REGULAMIN ORGANIZACYJNY GMINNEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ W NOWEJ WSI WIELKIEJ

ROZDZIAŁ I.  Postanowienia ogólne  

   § 1. Regulamin organizacyjny Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Nowej Wsi  Wielkiej zwany dalej Regulaminem określa organizację, zakres i zasady funkcjonowania Ośrodka.
 
   § 2.  Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej działa na podstawie:
1) ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U.z2001r.Nr 142,poz.1591;z późn.zm.),
2) ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249,poz.2104;z późn.zm.),
3)  ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz.U.Nr 64,poz.593;z późn.zm.),
4)  ustawy z dnia 21 czerwca 2001r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz.U.Nr71,poz.734;z późn.zm.),
5)  ustawy z dnia 28 listopada 2003r. o świadczeniach rodzinnych (Dz.U. z 2006r. Nr139, poz.992;z późn.zm.),
6)  ustawy z dnia 22 kwietnia 2005r. o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce alimentacyjnej (Dz.U. Nr 86,poz.732,z późn.zm.),
7)  ustawy z dnia 7 września 2007r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (Dz.U.Nr 192poz.1378),
8)  ustawy z dnia 19 sierpnia 1994r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz.U.Nr 111,poz.535;z późn.zm.),
9)  ustawy z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U.z 2007r. Nr 70,poz.473;z późn.zm.),
10) uchwały nr V/35/99 Rady Gminy Nowa Wieś Wielka z dnia 8 lutego 1999r. w sprawie stwierdzenia działalności przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Nowej Wsi Wielkiej,
11) uchwały nr XIII/109/07 Rady Gminy Nowa Wieś Wielka z dnia 25 września 2007r. w sprawie uchwalenia Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Nowej Wsi Wielkiej.
 
     § 3.  Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
1) Ośrodku, należy przez to rozumieć Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Nowej Wsi Wielkiej,
2) Regulaminie, należy przez to rozumieć Regulamin Organizacyjny Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Nowej Wsi Wielkiej,
3) Statucie, należy przez to rozumieć Statut Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Nowej Wsi Wielkiej,
4) Kierowniku, należy przez to rozumieć Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Nowej Wsi Wielkiej,
5) Komórce organizacyjnej, należy przez to rozumieć wyodrębnione w strukturze organizacyjnej Ośrodka referaty składające się z wieloosobowych stanowisk pracy lub samodzielne stanowiska pracy, które wykonują zadania o jednorodnym lub podobnym charakterze oraz ośrodki wsparcia,
6) Kierowniku referatu, należy przez to rozumieć pracownika, któremu powierzono zadanie koordynowania pracy grup pracowników zatrudnionych w odpowiedniej komórce organizacyjnej Ośrodka,
7) Pracownikach, należy przez to rozumieć pracowników zatrudnionych w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Nowej Wsi Wielkiej,
8) Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oznacza to: Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Nowej Wsi Wielkiej, której obsługę administracyjną i finansowo-ksiegową prowadzą pracownicy Ośrodka,
9) Wójcie, należy przez to rozumieć Wójta Gminy Nowa Wieś Wielka,
10) Radzie Gminy, należy przez to rozumieć Radę Gminy Nowa Wieś Wielka,
11) Urzędzie, należy przez to rozumieć Urząd Gminy Nowa Wieś Wielka.
  
   § 4. 1. Ośrodek jest jednostką budżetową Gminy, realizującą politykę społeczną państwa i  gminy, a w szczególności:
1) zadania własne gminy, wynikające z ustawy o samorządzie gminnym i innych ustaw,
2) zadania z zakresu administracji rządowej i samorządowej:
  a) zlecone – na podstawie ustawy o samorządzie gminnym i innych ustaw,
  b) powierzone – na podstawie porozumień zawartych pomiędzy Gminą, administracjąrządową i jednostkami samorządu terytorialnego,
3) zadania określone w Statucie  i aktach prawa miejscowego,
2. Siedziba Ośrodka mieści się w Nowej Wsi Wielkiej, przy ul. Ogrodowej 2A.
3. Terenem działania Ośrodka jest obszar Gminy Nowa Wieś Wielka
 
   § 5. 1. Działalność Ośrodka jest jawna.
2.Ośrodek zapewnia realizację uprawnienia obywateli do dostępu do informacji publicznej związanej z działalnością Ośrodka na zasadach określonych w powszechnie obowiązujących przepisach prawa.
 
   § 6. 1. Ośrodek przy realizacji zadań gromadzi, przetwarza i przechowuje dane osobowe osób i rodzin w granicach określonych przepisami prawa.
2. Ośrodek zapewnia ochronę zbiorów danych osobowych. Administrowanie danych osobowych odbywa się zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz.926).
 
    § 7. 1.Ośrodek prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie o finansach publicznych i o przyjętą w oparciu o tę ustawę, politykę rachunkowości Ośrodka.
2.Gospodarując środkami publicznymi Ośrodek zapewnia ich wydatkowanie w sposób celowy i oszczędny, dążąc do uzyskania możliwie najlepszych efektów.
3. W celu oceny celowości, efektywności, racjonalności i legalności działań związanych z gromadzeniem i wydatkowaniem środków publicznych oraz gospodarowania mieniem, w Ośrodku funkcjonuje system kontroli wewnętrznej.
4. Zasady i tryb przeprowadzania kontroli regulują przepisy wewnętrzne określone zarządzeniem kierownika.
 
    § 8. Ośrodek jest pracodawcą w rozumieniu przepisów prawa pracy
 

ROZDZIAŁ II. Zasady kierowania ośrodkiem


    § 9. 1. Ośrodkiem kieruje kierownik, zatrudniony przez Wójta.
2. Kierownik wykonuje czynności pracodawcy w stosunku do osób zatrudnionych w Ośrodku.
3. Kierownik kieruje Ośrodkiem poprzez wydawanie zarządzeń, instrukcji, pism okólnych, regulaminów, poleceń służbowych, decyzji oraz innych o podobnym charakterze.
4. Kierownik kieruje pracą Ośrodka przy pomocy Głównego Księgowego oraz kierowników komórek organizacyjnych i ośrodka wsparcia.
5. W czasie nieobecności kierownika upoważnionym do załatwiania spraw w zakresie działania Kierownika jest Kierownik Środowiskowego Domu Samopomocy.
6. Kierownik Środowiskowego Domu Samopomocy niezwłocznie składa Kierownikowi sprawozdanie o rodzaju i sposobie załatwienia spraw podczas jego nieobecności.
7. Kierownik może doraźnie upoważnić osobę, o której mowa w ust.5, do załatwiania określonych spraw będących w zakresie kompetencji Kierownika.
8. Działania, o których mowa w ust.7, podejmowane są przez wymienioną osobę z zastosowaniem formuły „z upoważnienia kierownika”.
 
