NULL string(0) ""

Uchwała nr XXXIII/349/2006RADY GMINY NOWA WIEŚ WIELKAz dnia 7 lutego 2006w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku w Gminie Nowa Wieś WielkaNa podstawie art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008) po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Bydgoszczy, uchwala się co następuje:

Uchwała nr XXXIII/349/2006
RADY GMINY NOWA WIEŚ WIELKA
z dnia 7 lutego 2006


w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku w Gminie Nowa Wieś Wielka

Na podstawie art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008) po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Bydgoszczy, uchwala się co następuje:


§ 1. Uchwala się Regulamin utrzymania czystości i porządku w Gminie Nowa Wieś Wielka, zwany dalej Regulaminem, w treści następującej:

Regulamin utrzymania czystości i porządku w Gminie Nowa Wieś Wielka

Rozdział 1. 
Postanowienia ogólne.

§ 1. Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Nowa Wieś Wielka zwany dalej „Regulaminem” określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku w Gminie Nowa Wieś Wielka dotyczące:
1) wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości,
2) rodzaju i minimalnej pojemności urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych,
3) warunków rozmieszczania tych urządzeń i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym,
4) częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego,
5) maksymalnego poziomu odpadów komunalnych ulegających biodegradacji dopuszczonych do składowania na składowiskach odpadów,
6) obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe,
7) wymagań utrzymania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymania na określonych obszarach,
8) wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i sposobów jej przeprowadzania.

Rozdział 2.
Obowiązki właścicieli nieruchomości dotyczące utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości.

§ 2.1. Na każdego właściciela nieruchomości nakłada się obowiązek:
1) wyposażenia nieruchomości w urządzenia służące do gromadzenia odpadów komunalnych (pojemniki, kontenery, worki na śmieci), ustawienia ich na terenach utwardzonych lub w altanach śmietnikowych i gromadzenia w tych urządzeniach odpadów komunalnych,
2) prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów wielkogabarytowych, budowlanych, niebezpiecznych, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, w sposób określony z jednostką wywozową,
3) usuwania zanieczyszczeń z powierzchni nieruchomości i gromadzenia ich w urządzeniach wymienionych w pkt. 1 (z obowiązku gromadzenia zwolnieni są właściciele nie zabudowanych działek budowlanych do czasu rozpoczęcia budowy pod warunkiem, że na działce tej nie jest prowadzona działalność gospodarcza),
4) usuwania z terenu nieruchomości wraków pojazdów mechanicznych; obowiązek ten ciąży na ostatnim właścicielu,
5) uprzątania błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego oraz z chodników przylegających bezpośrednio do nieruchomości; usuwanie błota, śniegu i lodu powinno odbywać się niezwłocznie, natomiast innych zanieczyszczeń, w miarę potrzeby,
6) usuwania nawisów (sopli) z okapów, rynien i innych części nieruchomości,
7) usuwania odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych według częstotliwości ustalonej w
niniejszym Regulaminie na podstawie umowy z przedsiębiorcą posiadającym zezwolenie Wójta Gminy Nowa Wieś Wielka na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych oraz opróżniania zbiorników bezodpływowych,
8) utrzymywania altan śmietnikowych lub utwardzonych terenów, na których ustawione są pojemniki na odpady oraz samych pojemników w odpowiednim stanie technicznym, sanitarnym i estetycznym,
2. Wykonywanie obowiązków, o których mowa w ust. 1, na terenie budowy realizowanej w Gminie Nowa Wieś Wielka, należy do wykonawcy.
3. Zabrania się wypalania traw w granicach administracyjnych Gminy Nowa Wieś Wielka.

§ 3.1. W celu zagospodarowania jak największej ilości surowców wtórnych zaleca się gromadzenie ich w specjalnie oznakowanych do tego celu pojemnikach.
2. Właściciele nieruchomości mogą samodzielnie i na własny koszt dostarczać surowce wtórne do punktów skupu, gromadzić je w pojemnikach lub workach do tego celu przeznaczonych będących własnością właściciela nieruchomości, przedsiębiorcy lub zlokalizowanych na terenie Gminy Nowa Wieś Wielka  przez  Urząd Gminy.

§ 4.1. Mycie i naprawa pojazdów samochodowych na terenach publicznych, poza myjniami i warsztatami naprawczymi, jest dozwolone wyłącznie w miejscach do tego wyznaczonych.
2. Zezwala się na mycie pojazdów samochodowych na terenie nieruchomości nie służących do użytku publicznego, pod warunkiem odprowadzania powstałych ścieków do kanalizacji lub zbiorników bezodpływowych, po uprzednim przejściu przez łapacz oleju lub odstojnik. Odprowadzanie ścieków bezpośrednio do gleby lub wód powierzchniowych jest zabronione.
3. Naprawa pojazdów samochodowych zwiazana z ich bieżącą eksploatacją jest dozwolona na terenie nieruchomości, pod warunkiem, że nie spowoduje to zanieczyszczenia wód lub gleby oraz uciążliwości dla sąsiadów. Powstałe odpady powinny być gromadzone i usuwane zgodnie z obowiązującymi przepisami.

