NULL string(0) ""

Uchwała nr XXXV/368/06RADY GMINY NOWA WIEŚ WIELKAz dnia 23 maja 2006w sprawie trybu postępowania o udzielenie dotacji dla podmiotów niezaliczanych do sektora finansów publicznych i niedziałających w celu osiągnięcia zysku, sposobu jej rozliczania oraz sposobu kontroli wykonywania zleconego zadaniaNa podstawie art. 176 ust.3 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z dnia 20 grudnia 2005 r. Nr 249, poz. 2104, zm. Dz. U. 169, poz. 1420) uchwala się, co następuje:

Uchwała nr XXXV/368/06
RADY GMINY NOWA WIEŚ WIELKA
z dnia 23 maja 2006


w sprawie trybu postępowania o udzielenie dotacji dla podmiotów niezaliczanych do sektora finansów publicznych i niedziałających w celu osiągnięcia zysku, sposobu jej rozliczania oraz sposobu kontroli wykonywania zleconego zadania

Na podstawie art. 176 ust.3 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z dnia 20 grudnia 2005 r. Nr 249, poz. 2104, zm. Dz. U. 169, poz. 1420) uchwala się, co następuje:


§ 1.1. Zlecenie zadania i udzielenie dotacji z budżetu Gminy Nowa Wieś Wielka na cele publiczne związane z realizacją zadań Gminy podmiotowi niezaliczanemu do sektora finansów publicznych i niedziałającemu w celu osiągnięcia zysku następuje zgodnie z przepisami ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z dnia 29 maja 2003 r. Nr 96, poz.873, zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 64, poz. 593, Nr 116, poz. 1203, Nr 210, poz. 2135, Dz. U. z 2005 r. Nr 155, poz. 1298, Nr 169, poz. 1420, Nr 175, poz. 1462 oraz Nr 249, poz. 2104).
2.Jeżeli zadanie dotyczy innych zadań publicznych, niż określone w w/w ustawie, zlecenie zadania i udzielenie dotacji następuje na zasadach określonych w niniejszej uchwale oraz na podstawie umowy.

§ 2. Ilekroć w niniejszej uchwale jest mowa o:
1) zadaniu - należy przez to rozumieć zadanie publiczne należące do sfery zadań publicznych, innych niż określone w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
2) podmiocie - należy przez to rozumieć podmiot niezaliczany do sektora finansów publicznych i niedziałający w celu osiągnięcia zysku,
3) podmiocie dotowanym - należy przez to rozumieć podmiot, z którym Gmina zawarła umowę zlecenia wykonania zadania publicznego,
4) podmiocie wnioskującym - należy przez to rozumieć podmiot ubiegający się o dotację z budżetu Gminy, który złożył wniosek o przyznanie dotacji,
5) Gminie - należy przez to rozumieć Gminę Nowa Wieś Wielka,
6) Wójcie - należy przez to rozumieć Wójta Gminy Nowa Wieś Wielka.

§ 3. Podmioty mogą otrzymywać z budżetu Gminy dotacje na cele publiczne, związane z realizacją zadań Gminy, w trybie i na zasadach określonych w niniejszej uchwale.

§ 4. Kwoty dotacji na finansowanie celów publicznych, związanych z realizacją zadań Gminy, określane są na dany rok w uchwale budżetowej Gminy.

