Strona główna > Uchwały > 2012 |
Uchwała nr XXII/185/12RADY GMINY NOWA WIEŚ WIELKAz dnia 29 listopada 2012w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi na terenie nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy.Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1 i art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.*) oraz art. 6 k ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2012 r. poz. 391) uchwala, co następuje:
Uchwała nr XXII/185/12
RADY GMINY NOWA WIEŚ WIELKA
z dnia 29 listopada 2012
w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi na terenie nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy.
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1 i art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.*) oraz art. 6 k ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2012 r. poz. 391) uchwala, co następuje:
§ 1.1. Dokonuje się wyboru
metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, określonej w
art. 6 j ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r.
o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, dla właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy.
2. Metoda ustalenia opłaty, o której mowa w ust. 1, stanowi iloczyn liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość oraz stawki opłaty.
3. Stawka opłaty, o której mowa w ust. 2, określona zostanie w odrębnej uchwale.
§ 2. Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2013 r. i podlega publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko - Pomorskiego.
---------------------------------------------------------
* z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, Nr 167, poz. 1759, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457, z 2006 r. Nr 17, poz. 128 i Nr 181, poz. 1337, z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974 i Nr 173, poz. 1218, z 2008 r. Nr 180, poz. 1111, Nr 223, poz. 1458 oraz z 2009 r. Nr 52,
poz. 420 i Nr 157, poz. 1241 i z 2010 r. Nr 28, poz. 142 i 146, Nr 40, poz. 230 i Nr 106, poz. 675, oraz z 2011 r. Nr 21, poz. 113, Nr 117, poz. 679, Nr 134, poz.777, Nr 217, poz.1281, Nr 149, poz.887 oraz z 2012 r. poz. 567.
Zgodnie z art. 6c ust. 1 znowelizowanej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku
w gminach, gminy obowiązane są do zorganizowania odbierania odpadów komunalnych
od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy.
Art. 6 k ust. 1 pkt 1 w/w ustawy nakłada na radę gminy obowiązek wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Zgodnie z treścią art. 6 j ust. 1 w/w ustawy, stanowiona przez gminę opłata
za gospodarowanie odpadami komunalnymi może stanowić iloczyn:
1. liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość, albo
2. ilości zużytej wody z danej nieruchomości, albo
3. powierzchni lokalu mieszkalnego
oraz stawki opłaty, która zostanie ustalona odrębną uchwałą.
Ustawa dopuszcza również przyjęcie jednej stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi od gospodarstwa domowego.
Za najbardziej zasadną uznano metodę stanowiącą iloczyn liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość oraz stawki opłaty.
Przyjęta w projekcie uchwały metoda naliczenia opłaty w zależności od ilości osób zamieszkałych na terenie danej nieruchomości, pomimo swoich mankamentów, wydaje się metodą najbardziej sprawiedliwą, gdyż ilość powstających na terenie nieruchomości odpadów jest wprost zależna od liczby osób je wytwarzających.
Z kolei metoda naliczania opłaty według ilości zużytej wody w danej nieruchomości jest,
w porównaniu do metody zależnej od ilości osób zamieszkujących daną nieruchomość, bardziej ryzykowna ze względu na możliwość zaniżania zużycia wody, celem zmniejszenia opłaty za gospodarowanie odpadami. Istotną wadą takiego rozwiązania jest także fakt,
że ilość wody zużywanej na obszarze danej nieruchomości nie odzwierciedla faktycznej ilości odpadów wytwarzanych przez osoby zamieszkujące tą nieruchomość. Wprowadzenie opłaty od ilości zużytej wody wymaga jednocześnie zwodociągowania oraz opomiarowania wszystkich nieruchomości zamieszkałych znajdujących się na obszarze Gminy
oraz ich własnych ujęć wody. Oprócz tego metoda ta wymaga ciągłej aktualizacji podstawy naliczania z uwzględnieniem ilości zużytej wody.
Metody ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi od powierzchni lokalu mieszkalnego, jak również jedna stawka opłaty od gospodarstwa domowego,
nie odzwierciedlają ilości odpadów wytwarzanych przez osoby zamieszkujące daną nieruchomość. Wybór tych metod może spowodować obciążenie wyższymi kosztami osób samotnych oraz gospodarstwa domowe o niewielkiej liczbie osób.