     § 10. Do zakresu zadań Kierownika Ośrodka należy ogólne kierownictwo i nadzór nad całością spraw związanych z działalnością Ośrodka, a w szczególności:
1) zapewnienie warunków organizacyjnych i finansowych niezbędnych do funkcjonowania i realizacji zadań powierzonych Ośrodkowi,
2) realizowanie zadań kierownika Ośrodka wynikających z ustawy o pomocy społecznej i innych obowiązujących przepisów prawa, uchwał Rady Gminy, Zarządzeń Wójta,
3) koordynowanie działalnością komórek organizacyjnych Ośrodka,
4) wykonywanie uprawnień pracodawcy wobec pracowników Ośrodka, a w szczególności: wykonywanie czynności prawnych w zakresie nawiązywania i rozwiązywania stosunku pracy z pracownikami Ośrodka, prowadzenia polityki kadrowej i płacowej, rozliczania czasu pracy, przyznawania nagród, wyróżnień oraz wymierzania pracownikom kar porządkowych;
5) reprezentowanie Ośrodka wobec organów administracji, instytucji i osób trzecich,
6) dokonywanie czynności prawnych na mocy pełnomocnictw udzielanych przez Wójta,
7) załatwianie indywidualnych spraw z zakresu pomocy społecznej, na podstawie imiennych upoważnień otrzymanych od Wójta,
8) załatwianie indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej nie należących do zadań z zakresu pomocy społecznej, na podstawie imiennych upoważnień udzielonych przez Wójta i Radę Gminy,
9) składanie Radzie Gminy bilansu potrzeb w zakresie pomocy społecznej na rok następny i corocznych sprawozdań z działalności Ośrodka za rok poprzedni,
10) zarządzanie mieniem wydzielonym i przekazanym przez Gminę,
11) składanie w ramach zwykłego zarządu oświadczeń woli oraz dokonywanie  czynności prawnych związanych z funkcjonowaniem Ośrodka mających na celu realizację zapisów ustawowych i zadań statutowych wobec wszystkich organów, instytucji, przedsiębiorstw, banków, organizacji pozarządowych, osób prawnych i fizycznych,
12) dysponowanie i nadzorowanie środków finansowych określonych w planie finansowym;
13) udzielanie upoważnień do zastępstw w zakresie wykonywania wybranych czynności służbowych,
14) przedkładanie Radzie Gminy projektów uchwał dotyczących działalności Ośrodka,
15) składanie Wójtowi Gminy sprawozdań z realizacji zadań, ocen i analiz,
16) wprowadzenie regulaminu organizacyjnego, regulaminu pracy i regulaminu wynagradzania pracowników Ośrodka oraz zarządzeń i pism okólnych dotyczących organizacji i zasad funkcjonowania Ośrodka,
17) sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem zapisów Statutu Ośrodka, Regulaminu Organizacyjnego, Regulaminu Pracy i innych aktów obowiązujących w Ośrodku,
18) wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach świadczeń przyznawanych w ramach działalności Ośrodka,
19) przyjmowanie klientów Ośrodka w sprawach skarg i wniosków;
20) wykonywanie zadań administratora systemu informatycznego Pomost oraz administratora danych osobowych zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych;
21) organizowanie kontroli wewnętrznej i nadzoru nad realizacją wniosków pokontrolnych;
22) dokonywanie okresowych ocen kierowników referatów oraz kontrola wykonywania zaleceń z nich wynikających;
23) współpraca z organizacjami społecznymi, kościołami, stowarzyszeniami, jednostkami organizacyjnymi i innymi organami w celu realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej;
24) prowadzenie pracy socjalnej wobec osób tego wymagających, jeżeli pracy tej nie może z przyczyn obiektywnych prowadzić pracownik socjalny.
 
     § 11. Do zadań Głównego Księgowego należy w szczególności:
1) nadzór nad prowadzeniem rachunkowości Ośrodka zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa;
2) opracowywanie i nadzór nad sporządzaniem rocznych planów finansowych,
3) opracowywanie harmonogramów dochodów i wydatków,
4) nadzór oraz sporządzaniem okresowych sprawozdań z wykonania planu dochodów i wydatków;
5) opracowanie i sporządzenie sprawozdań finansowych w tym bilansu,
6) nadzór nad prawidłowym dysponowaniem środkami pieniężnymi zgromadzonymi na rachunkach bankowych zgodnie z zatwierdzonymi planami finansowymi,
7) nadzór nad prawidłowym obiegiem i kontrolą dokumentów księgowych w sposób zapewniający właściwy przebieg operacji gospodarczych i należytą ochronę mienia,
8) wykonywanie dyspozycji środkami finansowymi,
9) nadzór nad bieżącą realizacją budżetu Ośrodka i przestrzeganiem dyscypliny budżetowej,
10) sporządzanie analiz z wykonania budżetu,
11) współpraca z organami administracji rządowej i samorządowej w zakresie środków finansowych przekazywanych na realizację zadań,
12) współpraca z instytucjami finansowymi i bankami,
13) dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem Ośrodka,
14) dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych,
15) podpisywanie dokumentów stanowiących podstawę do wydatkowania środków finansowych oraz innych świadczeń majątkowych,
16) składanie kontrasygnaty na dowodach powodujących powstanie zobowiązań pieniężnych,
17) przygotowywanie projektów uchwał w zakresie zmian planów finansowych,
18) zapewnienie terminowego ściągania należności i dochodzenia roszczeń spornych oraz spłaty zobowiązań,
19) nadzór nad zabezpieczeniem mienia i egzekwowanie należności z tytułu niedoborów i szkód,
20) dokonywanie kontroli wewnętrznej,
21) wykonywanie zadań stosownie do nadanych upoważnień (pełnomocnictw).
 
     § 12. Do zadań kierowników referatów należy nadzór nad realizacją zadań w podległych referatach, a w szczególności:
1) planowanie i organizacja pracy podległych pracowników, w tym opracowywanie planów pracy i określanie priorytetów podczas realizacji poszczególnych zadań,
2) ustalanie zadań i dokonywanie ich podziału między stanowiska pracy, w sposób gwarantujący równomierne ich obciążenie,
3) sprawowanie bieżącej kontroli postępu prac powierzonych do realizacji pracownikom,
4) stosowanie dostępnych środków służących motywowaniu pracowników i ich utożsamianiu się z celami i zadaniami Ośrodka,
5) aktualizowanie informacji odnoszących się do procedur realizowanych w podległych komórkach,
6) nadzór nad realizacją zadań wynikających z przepisów prawa będących podstawą działania Ośrodka,
7) nadzór nad właściwą realizacją zadań wynikających z uchwał Rady Gminy oraz zarządzeń i poleceń Kierownika,
8) przygotowywanie projektów aktów prawnych kierownika ośrodka oraz projektów uchwał Rady Gminy w zakresie realizowanych zadań,
9) zapewnienie terminowego i zgodnego z prawem prowadzenia postępowań w indywidualnych sprawach należących do zakresu zadań podległych komórek organizacyjnych,
10) ustalenie i stosowanie w komórkach jednoznacznych procedur załatwiania spraw eliminujących dowolność i subiektywizm przy podejmowaniu rozstrzygnięć,
11) zapewnienie jednolitej i wyczerpującej informacji o sposobie i terminach załatwiania spraw,
12) opracowywanie programów w zakresie rozwiązywania problemów społecznych w Gminie,
13) dokonywanie okresowych ocen pracowników oraz kontrola wykonywania zaleceń z nich wynikających,
14) kierowanie pracą podległych pracowników, prowadzenie instruktażu i szkolenia oraz aktualizowanie ich zakresów czynności,
15) prowadzenie postępowań wyjaśniających dotyczących skarg i wniosków odnoszących się do podległych komórek organizacyjnych,
16) odpowiedzialność za należytą organizację pracy w kierowanym referacie oraz prawidłowe i terminowe wykonywanie zadań,
17) wnioskowanie o szkolenia pracowników i ich rozwoju zawodowego, zgodnie z potrzebami wynikającymi z ocen pracowniczych,
18) zapewnienie przestrzegania postanowień Regulaminu Pracy Ośrodka, a w szczególności przepisów o dyscyplinie pracy i warunkach bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochronie przeciwpożarowej,
19) zapewnienie należytego gospodarowania powierzonym mieniem przez pracowników podległych komórek,
20) opracowywanie sprawozdań z realizacji zadań merytorycznych i finansowych
21) opracowywanie innych sprawozdań i analiz wynikających z obowiązujących przepisów prawa.
2.W czasie nieobecności kierownika referatu, jego obowiązki pełni wyznaczony przez niego pracownik.
3. Zastępstwo i jego zakres ustala w uzgodnieniu z Kierownikiem, kierownik referatu.
 