§ 5. W przypadku prowadzenia na nieruchomości działalności gospodarczej i powstawania odpadów innych niż komunalne należy stosować przepisy ustawy o odpadach.

§ 6. Poziom odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do składowania na składowiskach odpadów jest ograniczony:
1) do 31 grudnia 2010 roku do nie więcej niż 75 % wagowo całkowitej masy odpadów ulegających biodegradacji,
2) do 31 grudnia 2013 roku do nie więcej niż 50%,
3) do 31 grudnia 2020 roku do nie więcej niż 35%,
w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w roku 1995.

Rozdział 3.
Rodzaje urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych.

§ 7.1. Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku przez wyposażenie nieruchomości w pojemniki i kontenery o odpowiedniej pojemności, uwzględniającej częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów z nieruchomości, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Odpady komunalne należy gromadzić w pojemnikach lub kontenerach o minimalnej   pojemności, uwzględniającej następujące normy:
1) dla budynków mieszkalnych - 20 l na mieszkańca, jednak co najmniej jeden pojemnik o pojemności 110-120 l na każdą nieruchomość,
2) dla szkół wszelkiego typu - 3 l na każdego ucznia  i pracownika,
3) dla żłobków i przedszkoli - 3 l na każde dziecko i pracownika,
4) dla lokali handlowych - 50 l na każde l0m2 powierzchni całkowitej, jednak co najmniej jeden  pojemnik o pojemności 110-120 l na lokal,
5) dla punktów handlowych poza lokalem - 50 l na każdego zatrudnionego, jednak co najmniej  jeden pojemnik o pojemności 110-120 l  na  każdy  punkt,
6) dla lokali gastronomicznych - 20 l na jedno miejsce konsumpcyjne,
7) dla ulicznych punktów szybkiej konsumpcji - co najmniej jeden pojemnik 110-120 l,
8) dla zakładów rzemieślniczych, usługowych i produkcyjnych w odniesieniu do pomieszczeń biurowych i socjalnych - pojemnik 110-120 l na każdych 10 pracowników,
9) dla domów opieki, hoteli, pensjonatów itp. - 20 l na jedno łóżko,
10) dla ogródków działkowych - 20 l na każdą działkę w okresie od 1 marca do 31 października każdego roku, i 5 litrów poza tym okresem.
3. W przypadkach określonych w ust. 2 pkt. 4 i 5, jeśli jest prowadzona działalność spożywcza (w tym sklepy spożywcze) lub gastronomiczna, oraz w ust. 2 pkt. 6 i 7, należy dodatkowo, na zewnątrz poza lokalem, ustawić dostateczną liczbę koszy na odpady.
4. Do zbierania okresowo zwiększonych ilości odpadów komunalnych, oprócz typowych pojemników lub kontenerów, mogą być używane odpowiednio oznaczone worki udostępniane przez przedsiębiorcę, z którym właściciel nieruchomości zawarł umowę o odbieraniu odpadów komunalnych.
5. Odpady komunalne, nie mieszczące się w typowych urządzeniach do zbierania odpadów, należy gromadzić w specjalnie do tego celu dostosowanych kontenerach lub na wyznaczonym do tego celu miejscu na terenie nieruchomości.
6. Odpady powstałe w wyniku remontu i modernizacji lokali, np. gruz, należy gromadzić w specjalnych kontenerach, uniemożliwiających pylenie.
7. Pojemniki i inne urządzenia do zbierania odpadów powinny być ustawione w miejscach łatwo dostępnych, zarówno dla ich użytkowników, jak i dla pracowników przedsiębiorcy prowadzącego działalność w zakresie odbierania odpadów, w sposób nie powodujący nadmiernych uciążliwości i utrudnień dla mieszkańców nieruchomości lub osób trzecich.
8. Zabrania się gromadzenia w pojemnikach i kontenerach na odpady komunalne: śniegu, lodu, gruzu, gorącego żużla, popiołu, odpadów niebezpiecznych, medycznych oraz spalania odpadów komunalnych.
9. W miejscach publicznych (np. chodniki, place, zieleńce, przystanki autobusowe itp.) odpady należy gromadzić w koszach ulicznych, które rozmieszcza i opróżnia Zakład Gospodarki Komunalnej w Nowej Wsi Wielkiej lub inne wyznaczone przez Urząd Gminy przedsiębiorstwo.
10. Właściciele terenów, na których organizowane są imprezy masowe, są zobowiązani do zapewnienia dostatecznej liczby pojemników bądź kontenerów do gromadzenia odpadów, a także toalet przenośnych.
11. Odpady powinny być zbierane w sposób selektywny.
12. Do selektywnego gromadzenia odpadów należy stosować pojemniki o następujących ujednoliconych  pojemnościach:
1)  z przeznaczeniem na makulaturę o pojemności 0,8-1,6 m3,
2)  z przeznaczeniem na tworzywa sztuczne o pojemności 0,8-1,6 m3,
3)  z przeznaczeniem na szkło o pojemności 0,8-1,6 m3.
13.Pojemniki, o których mowa w ust. 12, winny posiadać logo lub nazwę przedsiębiorcy prowadzącego działalność w zakresie odbierania odpadów i oznaczenia określające rodzaj gromadzonych odpadów.
14. W miejscach, w których ze względów technicznych występują trudności w lokalizacji stałego pojemnika do selektywnej zbiórki odpadów, dopuszcza się stosowanie do gromadzenia odpadów  worków foliowych.

