym terenie,
7) powiadamianie Szefa OC Gminy o zagrożeniach i opracowywanie wniosków i propozycji do działania.
§ 5. Zadania pal:
1) utrzymywanie stałej łączności z drużyną wykrywania i alarmowania,
2) ogłaszanie i odwoływanie alarmów,
3) rozpowszechnianie komunikatów ostrzegawczych o występujących zagrożeniach ludzi i środowiska.
ROZDZIAŁ III
Zasady funkcjonowania systemu
Zasady funkcjonowania systemu
§ 6.1. System osiąga pełną gotowość do działania przez rozwinięcie w rejonach formowania formacji obrony cywilnej i osiągania gotowości do wykonania określonych zadań.
2. W czasie pokoju szef obrony cywilnej może zarządzić rozwiniecie SWA w przypadku zaistnienia nadzwyczajnych zagrożeń ludzi i środowiska, a także przeprowadzenia treningów i ćwiczeń - wyłącznie na czas trwania tych zagrożeń, treningów i ćwiczeń.
3. Całkowite lub częściowe rozwinięcie systemu następuje na podstawie zarządzenia:
1) szefa Obrony Cywilnej gminy - na terenie gminy,
2)
szefa obrony
cywilnej powiatu - na terenie kilku gmin lub całego powiatu,
3) szefa obrony cywilnej województwa - na terenie kilku powiatów lub całego województwa.
§ 7. SWA współdziała ze służbami i systemami, których statutowa działalność jest związana ze zjawiskami mogącymi stanowić zagrożenie dla ludności oraz koordynuje ich działania w okresie wystąpienia tego zagrożenia.
§ 8. Współdziałanie to polega na wzajemnej wymianie informacji uzyskanych w toku własnej statutowej działalności, a mających bezpośredni lub pośredni związek z wytypowaniem zagrożeń ludności, ich wykrywaniem oraz alarmowaniem i ostrzeganiem.
§ 9. Metody i sposoby przedstawiania informacji określone są obowiązującymi normami i standardami ogólnokrajowymi oraz przepisami resortowymi. W sytuacji awaryjnej szef obrony cywilnej gminy może doraźnie ujednolicić sposób postępowania dla jednostek współdziałających.
3) szefa obrony cywilnej województwa - na terenie kilku powiatów lub całego województwa.
4. Jednostki organizacyjne SWA po rozwinięciu systemu, działają na
zasadach
całodobowych dyżurów, chyba
że szef obrony cywilnej postanowi inaczej.
§ 7. SWA współdziała ze służbami i systemami, których statutowa działalność jest związana ze zjawiskami mogącymi stanowić zagrożenie dla ludności oraz koordynuje ich działania w okresie wystąpienia tego zagrożenia.
§ 8. Współdziałanie to polega na wzajemnej wymianie informacji uzyskanych w toku własnej statutowej działalności, a mających bezpośredni lub pośredni związek z wytypowaniem zagrożeń ludności, ich wykrywaniem oraz alarmowaniem i ostrzeganiem.
§ 9. Metody i sposoby przedstawiania informacji określone są obowiązującymi normami i standardami ogólnokrajowymi oraz przepisami resortowymi. W sytuacji awaryjnej szef obrony cywilnej gminy może doraźnie ujednolicić sposób postępowania dla jednostek współdziałających.
ROZDZIAŁA VI
Zasady przekazywania informacji i alarmowania
§ 10.1. Ustala się zasady przekazywania informacji w SWA do jednostek nadrzędnych i współdziałających:
1) natychmiast przekazuje się informacje dotyczące awarii i katastrof oraz wzrostu mocy
dawki promieniowania szkodliwego dla organizmu,
2) okresowo przekazuje się informacje dotyczące pomiarów mocy dawki promieniowania, kontroli napromieniowania ludności, skażenia komponentów środowiska i żywności oraz warunków meteorologicznych.
2. O skali i skutkach zagrożeń nie wymagających natychmiastowych działań ochronnych informuje się ludność w komunikatach nadawanych przez środki masowego przekazu (Regionalny System Ostrzegania (RSO), System Informacyjny SMS (SI SMS), lokalne rozgłośnie radiowe, telewizyjne, i media internetowe) , o treści ustalonej przez Szefa Obrony Cywilnej Gminy, stosownie do rodzaju i skali zagrożeń.
3. O zagrożeniach wymagających natychmiastowych działań ochronnych, informuje się ludność poprzez sygnały powszechnego ostrzegania i alarmowania wykorzystując scentralizowane systemy alarmowe:
1) radiowe systemy sterowania syrenami;
2) punkty alarmowe sołeckie;
3) RSO i SI SMS;
4) lokalne rozgłośnie radiowe i media internetowe;
5) urządzenia nagłaśniające na pojazdach.
ROZDZIAŁ V
Przepisy końcowe
Przepisy końcowe
§ 11. Gotowość do działania sił i środków SWA ustala się na dzień 1 września 2019 r.
metryczka
Opublikował: Małgorzata Ćwierdzińska (18 grudnia 2018, 12:42:12)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 690