§ 5.1. Podmiot wnioskujący zobowiązany jest do przedłożenia Wójtowi wniosku o udzielenie dotacji do dnia 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy, z zastrzeżeniem ust.3.
2. Wniosek o przyznanie dotacji na realizację określonego zadania winien zawierać w szczególności:
1) oznaczenie podmiotu ubiegającego się o dotację, w tym:
   a) nazwę podmiotu,
   b) siedzibę i adres korespondencyjny,
   c) osobę odpowiedzialną za obsługę zadania będącego przedmiotem dotacji,
   d) informację o posiadanych zasobach kadrowych i rzeczowych wskazujących na
możliwość wykonania zadania.
2) określenie zadania będącego przedmiotem dotacji bądź grupy zadań, w tym:
   a) nazwę i szczegółowy zakres rzeczowy zadania,
   b) termin realizacji,
   c) miejsce realizacji,
   d) kalkulację przewidywanych całkowitych kosztów realizacji zadania,
   e) wysokość oczekiwanego dofinansowania z budżetu Gminy z określeniem jego przeznaczenia (w przypadku częściowego dofinansowania przedmiotu dotacji, podział na zadania cząstkowe z wyszczególnieniem zadań finansowanych z
budżetu Gminy),
   f) informację o wysokości środków finansowych uzyskanych na realizację zadania z innych źródeł, w tym o wnioskach o przyznanie dotacji złożonych przez wnioskodawców lecz nie rozpatrzonych do dnia, w którym jest składany wniosek,
   g) podmioty współuczestniczące w realizacji zadania, w przypadku wielopodmiotowej realizacji zadania.
3) oświadczenie wnioskodawcy, że jest uprawniony do ubiegania się o przyznanie dotacji dla podmiotów niezliczonych do sektora finansów publicznych i niedziałających w celu osiągnięcia zysku.
3. Termin, określony w ust. 1, nie dotyczy zadań jednorazowych, okazjonalnych, których zaplanowanie z wyprzedzeniem nie było możliwe.
4. Wniosek winien być rozpatrzony w terminie 30 dni od daty określonej w ogłoszeniu jako daty granicznej do składania wniosku, z zastrzeżeniem ust. 5.
5. W przypadku stwierdzenia uchybień formalno-prawnych lub innych wad wniosku, Wójt wzywa podmiot wnioskujący do ich usunięcia w terminie 14 dni pod rygorem zwrotu wniosku. W takim przypadku termin do rozpatrzenia wniosku liczony będzie od dnia doręczenia uzupełnionego lub skorygowanego wniosku.

§ 6.1. Wniosek, o którym mowa w § 5, rozpatruje i opiniuje komisja ds. opiniowania dotacji, powołana przez Wójta w drodze zarządzenia.
2.Przy rozpatrywaniu i opiniowaniu wniosku, komisja uwzględnia w szczególności:
1) znaczenie zadania dla realizacji celów publicznych Gminy,
2) celowość i efektywność wykorzystania środków publicznych,
3) kwotę dotacji określoną w uchwale budżetowej Gminy na dany cel,
4) kwotę wnioskowanej dotacji,
5) wysokość wkładu własnego podmiotu wnioskującego,
6) ocenę przedstawionego we wniosku zakresu rzeczowego, kalkulacji kosztów realizacji zadania,
7) ocenę możliwości rzetelnego wykonania zadania przez podmiot wnioskujący,
8) analizę i ocenę wykonania poprzednich zadań przez podmiot wnioskujący, zwłaszcza uzyskanych efektów, zrealizowania celów, rzetelności i terminowości ich realizacji oraz rozliczenia na to zadanie środków publicznych, z uwzględnieniem § 10 ust. 2.

§ 7.1. Wyboru najkorzystniejszej z ofert realizacji zadania publicznego dokonuje Wójt.
2. Wójt, przed podjęciem decyzji o przyznaniu dotacji na realizację całości lub części zadania publicznego, może zażądać od podmiotu wnioskującego złożenia w ustalonym terminie dodatkowych informacji, wyjaśnień lub dokumentów.
3. Wybór oferty wymaga uzasadnienia i podania do publicznej wiadomości w Biuletynie Informacji Publicznej i na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy.

§ 8. Zlecenie zadania i udzielenie dotacji następuje na podstawie pisemnej umowy zawartej z Wójtem, która powinna zawierać w szczególności:
1) oznaczenie stron,
2) szczegółowy zakres rzeczowy, termin i miejsce realizacji zadania zleconego, określenie czasu, na jaki umowa została zawarta,
3) zobowiązanie zleceniobiorcy (podmiotu dotowanego) do prowadzenia dokumentacji wg wymagań zleceniodawcy (Gminy) w sposób umożliwiający ocenę realizacji zadania pod względem rzeczowym i finansowym,
4) zobowiązanie się zleceniobiorcy do poddania się kontroli zleceniodawcy w zakresie objętym umową,
5) określenie wysokości dotacji, sposobu i terminu jej przekazywania,
6) zasady rozliczeń otrzymanej dotacji,
7) warunki ewentualnego rozwiązania umowy,
8) sankcje z tytułu nienależytego wykonania zleconego zadania lub wykorzystania dotacji na inne cele niż określone w umowie, a w szczególności:
a) termin usunięcia uchybień,
b) szczegółowe zasady zwrotu dotacji wraz z odsetkami, która została wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem lub pobrana w nadmiernej wysokości.