Rozdział 4.
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych lub nieczystości ciekłych z nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego.

§ 8.1. Odpady z terenu nieruchomości należy usuwać nie rzadziej niż jeden raz na dwa tygodnie, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
2. W przypadku placówek handlowo-usługowych zlokalizowanych poza budynkami wprowadza się obowiązek codziennego usuwania odpadów.
3. W przypadku nieruchomości, na których organizowane są imprezy masowe, wprowadza się obowiązek usuwania odpadów niezwłocznie po zakończeniu imprezy. Obowiązek ten dotyczy także usunięcia skutków działalności z terenów przyległych, jeśli jest taka potrzeba.

§ 9.1. Właściciel nieruchomości nieskanalizowanej jest zobowiązany do opróżniania zbiorników bezodpływowych (szamb) z częstotliwością zapewniającą niedopuszczenie do ich przepełnienia uwzględniając następujące normy:
1) produkcja ścieków w gospodarstwach domowych - 3,0 m3 osoba/miesiąc,
2) usługi:
    a) bary, restauracje,  - 3,0 m3/1 miejsce/miesiąc,
    b) sklepy spożywcze - 2,0 m3/1 zatrudniony/miesiąc,
    c) sklepy (poza spożywczymi) - 0,9 m3/1 zatrudniony/miesiąc, 
    d) apteki - 3,0 m3/1 zatrudniony/miesiąc,
    e) przychodnie zdrowia – 3,0 m3/1 zatrudniony/miesiąc,
    f) zakłady fryzjerskie i kosmetyczne - 4,5 m3/1 zatrudniony/miesiąc,
    g) zakłady usługowe inne - 0,45 m3/1 zatrudniony/miesiąc,
3) zakłady produkcyjne:
    a) bez natrysków - 0,45 m3/1 zatrudniony/miesiąc,
    b) z natryskami - 1,5 m3/1 zatrudniony/miesiąc.

§ 10. Właściciele nieruchomości wykonują obowiązki wymienione w § 8. i § 9. za pośrednictwem przedsiębiorców posiadających zezwolenie Wójta Gminy Nowa Wieś Wielka na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych i opróżniania zbiorników bezodpływowych.

§ 11. Właściciele nieruchomości są zobowiązani do udokumentowania usuwania odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych. W tym celu okazują, na żądanie urzędnika gminnego lub funkcjonariuszy Straży Gminnej legitymujących się upoważnieniem Wójta Gminy Nowa Wieś Wielka umowy z jednostką wywozową oraz dowody (faktury, rachunki) uiszczania opłaty za powyższe usługi.

Rozdział 5.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku.

§ 12.1. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe są zobowiązane do zachowania bezpieczeństwa i środków ostrożności, zapewniających ochronę zdrowia i życia ludzi oraz  zwierząt, a także dołożenia starań, aby zwierzęta te nie były  uciążliwe  dla otoczenia.
2. Utrzymywanie zwierząt domowych nie może być szkodliwe dla innych osób; uciążliwości hodowli i chowu zwierząt nie mogą wykraczać poza granice nieruchomości,na której zlokalizowana jest hodowla lub chów.