ROZDIAŁ III. Struktura organizacyjna ośrodka


     § 13. W skład Ośrodka wchodzą następujące komórki organizacyjne posiadające odpowiednie symbole literowe do oznaczania pism i akt :
1) Referat Finansowo – Organizacyjny – RFO,
2) Referat Pomocy Środowiskowej – RPŚ,
3) Referat Świadczeń Rodzinnych – RŚR,
4) Środowiskowy Dom Samopomocy – ŚDS,
    a) Mieszkania Chronione – MCH,
5) Ośrodek Profilaktyki Alkoholowej – OPA,
    a) Świetlica Środowiskowa w Nowej Wsi Wielkiej – ŚŚNWW,
    b) Świetlica Środowiskowa w Brzozie – ŚŚB,
    c)  Świetlica Środowiskowa w Dąbrowie Wielkiej – ŚŚDW,
    d) Świetlica Środowiskowa w Nowym Smolnie – ŚŚNS,
    e) Świetlica Środowiskowa w Prądocinie – ŚŚP,
    f)  Świetlica Środowiskowa w Dobromierzu – ŚŚD.
 
     § 14. 1. Komórki organizacyjne składają się z jedno lub wieloosobowych stanowisk pracy.
2. Szczegółowy zakres czynności, odpowiedzialność i uprawnienia pracowników na określonym stanowisku pracy określa zakres czynności ustalony przez kierownika komórki organizacyjnej i zatwierdzony przez Kierownika.
3. Przyjęcie powierzonego zakresu czynności, pracownik potwierdza własnoręcznym podpisem.
4. Zakres czynności włącza się do akt osobowych pracownika.
 
     § 15. 1. Funkcjonowanie wszystkich komórek organizacyjnych Ośrodka i stanowisk pracy
opiera się na zasadach służbowego podporządkowania, podziału czynności i indywidualnej odpowiedzialności za wykonywanie powierzonych zadań.
2.Strukturę organizacyjną Ośrodka stanowi załącznik nr 1 do niniejszego regulaminu.
 
     § 16. Szczegółowe uregulowania dotyczące zagadnień związanych ze świadczeniem pracy, obowiązkami pracodawcy i pracownika oraz podporządkowaniem wewnętrznym określa Regulamin Pracy Ośrodka.
 
     § 17. Każdy referat Ośrodka zobowiązany jest prowadzić własny, podręczny zbiór i skorowidz przepisów prawnych, odpowiadający rzeczowemu zakresowi zadań i czynności pracowników komórki organizacyjnej oraz na bieżąco go aktualizować (korzystając m.in. z Internetu i programu prawnego LEX).
 
     § 18. 1. Każdy pracownik podlega bezpośrednio jednemu przełożonemu, od którego otrzymuje polecenia służbowe i przed, którym odpowiada za wykonanie zadań.
2. Pracownik, który otrzymał polecenie służbowe od przełożonego wyższego szczebla powinien polecenie wykonać zawiadamiając o otrzymaniu polecenia bezpośredniego przełożonego.
 
     § 19. Czynności kancelaryjne w Ośrodku, obieg korespondencji, sposób oznaczenia i przechowywania akt określają obowiązujące przepisy tj. instrukcja kancelaryjna i jednolity rzeczowy wykaz akt.
 
     § 20. 1.  Własnoręczność podpisu potwierdzają:
1) Kierownik Ośrodka,
2) Kierownicy referatów,
3) Główny księgowy,
2. Własnoręczność podpisu na dokumentach merytorycznych ( zgodnie z uprawnieniami określonymi w zakresie czynności), potwierdzają:
1) Pracownicy socjalni;
2) Pracownicy referatów finansowo organizacyjnego, świadczeń rodzinnych i ośrodka profilaktyki alkoholowej;
3) Instruktorzy i specjaliści terapii zajęciowej;
 
      § 21. W strukturze wewnętrznej referatów ustala się następujące zespoły i stanowiska pracy (załącznik nr 2 do regulaminu) do wykonywania określonych w regulaminie zadań:
 
1) w Referacie Finansowo – Organizacyjnym:
a) stanowisko kierownika, którym jest główny księgowy,
b) stanowisko ds. kadr i księgowości majątkowej i wydatków budżetowych,
c)  stanowisko ds. obsługi księgowej, płac, ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych,
d) stanowisko ds. kasy, organizacji Ośrodka i DS.,
e) stanowisko ds. administracyjno – kancelaryjnych i dodatków mieszkaniowych,
f)  stanowisko ds. bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej,
g) stanowisko sprzątaczki.
 
2) w Referacie Pomocy Środowiskowej:
a) stanowisko kierownika – opracowywanie i przygotowywanie decyzji w zakresie ustawy o pomocy społecznej, sprawozdania z zakresu pomocy społecznej, sprawy administratora systemu POMOST, administratora bezpieczeństwa informacji,
b) stanowisko ds. pracy socjalnej (pracownicy socjalni),
c)  stanowisko pielęgniarki – rehabilitanta,
d) stanowisko  opiekuna, pracownika gospodarczego.
 
3) w Referacie Świadczeń Rodzinnych
a) stanowisko koordynatora – opracowywanie i przygotowywanie decyzji, realizacja ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz nadzór nad wykonywaniem ustawy o zaliczkach alimentacyjnych, sprawozdania z zakresu świadczeń rodzinnych, sprawy administratora programu SYRIUSZ,
b) stanowisko ds. świadczeń pielęgnacyjnych, funduszu alimentacyjnego i egzekucji administracyjnej
 
4) w Środowiskowym Domu Samopomocy:
a) stanowisko kierownika, - sprawy organizacyjno - merytoryczne środowiskowego domu samopomocy, archiwalne ośrodka,
b) stanowisko instruktorów ds. terapii zajęciowej,
c) stanowisko psychologa,
d) stanowisko opiekuna,
e) stanowisko magazyniera, intendenta, kierowcy,
f)  stanowisko kucharza,
g) stanowisko kierowcy,
h) stanowisko sprzątaczki.
 
5) w Ośrodku Profilaktyki Alkoholowej:
a) stanowisko koordynatora – realizacja gminnego programu rozwiązywania problemów alkoholowych w tym nadzór merytoryczny nad świetlicami środowiskowymi,
b) stanowisko wychowawcy świetlicy środowiskowej,

ROZDZIAŁ IV. Zadania i zakres działania referatów
oraz ośrodków wsparcia
 


   § 22. Referat Finansowo – Organizacyjny.
1.Do zadań Referatu należy obsługa organizacyjno – administracyjna Ośrodka, prowadzenie spraw osobowych pracowników, obsługa finansowo – księgowa budżetu, prowadzenie sprawozdawczości budżetowej i ewidencji środków trwałych, prowadzenie procedury związanej z udzieleniem zamówień publicznych oraz realizacja zadań z zakresu bhp i ochrony przeciwpożarowej.
2.Referatem Finansowo – Organizacyjnym kieruje główny księgowy.
3.Do zadań Referatu Finansowo – Organizacyjnego należy w szczególności:
 