§ 9. Umowę zawiera się na czas oznaczony, nie dłuższy niż okres jednego roku budżetowego.

§ 10.1. Podmiot dotowany nie może wykorzystać dotacji na inne cele niż określone w umowie.
2. Wykorzystanie dotacji niezgodnie z przeznaczeniem wyklucza prawo otrzymania dotacji przez kolejne 3 lata, licząc od dnia stwierdzenia nieprawidłowego wykorzystania dotacji.

§ 11.1. Podmiot dotowany zobowiązany jest do gromadzenia dokumentacji i prowadzenia ewidencji, umożliwiającej przeprowadzanie kontroli wykonania żądania pod względem rzeczowym i finansowym.
2.W ramach kontroli, o której mowa w ust. 1, upoważniona przez Wójta osoba nadzorująca realizację zadania w Urzędzie Gminy, może badać dokumenty i inne nośniki informacji, które mają lub mogą mieć znaczenie dla oceny prawidłowości wykonywania zadania publicznego, oraz żądać udzielenia ustnie lub na piśmie informacji dotyczących wykonywanego zadania.
3.Podmiot dotowany, na żądanie Wójta, jest zobowiązany dostarczyć lub udostępnić dokumenty i inne nośniki informacji oraz udzielić wyjaśnień i informacji w terminie określonym przez Wójta.

§ 12.1. Podmiot dotowany jest zobowiązany do sporządzania i przekazywania Wójtowi półrocznej i rocznej informacji o przebiegu realizacji i finansowania zadania w terminach:
1) do dnia 10 lipca,
2) do dnia 10 stycznia roku następującego po roku budżetowym, w którym otrzymał dotację.
2. Informacja półroczna winna zawierać:
1) rozliczenie kwoty otrzymanej w ramach udzielonej dotacji na realizację zadania,
2) stopień zaawansowania realizacji zadania.
3. Informacja roczna winna zawierać:
1) osiągnięte cele,
2) w przypadku grupy zadań objętych jedną umową osiągnięte cele każdego z zadań cząstkowych,
3) rozliczenie wykorzystania kwoty otrzymanej dotacji.
4. Podmiot dotowany do informacji rocznej załącza zestawienie dowodów księgowych potwierdzających prawidłowe wykorzystanie przekazanych środków finansowych wraz z kopiami faktur, potwierdzonymi za zgodność z oryginałem przez osobę do tego upoważnioną i nadzorującą realizację zadania w Urzędzie Gminy.
5. W przypadku udzielenia dotacji jednorazowej, podmiot dotowany zobowiązany jest do złożenia informacji ze szczegółowością określoną w ust. 3 i ust. 4.

§ 13. Podmiot dotowany zobowiązany jest rozliczyć przyznaną dotację w ciągu 30 dni od dnia wykonania zleconego zadania na podstawie szczegółowych informacji i załączonych do nich dokumentów, o których mowa w § 12 ust. 2, 3 i 4.

§ 14.1. Wójt kontroluje prawidłowość wykorzystania dotacji przekazanych na finansowanie zadań publicznych i sporządzania informacji o przebiegu realizacji i finansowania zadania oraz przestrzeganie przez podmioty dotowane obowiązku zwrotu dotacji.
2. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości polegających w szczególności na niedotrzymaniu warunków umowy. Wójt podejmuje działania mające na celu wyjaśnienie przyczyn wystąpienia tych nieprawidłowości i ustala terminy, do których podmioty dotowane zobowiązane są usunąć nieprawidłowości.
3. W czasie podejmowania działań wobec podmiotów dotowanych Wójt może zmienić ustalone terminy przekazywania pozostałych rat dotacji.
4. W przypadku nieusunięcia nieprawidłowości w ustalonych terminach:
1) dotacje przekazane podlegają zwrotowi w całości wraz z odsetkami do budżetu Gminy w ciągu 14 dni po upływie tych terminów, a odsetki naliczane będą w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych,
2) pozostałych rat dotacji nie przekazuje się.
5.Wójt bezzwłocznie informuje Skarbnika Gminy o kwotach dotacji podlegających zwrotowi, terminach zwrotu, kwotach pozostałych rat dotacji nie podlegających przekazaniu oraz dokonanych zmianach terminów przekazania podmiotom dotowanym pozostałych rat dotacji.

