Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi za 2014 rok
Analiza
stanu gospodarki odpadami komunalnymi za
2014 rok
Podstawa prawna sporządzenia analizy: art. 3 ust. 2
pkt. 10 oraz art. 9tb ustawy z dnia 13 września 1996 r. o
utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2013 r. poz.1399 ze zm.)
Wstęp
Wstęp
Od 1 lipca 2013 r. funkcjonuje
nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi. Wykonując ustawowy obowiązek
Rada Gminy Nowa Wieś w drodze uchwały z
dnia 7 marca 2013 r. Nr XXV/226/13 w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za
gospodarowanie odpadami komunalnymi na terenie nieruchomości, na których
zamieszkują mieszkańcy (Dz. Urz. Woj. Kuj.-Pom. z 2013 r. poz. 1249), stanowiącej
akt prawa miejscowego, postanowiła o objęciu systemem właścicieli
nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy.
Właściciele
nieruchomości położonych na terenie Gminy Nowa Wieś Wielka, na których
nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne (dotyczy to
właścicieli np. sklepów, przedsiębiorstw, instytucji, punktów usługowych,
Rodzinnych Ogrodów Działkowych itp.), zgodnie z ustawą zobowiązane są do
zawarcia indywidualnej umowy na odbiór odpadów komunalnych.
Obowiązkiem właściciela
nieruchomości jest złożenie do Urzędu Gminy deklaracji o wysokości opłaty
za gospodarowanie odpadami komunalnymi w ciągu 14 dni od dnia zamieszkania
lub od wystąpienia zmiany (np.: w ilości osób zamieszkujących, danych
osobowych, sposobu zbierania odpadów
itp.) oraz dokonywanie wpłaty na konta indywidualne, z
góry – w terminie do 10 dnia każdego miesiąca na rachunek Urzędu Gminy
Nowa Wieś Wielka, ul. Ogrodowa 2, 86-060 Nowa Wieś Wielka.
Środki z opłaty wykorzystywane
są na cele związane z pokryciem kosztów funkcjonowania systemu gospodarowania
odpadami komunalnymi, które obejmują koszty:
1/ odbierania, transportu,
zbierania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych;
2/ tworzenia i utrzymania punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych;
3/ obsługi administracyjnej tego systemu;
4/ edukacji ekologicznej w zakresie prawidłowego postępowania z odpadami komunalnymi.
Z pobranych opłat gmina może pokryć koszty usunięcia odpadów komunalnych z miejsc nieprzeznaczonych do ich składowania i magazynowania, wyposażenia nieruchomości w pojemniki lub worki do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywania pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowych i technicznym.
2/ tworzenia i utrzymania punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych;
3/ obsługi administracyjnej tego systemu;
4/ edukacji ekologicznej w zakresie prawidłowego postępowania z odpadami komunalnymi.
Z pobranych opłat gmina może pokryć koszty usunięcia odpadów komunalnych z miejsc nieprzeznaczonych do ich składowania i magazynowania, wyposażenia nieruchomości w pojemniki lub worki do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywania pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowych i technicznym.
Ogólna
charakterystyka funkcjonującego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi na
terenie Gminy Nowa Wieś Wielka
Przetarg nieograniczony na obsługę odbioru i zagospodarowania odpadów
komunalnych wygrało Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych CORIMP Sp.z o. o. z
85-825 Bydgoszcz, ul. Wojska Polskiego 65. Umowa została zawarta na okres
od 1.07.2013 r. do 30.06.2015 r.
Pojemniki do odpadów
komunalnych zmieszanych i worki do odpadów selektywnie zbieranych dostarcza w/w
przedsiębiorstwo.
Częstotliwość odbioru odpadów bezpośrednio z nieruchomości:
odpady zmieszane – raz na 2 tygodnie,
odpady segregowane (papier,
tektura, tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe, metale oraz szkło) –
raz w miesiącu,
meble i inne odpady wielkogabarytowe – raz w
roku.
Przeterminowane leki należy
umieszczać w odpowiednio oznaczonych pojemnikach zlokalizowanych w każdej
aptece na terenie Gminy Nowa Wieś Wielka
Zużyte baterie należy
umieszczać w odpowiednio oznaczonych pojemnikach zlokalizowanych w budynkach
użyteczności publicznej.
Na
terenie Gminy znajduje się Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych, do którego
właściciele nieruchomości zamieszkałych, w ramach opłaty za gospodarowanie
odpadami komunalnymi, mogą dostarczać odpady selektywnie zebrane: papier,
tekturę, tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe, metale, szkło, odpady
budowlane i poremontowe (w ilości 500 kg rocznie na gospodarstwo domowe) będące
odpadami komunalnymi, opony od samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej do
3,5 t, meble i inne odpady wielkogabarytowe, zużyty sprzęt elektryczny i
elektroniczny, sprzęt AGD i RTV, chemikalia, baterie, akumulatory,
tekstylia i odpady zielone z ogródków
przydomowych.