Biorąc pod uwagę powyższe informacje proponuje się wybór metody naliczania według liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość.
Podjęcie przedmiotowej uchwały jest uzasadnione.
o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, dla właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy.
2. Metoda ustalenia opłaty, o której mowa w ust. 1, stanowi iloczyn liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość oraz stawki opłaty.
3. Stawka opłaty, o której mowa w ust. 2, określona zostanie w odrębnej uchwale.
§ 2. Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2013 r. i podlega publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko - Pomorskiego.
---------------------------------------------------------
* z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, Nr 167, poz. 1759, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457, z 2006 r. Nr 17, poz. 128 i Nr 181, poz. 1337, z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974 i Nr 173, poz. 1218, z 2008 r. Nr 180, poz. 1111, Nr 223, poz. 1458 oraz z 2009 r. Nr 52,
poz. 420 i Nr 157, poz. 1241 i z 2010 r. Nr 28, poz. 142 i 146, Nr 40, poz. 230 i Nr 106, poz. 675, oraz z 2011 r. Nr 21, poz. 113, Nr 117, poz. 679, Nr 134, poz.777, Nr 217, poz.1281, Nr 149, poz.887 oraz z 2012 r. poz. 567.
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 6c ust. 1 znowelizowanej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku
w gminach, gminy obowiązane są do zorganizowania odbierania odpadów komunalnych
od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy.
Art. 6 k ust. 1 pkt 1 w/w ustawy nakłada na radę gminy obowiązek wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Zgodnie z treścią art. 6 j ust. 1 w/w ustawy, stanowiona przez gminę opłata
za gospodarowanie odpadami komunalnymi może stanowić iloczyn:
1. liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość, albo
2. ilości zużytej wody z danej nieruchomości, albo
3. powierzchni lokalu mieszkalnego
oraz stawki opłaty, która zostanie ustalona odrębną uchwałą.
Ustawa dopuszcza również przyjęcie jednej stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi od gospodarstwa domowego.
Za najbardziej zasadną uznano metodę stanowiącą iloczyn liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość oraz stawki opłaty.
Przyjęta w projekcie uchwały metoda naliczenia opłaty w zależności od ilości osób zamieszkałych na terenie danej nieruchomości, pomimo swoich mankamentów, wydaje się metodą najbardziej sprawiedliwą, gdyż ilość powstających na terenie nieruchomości odpadów jest wprost zależna od liczby osób je wytwarzających.
Z kolei metoda naliczania opłaty według ilości zużytej wody w danej nieruchomości jest,
w porównaniu do metody zależnej od ilości osób zamieszkujących daną nieruchomość, bardziej ryzykowna ze względu na możliwość zaniżania zużycia wody, celem zmniejszenia opłaty za gospodarowanie odpadami. Istotną wadą takiego rozwiązania jest także fakt,
że ilość wody zużywanej na obszarze danej nieruchomości nie odzwierciedla faktycznej ilości odpadów wytwarzanych przez osoby zamieszkujące tą nieruchomość. Wprowadzenie opłaty od ilości zużytej wody wymaga jednocześnie zwodociągowania oraz opomiarowania wszystkich nieruchomości zamieszkałych znajdujących się na obszarze Gminy
oraz ich własnych ujęć wody. Oprócz tego metoda ta wymaga ciągłej aktualizacji podstawy naliczania z uwzględnieniem ilości zużytej wody.
Metody ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi od powierzchni lokalu mieszkalnego, jak również jedna stawka opłaty od gospodarstwa domowego,
nie odzwierciedlają ilości odpadów wytwarzanych przez osoby zamieszkujące daną nieruchomość. Wybór tych metod może spowodować obciążenie wyższymi kosztami osób samotnych oraz gospodarstwa domowe o niewielkiej liczbie osób.
Biorąc pod uwagę powyższe informacje proponuje się wybór metody naliczania według liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość.
Podjęcie przedmiotowej uchwały jest uzasadnione.
Uchwała opublikowana w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego
poz. 3592 z dnia 2012-12-12
poz. 3592 z dnia 2012-12-12
metryczka
Opublikował: Szymon Giżycki (18 grudnia 2012, 10:30:27)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1716