§ 13.1. Do obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, a w szczególności psy, należy:
1) prowadzenie psa na uwięzi, a psa rasy uznawanej za agresywną lub psa w inny sposób zagrażającego otoczeniu w nałożonym  kagańcu,
2) stały skuteczny dozór nad psami i innymi zwierzętami domowymi,
3) niewprowadzanie psów i innych zwierząt domowych do obiektów użyteczności publicznej, z wyłączeniem obiektów przeznaczonych dla zwierząt, jak schroniska, lecznice, wystawy itp. postanowienie to nie dotyczy osób niewidomych, korzystających z pomocy psów -  przewodników,
4) niewprowadzanie psów i innych zwierząt domowych na teren placów gier i zabaw,  piaskownic dla dzieci, plaż i kąpielisk,
5) usuwanie zanieczyszczeń pozostawionych przez psy i inne zwierzęta w obiektach i na innych terenach przeznaczonych do użytku publicznego, a w szczególności na chodnikach, jezdniach, placach, parkingach, terenach zielonych (zieleńcach, pasach drogowych itp. postanowienie  to nie dotyczy osób niewidomych, korzystających z psów – przewodników,
6) niedopuszczanie do zakłócania ciszy i spokoju przez zwierzeta domowe.
2. Zwolnienie psa ze smyczy, ale z nałożonym kagańcem jest dozwolone jedynie poza terenem zabudowanym.
3. Zwolnienie psów ze smyczy jest dozwolone wyłącznie na terenie nieruchomości należycie ogrodzonej, w sposób uniemożliwiający jej opuszczenie przez psa i wykluczający dostęp osób trzecich, odpowiednio oznakowanej tabliczką ze stosownym ostrzeżeniem.

§ 14.1. Hodowcy zwierząt domowych zobowiązani są spełniać wymogi ustanowione dla hodujących zwierzęta gospodarskie na obszarach wyłączonych spod zabudowy.
2. Postanowienia ust.1 dotyczą także zwierząt nieudomowionych, utrzymywanych w charakterze zwierząt domowych.

Rozdział 6.
Wymagania w zakresie utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej.

§ 15. Zakazuje się chowu i utrzymywania zwierząt gospodarskich w budynkach wielolokalowych, osiedlach mieszkaniowych, budynkach jednorodzinnych w zabudowie zwartej, centrach handlowych i ogrodach działkowych na obszarach sołectw:  Brzozy,  Nowej Wsi Wielkiej, Olimpina i Prądocina.

§ 16. Na pozostałych terenach wyłączonych z produkcji rolnej, dopuszcza się utrzymywanie zwierząt gospodarskich pod następującymi warunkami:
1) przestrzegania obowiązujących przepisów sanitarno-epidemiologicznych,
2) posiadania budynków gospodarskich przeznaczonych do hodowli zwierząt spełniających wymogi ustawy z dnia 7 lipca 1994 r.- Prawo budowlane (Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 216 z późn. zm.),
3) wytwarzane podczas prowadzenia hodowli odpady i nieczystości będą gromadzone i usuwane zgodnie z obowiązującymi przepisami i nie będą powodować zanieczyszczenia terenu nieruchomości, jak również wód powierzchniowych i podziemnych, 
4) utrzymywanie i prowadzenie hodowli nie będzie powodowało uciążliwości, w szczególności zapachowych, hałasu dla współużytkowników oraz użytkowników nieruchomości sąsiednich.

§ 17. Pszczoły winny być trzymane w ulach, ustawionych w odległości co najmniej 10 m od granicy nieruchomości, w taki sposób, aby wylatujące i przylatujące pszczoły nie zakłócały korzystania z nieruchomości sąsiednich.

Rozdział 7.
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz terminy jej przeprowadzania.

§ 18.1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do przeprowadzania w miarę potrzeb deratyzacji na terenie nieruchomości.
2. W przypadku wystąpienia populacji gryzoni, stwarzającej zagrożenie sanitarne, Wójt Gminy określi poprzez zarządzenie obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz termin jej przeprowadzenia.
3. Koszty przeprowadzenia deratyzacji obciążają właścicieli nieruchomości.

§ 19. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.

§ 20. Traci moc uchwała Nr XXV/210/01 Rady Gminy Nowa Wieś Wielka z dnia 7 lutego 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Nowa Wieś Wielka.

§ 21. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia od dnia ogłoszenia w Dzienniku
Urzędowym Województwa Kujawsko – Pomorskiego.

Wiceprzewodnicząca Rady

Maja Malak - Siemaszko

 

Oryginał uchwały do wglądu na stanowisku ds. obsługi organów gminy, pokój nr 20, tel. 052 320-68-61.

metryczka


Opublikował: Piotr Łęgowski (13 lutego 2006, 21:42:43)

Ostatnia zmiana: Piotr Łęgowski (13 lutego 2006, 22:42:42)
Zmieniono: modyfikacja

rejestr zmian tej informacji »


Liczba odsłon: 1337