NULL string(0) ""

Uchwała nr XXXVI/379/06RADY GMINY NOWA WIEŚ WIELKAz dnia 28 czerwca 2006w sprawie procedury uchwalania budżetu oraz rodzajów i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetuNa podstawie art. 53, ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 i zm. z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441 i z 2006 r. Nr 17, poz. 128) w związku z art. 179, 180, 181, 183, 184 i 185 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 roku o finansach publicznych (Dz. U. 2005, Nr 249, poz. 2104, Nr 169, poz. 1420), oraz z art. 3 i 4 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U z 2003 r. Nr 203 poz. 1966) uchwala się, co następuje:

Uchwała nr XXXVI/379/06
RADY GMINY NOWA WIEŚ WIELKA
z dnia 28 czerwca 2006


w sprawie procedury uchwalania budżetu oraz rodzajów i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu

Na podstawie art. 53, ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 i zm. z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441 i z 2006 r. Nr 17, poz. 128) w związku z art. 179, 180, 181, 183, 184 i 185 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 roku o finansach publicznych (Dz. U. 2005, Nr 249, poz. 2104, Nr 169, poz. 1420), oraz z art. 3 i 4 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U z 2003 r. Nr 203 poz. 1966) uchwala się, co następuje:


§ 1. W celu opracowania projektu budżetu Wójt Gminy Nowa Wieś Wielka w terminie do 31 sierpnia roku poprzedzającego rok budżetowy wydaje zarządzenie w sprawie opracowania i zakresu szczegółowości materiałów planistycznych na kolejny rok budżetowy. Zarządzenie określa podstawowe parametry przyjęte do prac nad budżetem tj. wskaźniki wzrostu dochodów  i wydatków budżetowych, wydatki na finansowanie inwestycji, wysokość rezerwy budżetowej.

§ 2.1 Kierownicy komórek organizacyjnych Urzędu Gminy i gminnych jednostek organizacyjnych opracowują na podstawie zarządzenia Wójta, o którym  mowa w § 1 i przedkładają Skarbnikowi Gminy – w terminie do dnia 30 września poprzedzającego rok budżetowy, plan rzeczowy zadań oraz projekty planów finansowych (planowane przychody i rozchody oraz dochody i wydatki).
2. Zakres materiałów planistycznych do opracowania przez:
1) komórki organizacyjne Urzędu Gminy i gminne jednostki budżetowe, określa załącznik nr 1 do niniejszej uchwały,
2) zakłady budżetowe, określa załącznik nr 2 do niniejszej uchwały,
3) wykaz proponowanych zadań inwestycyjnych sporządzają wszystkie jednostki wymienione w § 2 ust.1, według załącznika nr 3 do niniejszej uchwały.

§ 3.1 Do 15 września roku poprzedzającego rok budżetowy Wójt Gminy,  informuje mieszkańców Gminy w sposób zwyczajowo przyjęty o przystąpieniu do prac nad projektem budżetu oraz o możliwościach korzystania ze środków budżetowych poprzez składanie wniosków do budżetu oraz o wymogach dotyczących składanych wniosków.
2. Wnioski budżetowe powinny określać rodzaj przedsięwzięcia, uzasadnienie jego celowości, skutki finansowe, wysokość nakładów, źródła finansowania, w tym udział własny wnioskodawcy. W przypadku zadań inwestycyjnych, do wniosku winna być załączona informacja o stopniu szczegółowości nie mniejszym niż określony w załączniku nr 3 do niniejszej uchwały.  
3. Wnioski, o których mowa w ust. 1 należy składać Skarbnikowi Gminy w terminie do 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy. Wnioski złożone po tym terminie nie będą rozpatrywane.

§ 4. Na podstawie otrzymanych materiałów planistycznych, otrzymanych wniosków jak również skalkulowanych dochodów własnych gminy, informacji o dochodach z udziałów w podatkach oraz informacji o dotacjach celowych i subwencji z budżetu państwa Skarbnik Gminy opracowuje zbiorcze zestawienie dochodów i wydatków do projektu budżetu.

§ 5.1 Wójt na podstawie materiałów opracowanych przez Skarbnika Gminy przygotowuje projekt budżetu w formie projektu uchwały budżetowej, uwzględniając zasady ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.).
2. Projekt uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami oraz informacją o stanie mienia komunalnego Wójt przedkłada Radzie Gminy Nowa Wieś Wielka i Regionalnej Izbie Obrachunkowej do dnia 15 listopada  poprzedzającego rok budżetowy.
3. Wójt umożliwia zapoznanie się z projektem uchwały budżetowej mieszkańcom, organizacjom związkowym i społecznym działającym na terenie gminy – poprzez wyłożenie w biurze obsługi rady projektu uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami oraz poprzez zamieszczenie w Biuletynie Informacji Publicznej Gminy Nowa Wieś Wielka.
4. Wójt w terminie 7 dni od przekazania projektu uchwały budżetowej  Radzie Gminy przekazuje podległym jednostkom informacje niezbędne do opracowania projektów ich planów finansowych.
5. Jednostki opracowują projekty swoich planów finansowych w terminie 30 dni od dnia otrzymania danych, o których mowa w ust. 4 nie później niż do dnia 22 grudnia i przekazują informacje Wójtowi.