1) w zakresie spraw kadrowych, księgowości majątkowej i wydatków budżetowych:
a)prowadzenie spraw związanych z zatrudnianiem i zwalnianiem pracowników,
b) prowadzenie akt osobowych pracowników,
c) prowadzenie spraw związanych ze szkoleniem i doskonaleniem zawodowym pracowników,
d) prowadzenie spraw związanych z wyróżnianiem i nagradzaniem oraz udzielaniem kar porządkowych i dyscyplinarnych,
e) prowadzenie spraw związanych z wyjazdami służbowymi pracowników, w tym używaniem przez pracowników własnych samochodów dla celów służbowych,
f) prowadzenie ewidencji czasu pracy, spraw urlopowych pracowników oraz spraw związanych z dyscypliną pracy,
g) prowadzenie spraw związanych z udzieleniem urlopów wychowawczych, macierzyńskich pracowników,
h)sporządzanie sprawozdań z zakresu kadr i czasu pracy Z-03; Z-06; Z-05,
i) prowadzenie obsługi wydatków budżetowych.
j) prowadzenie ewidencji ruchomości narzędzi i materiałów środków trwałych, pozostałych środków trwałych z określeniem osób materialnie odpowiedzialnych
k) prowadzenie ewidencji ilościowej i pozabudżetowej,
n) sprawdzanie pod względem formalnym i rachunkowym dowodów przyjęć, likwidacji i przemieszczeń składników majątkowych Ośrodka,
o) oznakowywanie składników majątkowych i prowadzenie ksiąg inwentarzowych,
p) okresowe uzgadnianie zapisów księgowych z ewidencją prowadzoną przez osoby materialnie odpowiedzialne,
q) organizowanie i udział w inwentaryzacji rzeczowych składników majątkowych Ośrodka,
r) ustalanie różnic inwentaryzacyjnych oraz występowanie do osób materialnie odpowiedzialnych za mienie o wyjaśnienie przyczyn ich powstawania,
s) sporządzanie protokołów weryfikacji różnic inwentaryzacyjnych oraz propozycji ich rozliczenia,
t) przedkładanie właściwie przygotowanych i rozliczonych spisów z natury przewodniczącemu komisji inwentaryzacyjnej,
u) informowanie przewodniczącego komisji inwentaryzacyjnej i głównego księgowego o nieprawidłowościach w zakresie gospodarowania składnikami majątkowymi Ośrodka, zauważonych podczas przeprowadzania inwentaryzacji,
v) prowadzenie spraw ubezpieczeniowych składników majątkowych Ośrodka,
w) sporządzanie sprawozdań z zakresu środków trwałych,
x) prowadzenie rozliczeń w zakresie użyczenia pomieszczeń i sprzętu Ośrodka,
y) prowadzenie ewidencji oraz obsługa księgowa majątku Ośrodka znajdującego się poza Ośrodkiem, a stanowiącego własność Ośrodka,
z) prowadzenie ewidencji stosowanych programów i systemów,
 
2) w zakresie spraw dotyczących obsługi księgowej, płac, ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych:
a) prowadzenie spraw płacowych i spraw wynikających ze zmian w stosunku pracy,
b) prowadzenie spraw związanych z ubezpieczeniem społecznym i zdrowotnym  pracowników i ich rodzin,
c) prowadzenie spraw związanych z ubezpieczeniem społecznym i zdrowotnym podopiecznych i ich rodzin,
d) prowadzenie spraw związanych z administrowaniem zakładowym funduszem świadczeń socjalnych,
e) współpraca z Powiatowym Urzędem Pracy,
f)  współpraca z Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych i sporządzanie deklaracji o zatrudnieniu drogą elektroniczną,
g) prowadzenie kart wynagrodzeń oraz sporządzanie list płac pracowników Ośrodka,
h) naliczanie dodatkowego wynagrodzenia rocznego, nagród jubileuszowych, ekwiwalentów za urlop wypoczynkowy oraz odpraw emerytalnych,
i) obliczanie zasiłków wychowawczych, opiekuńczych, macierzyńskich, i chorobowych,
j) ewidencja i rozliczanie obciążeń wynikających z dodatkowych ubezpieczeń pracowników,
k)obsługa kasy zapomogowo – pożyczkowej, funduszu mieszkaniowego i socjalnego,
l) naliczanie składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, pracowników i podopiecznych Ośrodka, sporządzanie raportów miesięcznych dla osób ubezpieczonych oraz prowadzenie rozliczeń z ZUS-em,
m) ewidencja i rozliczanie delegacji służbowych,
n) wypłata ekwiwalentów należnych pracownikom w ramach środków ochrony osobistej, odzieży i obuwia roboczego,
o) naliczanie podatków od przychodów pracowników Ośrodka oraz prowadzenie rozliczeń z Urzędami Skarbowymi,
p) sporządzanie sprawozdań z wynagrodzeń dla Urzędu Statystycznego Z-03; Z-06; Z-05,
q) prowadzenie kart wynagrodzeń, sporządzanie list wypłat z umów zleceń i o dzieło , naliczanie i rozliczanie zobowiązań wynikających z tych umów,
r) sporządzanie informacji o uzyskanych przez podatnika dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy,
s) prowadzenie spraw związanych z egzekucją komorniczą,
t) obsługa  programu bankowego ING  drogą elektroniczną (przelewy – wynikających z wynagrodzeń, świadczeń rodzinnych, pomocy społecznej i funduszu alimentacyjnego, faktur, rachunków oraz zobowiązań Ośrodka),
u) kontrola terminowości zapłaty faktur i rachunków,
v) organizowanie praktyk uczniowskich, staży, przygotowania zawodowego, prac społecznie użytecznych i robót publicznych,
w) sporządzanie raportów dotyczących wypłaconych świadczeń i przerw w opłacaniu składek ZUS i przekazywanie informacji do ZUS drogą elektroniczną,
x) sporządzanie raportów miesięcznych RMUA dla ubezpieczonych pracowników i podopiecznych,
y) przygotowanie merytoryczne, prowadzenie rejestru i nadzór nad wykonaniem umów cywilnoprawnych, zleceń, o dzieło oraz woluntarystycznych.
 
3) w zakresie spraw dotyczących kasy, organizacji Ośrodka i ŚDS
a) prowadzenie obsługi kasowej Ośrodka na wszystkich kontach dochodów i wydatków,
b) sporządzanie raportów kasowych,
c)  uzgadnianie sald,
d) prowadzenie depozytów kasowych,
e) właściwe przechowywanie i zabezpieczenie gotówki oraz innych walorów,
f)  prowadzenie ewidencji druków ścisłego zarachowania,
g) ewidencja, pobór i egzekucja należności z tytułu rozliczeń z kontrahentami (umowa użyczenia, dochody itp.)
h) prowadzenie analityki do dochodów księgowych,
i)  prowadzenie wymaganych dokumentów dla udzielania zamówień publicznych w trybie przewidzianym przepisami o zamówieniach publicznych,
j)  prowadzenie rejestru udzielonych zamówień publicznych,
k) nadzór nad realizacją umów zawartych przez Ośrodek w wyniku przeprowadzonych procedur,
l)  kontrola wartości zamówień z zakresu dostaw i usług,
m) opracowywanie dokumentów służących do dokumentowania postępowań o udzielenie zamówienia publicznego,
n) kontrola pod względem kompletności dokumentacji danego postępowania o udzielenie zamówień publicznych, umów oraz innej właściwej danemu przedmiotowi zamówienia,
o) nadzór nad realizacją umów poprzetargowych lub ponegocjacyjnych,
p) zaopatrywanie GOPS w materiały biurowe i kancelaryjne oraz wydawnictwa i czasopisma,
q) ewidencja i prowadzenie kart drogowych,
r) rozliczanie zużycia paliwa,
s) prowadzenie ewidencji pieczęci, legitymacji służbowych,
t)  prowadzenie obsługi dochodów budżetowych, w tym odpłatności za ŚDS, posiłki i inne usługi,
u) monitorowanie programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej i innych,
v) współpraca z organizacjami pozarządowymi, instytucjami oświatowymi, firmami, w zakresie pozyskiwania funduszy na cele społeczne.
 
5) w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej:
a) opracowywanie instrukcji i projektów zarządzeń dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej,
b) kontrola stanu bhp i zabezpieczenia przeciwpożarowego w siedzibie Ośrodka oraz wnioskowanie o usunięcie stwierdzonych uchybień,
c) przygotowanie zaleceń pokontrolnych w zakresie bhp i ppoż. oraz nadzorowanie ich realizacji,
d) udział w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy pracowników,
e) sporządzanie dokumentacji powypadkowej,
f) organizowanie i prowadzenie szkolenia pracowników w zakresie bhp i ppoż.,
g) nadzór nad prowadzeniem badań lekarskich pracowników, związanych ze stosunkiem pracy
h) zaopatrzenie pracowników w odzież roboczą i ochronną oraz sprzęt ochrony osobistej,
i)  współdziałanie z Państwową Inspekcją Pracy, Państwową Inspekcją Sanitarną i Państwową Strażą Pożarną.
j) prowadzenie książki obiektu,
k)zaopatrzenie pracowników w środki bezpieczeństwa i higieny pracy.
 