PSZOK
jest czynny w każdą sobotę, z wyjątkiem dni świątecznych, w godzinach
od 8.00 do 16.00.
1. Możliwości przetwarzania zmieszanych
odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z
mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów komunalnych przeznaczonych do
składowania.
Na terenie Gminy Nowa Wieś
Wielka nie ma możliwości przetwarzania
odpadów komunalnych. Zgodnie z zawartą umową z Przedsiębiorstwem Usług
Komunalnych CORIMP Sp. z o. o. wszystkie
odpady komunalne zagospodarowywane są przez to Przedsiębiorstwo, które jest jednocześnie
Regionalną Instalacją Przetwarzania Odpadów Komunalnych dla Regionu 5
Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
2. Potrzeby inwestycyjne związane z gospodarowaniem odpadami komunalnymi
Mając na uwadze rozwój
segregacji odpadów komunalnych, dla ułatwienia mieszkańcom Nowej Wsi Wielkiej i okolicznych miejscowości pozbywania się problemowych odpadów, podjęto działania
zmierzające do zorganizowania drugiego punktu selektywnej zbiórki odpadów
komunalnych.
3. Koszty poniesione w związku z odbieraniem,
odzyskiem, recyklingiem i unieszkodliwianiem odpadów komunalnych
W 2014 r. łączna wartość
opłaconych przez Gminę Nowa Wieś Wielka faktur P.U.K. Corimp Sp. z o. o. tytułem
poniesionych kosztów związanych z odbieraniem i zagospodarowaniem odpadów
komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych wyniosła: 1.198.437,64 zł.
Należność wynikająca ze
złożonych przez mieszkańców deklaracji w 2014 r.: 899.850,00
zł. Wysokość wpłat od mieszkańców tytułem opłaty za gospodarowanie odpadami
komunalnymi: 880.016,17 zł.
Zaległości na dzień
31.12.2014 r. z tytułu opłat wynoszą: 55.247,63 zł (co stanowi 6,1%).
W stosunku do właścicieli nieruchomości, którzy spóźniają się z wnoszeniem opłat wysyłane są upomnienia. W 2014 roku wystawiono 939 upomnień.
W stosunku do właścicieli nieruchomości, którzy spóźniają się z wnoszeniem opłat wysyłane są upomnienia. W 2014 roku wystawiono 939 upomnień.
4. Liczba mieszkańców
Według
ewidencji osób zameldowanych na terenie Gminy Nowa Wieś Wielka na dzień 31.12.2014
r. liczba ta wynosi: 9409 osób.
Według
złożonych deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
liczba mieszkańców Gminy Nowa Wieś Wielka wyniosła: 8908 osób.Należy
zaznaczyć, że nie wszystkie osoby
zameldowane zamieszkują na danej nieruchomości w gminie Nowa Wieś Wielka i
przeciwnie – zamieszkują osoby zameldowane w innych gminach. W deklaracji
wskazuje się liczbę osób faktycznie zamieszkujących daną nieruchomość.
Liczba nieruchomości
zamieszkałych według ewidencji podatków od nieruchomości wynosi: 2526 sztuk.
Ilość
gospodarstw domowych (stanowiących jednocześnie punkty odbioru odpadów
komunalnych) wynikająca ze złożonych deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie
odpadami komunalnymi – 2667
sztuk, w tym:
ilość deklarujących selektywną zbiórkę odpadów komunalnych : 2397 sztuk (85,3 %),
natomiast nieselektywną, czyli wszystkie odpady razem : 270 sztuk (14,7%).
ilość deklarujących selektywną zbiórkę odpadów komunalnych : 2397 sztuk (85,3 %),
natomiast nieselektywną, czyli wszystkie odpady razem : 270 sztuk (14,7%).
5. Liczba właścicieli nieruchomości, którzy
nie zawarli umowy, o której mowa w art. 6 ust. 1, w imieniu których gmina
powinna podjąć działania, o których mowa w art. 6 ust. 6-12
Na terenie Gminy Nowa Wieś
Wielka do końca 2014 r., nie stwierdzono konieczności wydania przez Wójta Gminy
Nowa Wieś Wielka decyzji administracyjnej wobec właścicieli nieruchomości,
którzy nie zawarli umowy, o której mowa w art. 66 ust. 6-12 ustawy
o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Trwają prace nad tworzeniem
ewidencji zbiorników bezodpływowych i przydomowych oczyszczalni ścieków.