§ 6.1 Uchwałę budżetową Rada Gminy uchwala przed rozpoczęciem roku budżetowego, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach – nie później niż do 31 marca roku budżetowego.
2. W przypadku nieuchwalenia budżetu do 31 grudnia poprzedzającego rok budżetowy z przyczyn niezależnych (z uwagi na brak ostatecznych informacji o kwotach subwencji, dotacji i udziałów w podatku dochodowym od osób fizycznych). Wójt w terminie do 5 lutego roku budżetowego nanosi zmiany do przyjętego Zarządzeniem Wójta projektu wraz z uzasadnieniem. Skorygowany projekt budżetu wraz z załącznikami Wójt przedkłada na sesję celem uchwalenia budżetu nie później niż do 31 marca roku budżetowego.
3. Podstawą gospodarki finansowej do czasu uchwalenia budżetu jest przyjęty Zarządzeniem Wójta projekt budżetu.

§ 7. Przy sporządzaniu projektu porządku obrad sesji Rady Gminy, na której rozpatrywany będzie projekt budżetu powinny być uwzględnione następujące punkty:
1) przedstawienie przez Wójta projektu budżetu,
2) przedstawienie stanowiska Komisji Rady w sprawie projektu budżetu,
3) przedstawienie stanowiska Wójta w sprawie proponowanych przez Komisje zmian w projekcie budżetu,
4) przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie budżetu Gminy wraz z informacją o stanie mienia komunalnego,
5) głosowanie nad projektem uchwały budżetowej.

§ 8.1  Projekt uchwały budżetowej określa:
1) prognozowane dochody budżetu gminy według działów, rozdziałów i paragrafów klasyfikacji budżetowej,
2) wydatki budżetu gminy w podziale na działy, rozdziały i paragrafy klasyfikacji budżetowej  wydatków, z wyodrębnieniem:
a) wydatków bieżących, w tym w szczególności:
b) wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń,
c) dotacji,
d) wydatków na obsługę długu gminy,
e) wydatków przypadających do spłaty w danym roku budżetowym zgodnie z zawartą umową, z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez gminę,
f) wydatków majątkowych,
g) źródła pokrycia deficytu lub przeznaczenia nadwyżki budżetu gminy,
h) przychody i rozchody budżetu gminy,
i) wydatki związane z wieloletnimi programami inwestycyjnym, z wyodrębnieniem wydatków na finansowanie poszczególnych programów,
j) wydatki na programy i projekty realizowane ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej w części związanej z realizacją zadań gminy,
k) plany przychodów i wydatków:
* zakładów budżetowych,
* dochodów własnych jednostek budżetowych,
* funduszy celowych.
l) upoważnienie dla wójta  do zaciągania:
* finansowania wydatków, o których mowa w art. 166 ust. 1 ustawy o f.p.,
* z tytułu umów, których realizacja w roku następnym jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania jednostki i termin zapłaty upływa w roku następnym,
m) limit zobowiązań z tytułu zaciąganych kredytów i pożyczek oraz emitowanych papierów wartościowych na pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetu gminy, finansowanie planowanego deficytu budżetu gminy, spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu emisji papierów wartościowych oraz zaciągniętych pożyczek i kredytów,
n) zakres i kwoty dotacji przedmiotowych,
o) dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych gminie ustawami,
o) zestawienie dotacji przyznanych z budżetu gminy ,
p) dochody i wydatki związane z realizacją zadań wspólnych realizowanych w drodze umów lub porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego (o ile takie występują),
r) dochody z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych i wydatki związane z realizacją zadań określonych w programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych,
s) rezerwę ogólną na nieprzewidziane wydatki do wysokości 1 % planowanych wydatków budżetowych,
2. Projekt uchwały budżetowej może również zawierać:
1) upoważnienia dla Wójta Gminy do:
a) zaciągania długu krótkoterminowego oraz spłat zobowiązań gminy,
b) zaciągania zobowiązań wynikających z rozstrzygnięć zamówień publicznych, których okres realizacji przekracza rok budżetowy,
c) przenoszenia wydatków między rozdziałami i paragrafami w ramach działu klasyfikacji budżetowej,
d) przekazania uprawnień dla kierowników jednostek,
e) inne postanowienia dotyczące wykonywania budżetu gminy.