6) w zakresie spraw administracyjno-kancelaryjnych i dodatków mieszkaniowych:
a) prowadzenie kancelarii Ośrodka,
b) obsługa poczty i korespondencji Ośrodka,
c)  obsługa poczty elektronicznej,
d) projektowanie, obsługa i nadzór nad stroną internetową BIP dla Ośrodka,
e) obsługa centrali telefonicznej Ośrodka,
f)  udostępnianie drogą elektroniczną informacji o działalności Ośrodka,
g) udostępnianie drogą elektroniczną wymaganych dokumentów,
h) przyjmowanie  i znakowanie przychodzącej korespondencji,
i)  wysyłanie i doręczanie pism, postanowień, decyzji i informacji,
j)  prowadzenie ewidencji składanych wniosków oraz wydawanych decyzji;
k) sporządzanie sprawozdań z wydawanych decyzji administracyjnych,
l)  sporządzanie list wypłat dodatków mieszkaniowych,
m)opracowywanie decyzji w sprawach dodatków mieszkaniowych;
n) opracowywanie i wprowadzanie gminnych, i rządowych programów pomocy rodzinie,
o) współpraca z Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w celu rozwiązywania bieżących problemów osób niepełnosprawnych na terenie gminy,
p) współpraca z powiatową i wojewódzką komisją ds. orzekania o niepełnosprawności,
q) udostępnianie druków dotyczących niepełnosprawności,
r)  udzielanie informacji dotyczących uprawnień wynikających z posiadanego orzeczenia.
 
§ 23. Referat Pomocy Środowiskowej
1. Do zadań Referatu Pomocy Środowiskowej należy rozpoznanie i ustalanie potrzeb w zakresie pomocy społecznej ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji osób i rodzin, które z powodu ubóstwa sieroctwa, bezdomności, bezrobocia, niepełnosprawności, długotrwałej lub ciężkiej choroby, przemocy w rodzinie potrzeby ochrony macierzyństwa lub wielodzietności, bezradności w sprawach opiekuńczo – wychowawczych i prowadzeniu gospodarstwa domowego, zwłaszcza w rodzinach niepełnych lub wielodzietnych, braku umiejętności w przystosowaniu do życia młodzieży po opuszczeniu placówki opiekuńczo – wychowawczej, trudności w przystosowaniu dożycia po zwolnieniu z zakładu karnego, alkoholizmu lub narkomanii, zdarzenia losowego lub sytuacji kryzysowej, klęski żywiołowej lub ekologicznej znalazły się w trudnej sytuacji życiowej.
2. Referatem Pomocy Środowiskowej - kieruje kierownik referatu
3. Do zadań Referatu Pomocy Środowiskowej należy zakresie szcególności:
 
1) w zakresie postępowania administracyjnego:
a) zapewnienie zgodności załatwianych spraw z przepisami prawa i dyspozycjami Kierownika Ośrodka,
b) dbałość o terminowe załatwianie spraw,
c) kontrola poprawności merytorycznej procesu postępowania w sprawach przyznawania świadczeń z pomocy społecznej,
d) nadzór nad przebiegiem pracy socjalnej świadczonej przez pracowników socjalnych,
e) akceptacja merytoryczno – finansowa przyznawanej pomocy,
f) przygotowywanie decyzji administracyjnych w sprawach świadczeń z pomocy społecznej;
g) opracowywanie programów, prognoz, analiz oraz sprawozdań w zakresie prowadzonych spraw,
h) prowadzenie ewidencji osób korzystających z pomocy społecznej (rejestr decyzji),
i)  planowanie potrzeb w zakresie świadczeń z pomocy społecznej,
j)  rozeznawanie i sporządzanie bilansu potrzeb mieszkańców Gminy w zakresie pomocy społecznej,
k) ustalenie zapotrzebowania na środki finansowe niezbędnych do realizacji świadczeń,
l)  czuwanie nad wydatkowaniem środków finansowych na świadczenia z pomocy społecznej,
m) opracowywanie i realizacja programów dotyczących zaspokajania potrzeb w zakresie pomocy społecznej,
n) poradnictwo w zakresie pomocy społecznej, w szczególności w zakresie interwencji kryzysowej,
o) prowadzenie bieżących spraw, w tym korespondencji,
p) wykonywanie zadań należących do obsługi systemu informatycznego Pomost,
q) przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych z zakresu przyznawanych świadczeń z pomocy społecznej w oparciu o instrukcje w sprawie udzielania świadczeń z pomocy społecznej w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej,
r) opracowywanie meldunków, informacji i sprawozdań z udzielanych świadczeń z pomocy społecznej.
 
2) w zakresie pracy socjalnej:
a) udzielanie poradnictwa specjalistycznego, w szczególności prawnego, psychologicznego i rodzinnego osobom i rodzinom, które mają trudności lub wykazują potrzebę wsparcia w rozwiązywaniu swoich problemów życiowych, bez względu na posiadany dochód,
b) udzielanie informacji, wskazówek i pomocy w zakresie rozwiązywania spraw życiowych osobom, które dzięki tej pomocy będą zdolne samodzielnie rozwiązywać problemy będące przyczyną trudnej sytuacji życiowej,
c) skuteczne posługiwanie się przepisami prawa w realizacji zadań,
d) udzielanie pomocy zgodnie z zasadami etyki zawodowej,
e) przeprowadzanie rodzinnych wywiadów środowiskowych w celu ustalenia sytuacji osobistej, rodzinnej, dochodowej i majątkowej osób i rodzin,
f) wypełnianie formularza „Pomoc społeczne – Niebieska Karta” stanowiącego załącznik do rodzinnego wywiadu środowiskowego w przypadku stwierdzenia przemocy w rodzinie,
g) sporządzanie wywiadów u dłużników alimentacyjnych,
h) zawieranie kontraktu socjalnego z osobą lub rodziną w celu określania sposobu współdziałania w rozwiązywaniu problemów tej osoby lub rodziny znajdującej się trudnej sytuacji rodzinnej,
i) opracowanie przez pracownika socjalnego wraz z osobą bezdomną indywidualnego programu wychodzenia z bezdomności polegającego na wspieraniu osoby bezdomnej w rozwiązywaniu jej problemów życiowych, w szczególności rodzinnych i mieszkaniowych oraz pomocy na uzyskaniu zatrudnienia,
j) dokonywanie analizy i oceny zjawisk, które powodują zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy społecznej oraz kwalifikowanie do uzyskania tych świadczeń,
k) pobudzanie społecznej aktywności i inspirowanie działań samopomocowych w zaspakajaniu niezbędnych potrzeb życiowych osób, rodzin, grup, środowisk społecznych,
l) udzielanie informacji, wskazówek i pomocy w zakresie rozwiązywania spraw życiowych osobom, które dzięki tej pomocy będą zdolne samodzielnie rozwiązywać problemy będące przyczyna trudnej sytuacji życiowej, skuteczne posługiwanie się przepisami prawa w realizacji tych zadań,
m) współdziałanie z innymi instytucjami i placówkami w interesie osób korzystających z pomocy,
n) ustalanie indywidualnych planów pomocy na rzecz osób i rodzin oraz czuwanie nad ich realizacją,
o) realizacja innych zadań w zakresie pomocy społecznej wynikających z rozeznanych potrzeb gminy.
 
3) w zakresie realizacji świadczeń pomocy społecznej
a) aprobowanie dokumentacji złożonej przez pracowników socjalnych wg zgodności z przepisami prawa i wewnętrznymi ustaleniami i priorytetami udzielanej pomocy;
b) prowadzenie rejestru osób korzystających z różnych form pomocy;
c) sporządzanie list wypłat zgodnie z rejestrem przyznanych świadczeń;
d) weryfikacja list wypłat pod względem merytorycznym i merytoryczno finansowym;
e) merytoryczna aprobata i opis faktur dotyczących pomocy przyznanej świadczeniobiorcom;
f) prowadzenie ewidencji okresowej sprawozdawczości oraz wszelkiej dokumentacji w tym zakresie.
 