§15.Dotacje, które w roku budżetowym będą zwrócone przez podmioty dotowane w przypadku określonym w § 14 ust.4 pkt l lub z powodu rezygnacji z ich wykorzystania w całości lub części oraz dotacje, które nie będą przekazane podmiotom dotowanym w przypadku określonym w § 14 ust.4 pkt 2, mogą być przekazane na :
1) realizację innych  zleconych zadań publicznych ustalonych w danym rozdziale klasyfikacyjnym wydatków budżetowych w ramach kwoty uchwalonej w budżecie na ten cel,
2) dofinansowanie nowych zadań publicznych objętych wnioskami o przyznanie dotacji, złożonymi w terminie i na zasadach określonych niniejszą uchwałą.

§ 16.1. Wójt dokonuje oceny rozliczenia wykonania zadania publicznego z zachowaniem zasad określonych w ust.2 i ust.3.
2.Dotacje przyznane i niewykorzystane w danym roku budżetowym podlegają zwrotowi w części, w jakiej nie zostały wykorzystane.
3. Dotacje udzielone i wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem podlegają zwrotowi wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, w terminie do końca lutego roku następującego po roku, w którym udzielono dotacji.

§ 17. W celu zapewnienia jawności postępowania o udzielenia dotacji i jej rozliczenia, Wójt podaje do publicznej wiadomości poprzez umieszczenie na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej oraz na tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu Gminy w Nowej Wsi Wielkiej, wykaz podmiotów, które ubiegały się i otrzymały dotacje wraz z wysokością wnioskowanej, przyznanej i rozliczonej dotacji.

§ 18. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi.

§ 19. Traci moc uchwała nr XVIII/168/04 Rady Gminy Nowa Wieś Wielka z dnia 30 czerwca 2004 w sprawie trybu postępowania o udzielenie dotacji podmiotom niezaliczonym do sektora finansów publicznych i niedziałających w celu osiągnięcia zysku, na cele publiczne związane z realizacją zadań Gminy Nowa Wieś Wielka, sposobu ich rozliczania i kontroli wykonania zadań zleconych, zmieniona uchwałą nr XXV/249/05 z dnia 29 marca 2005 r.

§ 20. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko - Pomorskiego.

Przewodniczący Rady

Franciszek Bizon

 

Oryginał uchwały do wglądu na stanowisku ds. obsługi organów gminy, pokój nr 20,
tel. 052 320-68-61.

 

U Z A S A D N I E N I E

Zgodnie z art.176 ust. l ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z dnia 20 grudnia 2005 r. Nr 249, poz. 2104, zm. Dz. U. Nr 169, poz. 1420), podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku mogą otrzymywać dotacje z budżetu Gminy na cele publiczne związane z realizacją zadań Gminy. Zlecenie zadania i udzielenie dotacji następuje zgodnie z przepisami ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, jeżeli dotyczy zadań określonych w tej ustawie. Ustawa ta wraz z przepisami wykonawczymi szczegółowo
reguluje tryb udzielania dotacji oraz określa wzory ofert, umów i sprawozdań z realizacji
zadań z szeroko określonej sfery zadań publicznych wymienionych w art. 4 tej ustawy. Natomiast w odniesieniu do innych zadań, niż określone w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, zachodzi konieczność uregulowania trybu postępowania o udzielenie dotacji, sposobu jej rozliczania oraz sposobu kontroli wykonywania zleconego zadania w drodze uchwały Rady Gminy, zgodnie z art. 176 ust.3 ustawy o finansach publicznych, który taki obowiązek na organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego nakłada. Dlatego też, mając powyższe na uwadze, konieczne jest podjęcie tej uchwały.

Przewodniczący Rady

Franciszek Bizon

metryczka


Opublikował: Piotr Łęgowski (4 czerwca 2006, 00:07:09)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1419