§ 9. Do projektu uchwały budżetowej Wójt Gminy dołącza:
1) objaśnienia dotyczące planowanych dochodów i wydatków,
2) informację o stanie mienia komunalnego,
3) prognozę łącznej kwoty długu na koniec roku budżetowego i lata następne, wynikającej z planowanych i zaciągniętych zobowiązań.

§ 10. Objaśnienia do projektu uchwały budżetowej  obejmują:
1) omówienie dochodów z poszczególnych źródeł,
2) omówienie poszczególnych rodzajów wydatków,  w tym:
a) wydatki na zadania własne,
b) wydatki na zadania z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone gminie ustawami,
c) wydatki na cele inwestycyjne,
d) dotacje dla jednostek organizacyjnych gminy,
e) dotacje dla innych podmiotów wykonujących zadania gminy,
f) omówienie przychodów związanych z pokryciem ewentualnego niedoboru budżetowego oraz rozchodów związanych ze spłatami rat zadłużenia gminy,
g) informację o źródłach przychodów oraz rodzajach wydatków jednostek gospodarki pozabudżetowej z podaniem stanu ich środków obrotowych na początek i koniec roku budżetowego, ujętą w kontekście planowanych wpłat tych jednostek do budżetu i przyznanych dla nich dotacji z budżetu gminy,
h) omówienie zadań inwestycyjnych w podziale na działy i rozdziały klasyfikacji budżetowej, z wyszczególnieniem:
* nazwy zadania,
* źródeł finansowania zadania,
* zaangażowanie środków budżetowych gminy,
* stanu zaawansowania robót (w przypadku zadań kontynuowanych),
* planowanych terminów rozpoczęcia i zakończenia zadania.

§ 11. Informacja o stanie mienia komunalnego zawiera:
1) wykaz mienia, co do którego przysługuje gminie prawo własności z podziałem na budowle, budynki mieszkalne, budynki gospodarcze, budynki i lokale, komputery, środki transportu, narzędzia, przyrządy, ruchomości i wyposażenie,  grunty,
2) wykaz mienia komunalnego przekazanego w użytkowanie,
3) wykaz pozostałego mienia komunalnego (jak: maszyny, urządzenia techniczne, środki transportu itd.),
4) dane o dochodach planowanych do uzyskania z tytułu wykonywania prawa własności i innych praw majątkowych w roku budżetowym.

§ 12. Komisje Rady Gminy, w szczególności Komisja ds. Budżetu, Planowania i Finansów, dokonują analizy przedłożonego projektu budżetu.

§ 13. Szczegółowość materiałów oraz terminy opracowywania projektu budżetu i informacji o stanie mienia gminnego określa załącznik nr 4 do niniejszej uchwały.

§ 14. Traci moc uchwała nr XVI/136/2000 Rady Gminy Nowa Wieś Wielka z dnia 29 marca 2000 r. w sprawie procedury uchwalania budżetu Gminy oraz rodzajów i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.

§ 15. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.

§ 16.1 Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia z mocą obowiązującą do opracowania projektu uchwały budżetowej na 2007 r.
2. Uchwała podlega rozplakatowaniu na tablicach ogłoszeń w budynku Urzędu Gminy oraz opublikowaniu w Biuletynie Informacji Publicznej.

Przewodniczący Rady

Franciszek Bizon

 

Oryginał uchwały do wglądu na stanowisku ds. obsługi organów gminy, pokój nr 20,
tel. 052 320-68-61.

Uzasadnienie

Podjęcie uchwały Nr XXXVI/379/06 Rady Gminy Nowa Wieś Wielka z dnia 28 czerwca 2006 r. w sprawie procedury uchwalania budżetu oraz rodzajów i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi, wynika ze zmiany ustawy o finansach publicznych i jest niezbędna dla organu stanowiącego gminy, gdyż nie jest on w stanie sporządzić projektu budżetu bez informacji pochodzących od różnych jednostek organizacyjnych – korzystających ze środków budżetowych lub odpowiedzialnych za gospodarowanie tymi środkami. Uchwała określa sposób przygotowania projektu budżetu, jednostki zobowiązane do składania materiałów informacyjnych, harmonogram prac nad budżetem.

Przewodniczący Rady

Franciszek Bizon

Załącznik nr 1 do uchwały XXXVI/379/06 - plik do pobrania (38kB) word

Załącznik nr 2 do uchwały XXXVI/379/06 - plik do pobrania (42kB) word

Załącznik nr 3 do uchwały XXXVI/379/06 - plik do pobrania (31kB) word

Załącznik nr 4 do uchwały XXXVI/379/06 - plik do pobrania (59kB) word

metryczka


Opublikował: Piotr Łęgowski (7 lipca 2006, 14:44:43)

Ostatnia zmiana: Piotr Łęgowski (7 lipca 2006, 20:13:23)
Zmieniono: dodanie załączników

rejestr zmian tej informacji »


Liczba odsłon: 1531