4) w zakresie realizacji programów strategicznych Gminy
a) opracowanie i realizacja Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych;
b) sporządzanie harmonogramów realizacji działań Strategii rozwiązywania problemów społecznych;
c) opracowanie i realizacja projektów systemowych realizowanych w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego;
d) upowszechnianie aktywnej integracji i pracy socjalnej w ramach programów systemowych pomocy społecznej;
e) opracowywanie i realizowanie programów aktywności lokalnej nastawionych na rozwiązywanie problemów społecznych gminy
 
5) w zakresie usług opiekuńczych i gospodarczych
a) ustalenie zakresu sprawowanej opieki nad podopiecznym w domu;
b) wzywanie lekarza,
c) podawanie leków zgodnie z zaleceniem lekarza,
d) usprawnianie psychoruchowe podopiecznego,
e) pomoc w prowadzeniu gospodarki finansowej podopiecznego,
f)  załatwianie spraw urzędowych na rzecz podopiecznego,
g) utrzymanie w czystości pomieszczeń podopiecznego,
h) zakup produktów spożywczych i innych artykułów niezbędnych w gospodarstwie domowym,
i) oddawanie bielizny do pralni,
j) palenie w piecu, przynoszenie opału i wody oraz wynoszenie nieczystości,
k) prowadzenie rehabilitacji leczniczej wg. wskazań lekarskich,
l) prowadzenie terapii indywidualnej i grupowej dla uczestników,
m) podejmowanie działań terapeutycznych mających na celu kształtowanie i rozwijanie sprawności niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania w środowisku,
n) opracowywanie i wdrażanie indywidualnych planów postępowania wspierająco – rehabilitacyjnego,
o) poradnictwo i pomoc uczestnikom w sprawach związanych ze współżyciem społecznym, gospodarowaniem pieniędzmi, dbałością o swoje rzeczy, załatwianiem swoich spraw w urzędach, spędzaniem czasu wolnego,
p) współtworzenie systemu oparcia rodzinnego i społecznego wobec podopiecznych Ośrodka i aktywizowanie środowiska lokalnego dla poprawy funkcjonowania podopiecznych.
 
6) w zakresie świadczeń pielęgniarskich i rehabilitacyjnych
a) wykonywanie czynności pielęgnacyjnych wobec osób zaburzonych psychicznie,
b) opieka medyczno – pielęgniarska nad uczestnikami terapii zajęciowej
c) współpraca z lekarzem psychiatrą, wymiana informacji z psychologiem, pedagogiem, pracownikiem socjalnym i opiekunkami,
d) prowadzenie dokumentacji medycznej oraz wykonywanie zaleceń lekarskich odnotowanych w tejże dokumentacji,
e) podawanie leków zgodnie z zaleceniem lekarza,
f) usprawnianie psychoruchowe podopiecznego,
g) pomoc w prowadzeniu gospodarki finansowej podopiecznego,
h) załatwianie spraw urzędowych,
i) kwartalne rozliczanie ewidencji czasu pracy opiekunek domowych świadczących usługi opiekuńcze
j) sprawowanie nadzoru nad poprawnością sprawowanych usług opiekuńczych.
 
§ 24. Referat Świadczeń Rodzinnych
1. Głównym zadaniem Referatu Świadczeń Rodzinnych jest niesienie pomocy rodzinie na mocy ustaw i programów do których przystępuje Gmina i Ośrodek. Referat realizuje postanowienia ustawy o świadczeniach rodzinnych, a w szczególności reguły ustalania, przyznawania i wypłacania świadczeń rodzinnych osobom uprawnionym. Świadczenia rodzinne, mają na celu częściowe zaspokojenie potrzeb na utrzymanie dzieci, częściowe pokrycie wydatków wynikających z konieczności zapewnienia osobom niepełnosprawnym opieki i pomocy innych osób w związku z niezdolnością do samodzielnej egzystencji, a także pomoc finansową osobom rezygnującym z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w związku z koniecznością sprawowania opieki nad niepełnosprawnym dzieckiem. Dodatki mieszkaniowe przyznawane w referacie mają wspomóc rodzinę w utrzymaniu mieszkania oraz zwiększyć środki na pozostałe wydatki.
 
2. Referatem Świadczeń Rodzinnych - kieruje kierownik referatu.
3. Do zadań Referatu Świadczeń Rodzinnych należy w szczególności:
 
1) w zakresie świadczeń rodzinnych, opiekuńczych i pielęgnacyjnych:
a) przyjmowanie wniosków i ich weryfikowanie merytoryczne oraz prowadzenie postępowania administracyjnego w sprawach o świadczenia rodzinne,
b) opracowywanie decyzji w sprawach świadczeń rodzinnych, opiekuńczych i pielęgnacyjnych,
c)  prowadzenie rejestru wniosków i decyzji dotyczących świadczeń rodzinnych, , opiekuńczych i pielęgnacyjnych,
d) opłacanie składek na ubezpieczenie emerytalne, rentowe oraz ubezpieczenie zdrowotne z tytułu wypłaty świadczeń rodzinnych, , opiekuńczych i pielęgnacyjnych,
e) prowadzenie korespondencji z instytucjami współpracującymi;
f) przygotowywanie list wypłat świadczeń,
g) opracowywanie sprawozdań, analiz do projektów budżetu oraz rozliczeń bieżących w zakresie realizowanych zadań,
h) archiwizowanie dokumentów odpowiednio do stanowiska pracy.
 
2) w zakresie funduszu alimentacyjnego i egzekucji administracyjnej
a) przyjmowanie wniosków i ich weryfikowanie merytoryczne oraz prowadzenie postępowania administracyjnego w sprawach o zaliczkę alimentacyjną,
b) opracowywanie decyzji w sprawach o zaliczkę alimentacyjną,
c) prowadzenie rejestru wniosków i decyzji dotyczących zaliczki alimentacyjnej
d) współpraca i prowadzenie korespondencji z komornikiem i organami właściwymi dłużnika i wierzyciela,
e) współpraca z Powiatowym Urzędem Pracy w celu aktywizacji zawodowej dłużników,
f) współpraca ze Starostwem w sprawach zatrzymania prawa jazdy dłużnikom,
g) współpraca z Prokuraturą w celu ścigania dłużników za przestępstwo uchylania się od obowiązku płacenia alimentów,
h) współpraca z Regionalnym Ośrodkiem Polityki Społecznej w zakresie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego osób przebywających poza granicami Polski,
i) współpraca z Urzędami Skarbowymi w sprawie zaświadczeń o dochodach klientów Ośrodka,
j) przygotowywanie list wypłat świadczeń.
 
§ 25.Środowiskowy Dom Samopomocy
1. Środowiskowy Dom Samopomocy - jest ogniwem oparcia społecznego dla osób przewlekle psychicznie chorych, niepełnosprawnych intelektualnie, osób niedostosowanych społecznie, które mają poważne trudności w życiu codziennym, wymagają pomocy i opieki niezbędnej do życia w środowisku rodzinnym i społecznym oraz w przezwyciężaniu ich trudnych sytuacji życiowych.
2. Dom spełnia funkcję wspierającą, rehabilitacyjną, wychowawczą i integracyjną.
3. Podstawowym zadaniem Środowiskowego Domu Samopomocy jest podtrzymywanie i rozwijanie umiejętności uczestników niezbędnych do możliwie jak najbardziej samodzielnego życia.
4. Do zadań Środowiskowego Domu Samopomocy należy w szczególności:
1) w zakresie terapii zajęciowej:
a) prowadzenie zajęć terapeutycznych kształtujących i rozwijających sprawności niezbędne do prawidłowego funkcjonowania w środowisku osób uczęszczających do Domu,
b) rozwijanie zainteresowań uczestników zajęć terapeutycznych,
c) przygotowywanie i wdrażanie indywidualnych programów terapeutycznych,
d) rozwijanie umiejętności u osób zaburzonych psychicznie poprzez pracę i edukację pro-zawodową oraz usprawnianie zdolności manualnych poprzez umiejętne kierowanie ich działaniami,
e) kształtowanie umiejętności komunikowania i rozwoju mowy, procesów orientacyjno – poznawczych, nawyków zdrowego stylu życia,
f) współdziałanie z rodziną i środowiskiem w zakresie realizacji potrzeb oraz poprawy funkcjonowania osoby niepełnosprawnej.
 