6. Ilość odpadów komunalnych wytwarzanych na terenie gminy
W 2014 r. na terenie Gminy Nowa
Wieś Wielka wytworzono 4 607,3 tony odpadów komunalnych (dane wynikające
ze sprawozdań firm wywożących odpady); w
tym ilość odpadów odebranych od mieszkańców Gminy objętych nowym systemem
gospodarowania odpadami komunalnymi: 3766,9 Mg (423 kg/rok/osobę).
Ilości odpadów z podziałem na poszczególne rodzaje kształtują się następująco:
odpady zmieszane - 3 327,4 (stanowi to 72,2 % wszystkich odpadów komunalnych),
zmieszane opakowaniowe (plastik, papier, metal) – 353,3 (7,7 %),
opakowania ze szkła – 243,7 (5,3%),
odpady budowlane i rozbiórkowe stanowiące odpady komunalne – 355,0 (7,7 %),
odpady zielone i inne ulegające biodegradacji (w tonach) - 169,8 (3,7 %),
meble i inne odpady wielkogabarytowe – 68,2,
opakowania i materiały zawierające chemikalia i inne substancje niebezpieczne – 13,7,
zużyte opony – 10,6,
zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny – 5,9,
pozostałe – 59,7.
7. Ilość
zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych odbieranych z terenu
Gminy oraz powstających z przetwarzania odpadów komunalnych pozostałości z
sortowania i pozostałości z mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów
komunalnych przeznaczonych do składowania.
Wszystkie zmieszane odpady
komunalne, odpady zielone odbierane z terenu Gminy oraz powstające z
przetwarzania odpadów komunalnych pozostałości z sortowania i pozostałości
z mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów komunalnych zostały
poddane innym niż składowanie procesom przetwarzania.
8. Informacja o osiągniętych przez
gminę Nowa Wieś Wielka poziomach recyklingu, przygotowania do ponownego użycia
i odzysku innymi metodami oraz ograniczenia masy odpadów komunalnych
ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania.
W związku z art. 3 ust. 2 pkt 9 lit. c ustawy z dnia
13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. 2013
poz. 1399 ze zm.) informuję, j.n.:
Poziomy recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi
metodami niektórych frakcji odpadów komunalnych według załącznika do
rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 29 maja 2012 r. (Dz. U. z 2012
r. poz. 645)
Poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia [%]
2012r. | 2013r. | 2014r. | 2015r. | 2016r. | 2017r. | 2018r. | 2019r. | 2020r. | |
Papier, metal tworzywa sztuczne, szkło | 10 | 12 | 14 | 16 | 18 | 20 | 30 | 40 | 50 |
Osiągnięty poziom recyklingu, przygotowania do ponownego
użycia następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw
sztucznych i szkła: 44,85 %
Poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami [%]
2012r. | 2013r. | 2014r. | 2015r. | 2016r. | 2017r. | 2018r. | 2019r. | 2020r. | |
Inne niż niebezpieczne odpady budowlane | 30 | 36 | 38 | 40 | 42 | 45 | 50 | 60 | 70 |
Osiągnięty poziom recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych: 83 %
Poziomy ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji
przekazywanych do składowania w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych
w 1995 r. [%] według załącznika do rozporządzenia Ministra
Środowiska z dnia 25 maja 2012 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 676)
Rok | 2012 | 16.07.2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 16.07.2020 |
Dopuszczalny poziom masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do
składowania w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r.[%] | 75 | 50 | 50 | 50 | 45 | 45 | 40 | 40 | 35 |
Osiągnięty w 2014 roku poziom
ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do
składowania: 100 %
Podsumowanie i wnioski
Powyższe
poziomy mieszczą się w dopuszczalnych poziomach opublikowanych w rozporządzeniach
Ministra Środowiska.
Podsumowanie i wnioski
Półtoraroczny okres
funkcjonowania nowego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi pozwala
wysunąć pozytywne wnioski w zakresie ograniczenia wyrzucania odpadów do lasów,
rowów i na opuszczone nieruchomości.
Zdarzające się przypadki niewłaściwego pozbywania się śmieci są spowodowane lekkomyślnością i brakiem dbałości o środowisko naturalne.
Zdarzające się przypadki niewłaściwego pozbywania się śmieci są spowodowane lekkomyślnością i brakiem dbałości o środowisko naturalne.
OBECNIE DZIAŁAJĄCY SYSTEM
POZWALA NA POZBYCIE SIĘ W LEGALNY SPOSÓB WSZYSTKICH ODPADÓW KOMUNALNYCH, BEZ
WZGLĘDU NA ICH ILOŚĆ!!!
Wójt Gminy Nowa Wieś Wielka
/-/ Wojciech Oskwarek
/-/ Wojciech Oskwarek
Nowa Wieś Wielka, dnia 29 kwietnia 2015 r.
metryczka
Wytworzył: Wojciech Oskwarek (29 kwietnia 2015)
Opublikował: Piotr Łęgowski (30 kwietnia 2015, 13:15:43)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1094