2) w zakresie świadczeń psychologiczno terapeutycznych:
a) poradnictwo i pomoc podopiecznym w sprawach związanych ze współżyciem społecznym, gospodarowaniem pieniędzmi, dbałością o swoje rzeczy, załatwianiem swoich spraw w urzędach, spędzaniem czasu wolnego,
b) prowadzenie terapii leczniczej wobec podopiecznych z zaburzeniami psychicznymi,
c) wspieranie procesów adaptacji społecznej, kształtowanie sprawności niezbędnych w życiu codziennym,
d) współtworzenie systemu oparcia rodzinnego i społecznego wobec osób z zaburzeniami psychicznymi, aktywizowanie środowiska lokalnego dla poprawy funkcjonowania podopiecznych,
e) prowadzenie zajęć terapeutycznych rozwijających i kształtujących sprawności niezbędne w życiu codziennym,
f) rozwijanie i usprawnianie umiejętności u osób zaburzonych psychicznie poprzez pracę i edukację pro-zawodową,
g) wspieranie pedagogiczne i edukacyjno – terapeutyczne osób z zaburzeniami psychicznymi,
h) kształtowanie umiejętności komunikowania i rozwoju mowy, procesów orientacyjno – poznawczych, nawyków zdrowego stylu życia,
i) inicjowanie działań mających na celu umacnianie pozycji osoby niepełnosprawnej psychicznie w środowisku rodzinnym, społecznym, zawodowym,
j) inicjowanie nowatorskich form opieki nad osobą niepełnosprawną
 
3) w zakresie spraw zaopatrzenia, prowadzenia magazynu:

a) prowadzenie kartotek magazynu żywnościowego i ogólnego,
b) systematyczne prowadzenie kartotek magazynowych, ewidencji pozaksięgowej,
c)  przygotowywanie rozliczeń sprawozdań i innych dokumentów wynikających z potrzeby prawidłowego funkcjonowania magazynu żywnościowego i stołówki oraz magazynu ogólnego,d) ponoszenie odpowiedzialności materialnej za produkty, przedmioty, gotówkę, dokumenty i rozliczenia wynikające z pełnionej funkcji. 
e) racjonalne gospodarowanie środkami finansowymi przeznaczonymi na zaopatrzenie stołówki i Ośrodka.
f) planowanie i organizacja zakupów, wydawanie do kuchni artykułów spożywczych, systematyczne wpisywanie ich do dziennika żywieniowego,
g) sporządzanie rozliczeń miesięcznych, przestrzeganie terminów przydatności do spożycia produktów znajdujących się w magazynie, właściwe ich przechowywanie i zabezpieczanie przed zniszczeniem,
h) współpraca z organami Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz laboratoriami środowiskowymi w zakresie organizowania badań i pomiarów czytników uciążliwych i szkodliwych dla zdrowia,


4) w zakresie intendentury:

a) systematyczne planowanie w porozumieniu z kucharką, jadłospisów zgodnie z obowiązującymi normami i kalorycznością,
b) prowadzenie ewidencji osób korzystających ze stołówki,
c) przestrzeganie stawki żywieniowej serwowanych posiłków,
d) przestrzeganie przepisów HCCP,
e) prowadzenie dokumentacji HCCP,

5)      w zakresie przyrządzania posiłków:


a) obróbka  produktów żywnościowych potrzebnych do przygotowania posiłków,
b) systematyczne planowanie jadłospisów zgodnie z obowiązującymi normami i kalorycznością,
c) przyrządzanie posiłków,
d) troska o estetyczne i higieniczne wydawanie i podawanie posiłków,
e) odkładanie próbek wydawanych posiłków - kontrola
f) utrzymanie czystości na stanowisku pracy (zaplecze, kuchnia, zmywalnia, jadalnia)
g) przestrzeganie przepisów HCCP.
 

6) w zakresie kierowania pojazdem:


a) przywożenie i odwożenie podopiecznych z zaburzeniami psychicznymi na zajęcia terapeutyczne odbywające się w Środowiskowym Domu Samopomocy,
b) wyjazd z pracownikami Ośrodka w rejon ich działania,
c) utrzymanie w czystości pojazdu,
d) przestrzeganie terminów przeglądu pojazdu.

§ 26. Ośrodek Profilaktyki Alkoholowe
1. Ośrodek Profilaktyki Alkoholowej realizuje postanowienia ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii oraz ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie. Podejmowane działania profilaktyczne realizowane są na trzech podstawowych poziomach (profilaktyka pierwszorzędowa, drugorzędowa i trzeciorzędowa). Głównym zadaniem referatu jest zapobieganie występującym problemom związanym z zażywaniem środków odurzających, ujawnianie osób o najwyższym ryzyku popadnięcia w nałóg, jak również pomoc w redukowaniu tego ryzyka. Pracownicy referatu zajmują się bezpośrednio osobami uzależnionymi, współuzależnionymi oraz dotkniętymi przemocą dając terapeutyczne wsparcie. W celu  rozwiązywania problemów alkoholowych osób uzależnionych i ich rodzin referat podejmuje współpracę z innymi instytucjami, takimi jak: sąd, policja, prokuratura, ośrodki lecznictwa odwykowego i inne. Ponadto referat prowadzi działalność informacyjno – edukacyjną zmierzającą do ograniczenia ryzykownych zachowań i spożycia napojów alkoholowych w środowisku lokalnym.
 
2.      Ośrodkiem Profilaktyki Alkoholowej kieruje koordynator.
3.      Do zadań Ośrodka Profilaktyki Alkoholowej należy w szczególności:

1)      w zakresie zapobiegania przemocy, profilaktyki alkoholowej i innych uzależnień:

a) współtworzenie systemu wsparcia społecznego wobec osób uzależnionych, współuzależnionych i dotkniętych przemocą,
b) motywowanie do podjęcia terapii psychologicznej przez osoby z zaburzeniami psychicznymi wynikającymi z uzależnień,
c) propagowanie zdrowego stylu życia poprzez: rozpowszechnianie materiałów informacyjno – edukacyjnych, organizację programów, szkoleń, kursów w zakresie profilaktyki uzależnień,
d) prowadzenie punktu konsultacyjnego dla osób uzależnionych, sprawców przemocy i ich rodzin,
e) prowadzenie, finansowanie i wspieranie działalności świetlic środowiskowych, ośrodków wsparcia dziennego, obozów terapeutycznych dla dzieci i młodzieży – członków rodzin z problemem alkoholowym,
f) współpraca z Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
g) prowadzenie grup wsparcia dla osób współuzależnionych i dotkniętych przemocą,
h) prowadzenie zajęć letnich i zimowych dla dzieci z grupy podwyższonego ryzyka – uczestników świetlic środowiskowych,
i) prowadzenie zajęć socjoterapeutycznych i psychoedukacyjnych dla dzieci, które doświadczyły urazów w skutek wadliwej, często patologicznej sytuacji rodzinnej.
 

2) w zakresie koordynowania pracą świetlic socjoterapeutycznych:

a) nadzór nad merytoryczną działalnością świetlic środowiskowych,
b) współpraca z instytucjami i organizacjami działającymi na rzecz dzieci,
c) określenie potrzeb w zakresie funkcjonowania świetlicy sporządzenie projektu budżetu świetlicy nadzór nad bieżącym wydatkowaniem środków finansowych,
d) dokonywanie wstępnej kontroli stanu i rzetelności dokumentacji świetlicy
 

3) w zakresie profilaktyki i pomocy dla dzieci realizowanej w świetlicach środowiskowych:

a) organizacja i prowadzenie zajęć socjoterapeutycznych,
b) stwarzanie optymalnych warunków i stymulowanie rozwoju dzieci poprzez współprace z rodzicami, nauczycielami i pracownikami pedagogicznymi szkół;
c) diagnozowanie sfer urazowych dziecka;
d) eliminowanie przyczyn utrwalonych zaburzeń zachowania utrudniających kontakty społeczne i będących przyczyną niepowodzeń szkolnych;
e) korygowanie zaburzonych form zachowania;
f) organizowanie środowiska wychowawczego i udzielania indywidualnej pomocy uczniom zagrożonym uzależnieniem od środków uzależniających;
g) przygotowanie i prowadzenie indywidualnych programów korekcyjnych,
h) organizacja czasu wolnego, rozwój zainteresowań, organizacja zabaw i zajęć sportowych,
i) stała współpraca z pracownikami socjalnymi, szkołami, policją, sądem, kuratorami, Gminną Komisja rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
j) stała współpraca z rodzicami i opiekunami,
k) diagnozowanie potrzeb i problemów dzieci, i ich rodzin,
l) opracowywanie i realizacja indywidualnych i grupowych programów rozwojowo-terapeutycznych,
m) prowadzenie dokumentacji pracy z dzieckiem (dokumentacji dotyczącej diagnozy, planów i realizacji zajęć indywidualnych i grupowych, dzienniki zajęć itp.
n) poddawanie się superwizjom, konsultowanie planów i działań z innymi specjalistami w zakresie pracy z rodziną,
o) zapewnienie pomocy w kryzysach szkolnych, rodzinnych, rówieśniczych i osobistych dzieci.
 

    § 27. Mieszkania Chronione
1.Mieszkania Chronione są formą świadczonej pomocy społecznej, przeznaczoną dla osób mogących, przy odpowiednim wsparciu, samodzielnie żyć i funkcjonować w środowisku. Jednocześnie mieszkania chronione są formą pomocy środowiskowej, dla osób, które ze względu na wiek, niepełnosprawność, chorobę lub trudną sytuację życiową wymagają wsparcia, miejsca pobytu lub usług opiekuńczych, a warunki w miejscu zamieszkania są niewystarczające lub uniemożliwiają oferowanie ww. usług. Równocześnie nie ma potrzeby kierowania tych osób do domu pomocy społecznej lub szpitala.
 
2. Do zdań Mieszkań Chronionych należy:

 a) nauka i trening podstawowych umiejętności niezbędnych do samodzielnego życia:
 b) trening umiejętności życia codziennego i samoobsługi (sprzątanie własnego pomieszczenia, dbanie o higienę osobistą, pranie, prowadzenie gospodarstwa domowego, gospodarowanie pieniędzmi itp.),
c) kształtowanie umiejętności społecznych i interpersonalnych (trening umiejętności komunikowania się, rozwiązywania problemów, a także wyrażania własnych przekonań, uczuć i postaw w sposób respektujący otoczenie),
d) nauka spędzania wolnego czasu,
e) nauka życia i funkcjonowania w społeczeństwie,
f) przywrócenie mieszkańców do społeczeństwa oraz poprawa dotychczasowej egzystencji poprzez pomoc socjalną,
g) rozwijanie współpracy z instytucjami zobowiązanymi do tworzenia oparcia społecznego oraz z organizacjami pozarządowymi, przekonanie ich o słuszności rozwoju Mieszkań Chronionych,
h) inicjowanie i wspieranie przemian w świadomości społecznej oraz budowanie społeczeństwa otwartego na integrację z osobami psychicznie chorymi i upośledzonymi umysłowo.
 

ROZDZIAŁ V. Zasady obiegu korespondencji, podpisywania pism i dokumentów oraz udzielania pełnomocnictw i upoważnień
 

     § 28. 1. Zasady i tryb wykonywania czynności kancelaryjnych w Ośrodku określa instrukcja
kancelaryjna (wydana przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji).
2. Korespondencję Ośrodka przyjmuje Kierownik lub w razie jego nieobecności wyznaczony przez niego pracownik.
3.Zadekretowana przez kierownika korespondencja przekazywana jest do rejestracji w rejestrze wpływów  i rozdana zgodnie z dyspozycjami za pokwitowaniem.
4.Pisma do wysyłki przygotowywane są przez pracowników w referatach i przekazywane do pracownika w referatu finansowo organizacyjnego odpowiedzialnego za wysyłkę.
 
     § 29. 1. Prawo do podpisywania posiada Kierownik Ośrodka w ramach posiadanych uprawnień i udzielonych pełnomocnictw.
 
2.Do podpisu Kierownika zastrzeżone są pisma i dokumenty:
1) w sprawach każdorazowo zastrzeżonych do podpisu Kierownika,
2) kierowane do centralnych i wojewódzkich organów administracji, urzędów miast i gmin,
3) kierowane do jednostek samorządu terytorialnego,
4) kierowane do organów kontrolnych,
5) kierowane do organów ścigania, wymiaru sprawiedliwości i służb porządkowych,
6) kierowane do innych, nie ujętych wyżej, instytucji i organizacji,
7) pisma i dokumenty związane ze stosunkiem pracy pracowników Ośrodka,
8) pełnomocnictwa i upoważnienia,
9) pisma okolicznościowe, listy gratulacyjne,
10) plany i sprawozdania z wykonywanych wydatków oraz dochodów, dokumenty finansowe,
11)  pisma przygotowywane do podpisu przez Wójta Gminy – parafowane przez kierownika GOPS,
12) decyzje administracyjne, postanowienia i zaświadczenia w sprawach indywidualnych.
 
3.Do podpisu Głównego Księgowego należy:
1) aprobata dokumentów finansowych, planów i sprawozdań z wykonania wydatków i dochodów finansowych,
2) podpisywanie pism i dokumentów w ramach upoważnień udzielonych przez Kierownika Ośrodka.
 
4.Do podpisu kierowników referatów i ośrodków wsparcia należy:
1) podpisywanie pism należących do zakresu działania kierowanych komórek organizacyjnych z wyłączeniem pism zastrzeżonych dla Kierownika Ośrodka
2) wstępna aprobata pism w sprawach zastrzeżonych dla Kierownika Ośrodka oraz należących do właściwości Kierownika, a związanych z zakresem działania kierowanej komórki organizacyjnej.
 
5. Do podpisu pracowników socjalnych i innych pracowników należy:
1) podpisywanie przez pracowników socjalnych wniosków o udzielenie pomocy, porozumień zawieranych w sprawach indywidualnych w zakresie postępowania administracyjnego o przyznanie świadczeń z pomocy społecznej, notatek służbowych oraz wywiadów środowiskowych,
2) podpisywanie przez pracowników projektów pism, a jeśli dokument tego wymaga stanowisko służbowe pod tekstem, z lewej strony pisma.
 
6. W przypadku nieobecności Kierownika prawo do podpisywania pism w sprawach należących do kierownika Ośrodka posiada upoważniony przez niego kierownik ŚDS.
 
      § 30. 1. Upoważnień i pełnomocnictw udziela Kierownik Ośrodka na wniosek pracownika
lub z własnej inicjatywy, w celu załatwienia określonych spraw służbowych.
2.Rejestr upoważnień i pełnomocnictw Kierownika prowadzi Referat Finansowo-Organizacyjny.
 

ROZDZIAŁ VI. Zasady funkcjonowania i kontroli Ośrodka 

       § 31. 1. Ośrodek funkcjonuje w dni robocze w godzinach:
1) poniedziałek            7.15 – 15.00
2) wtorek                     8.00 – 17.00
3) środa                      7.15 – 15.00
4) czwartek                  7.15 – 15.00
5) piątek                     7.15 – 15.00
2. Kierownik przyjmuje interesantów od poniedziałku do piątku w godzinach pracy Ośrodka.
3. W razie nieobecności Kierownika interesantów przyjmuje Kierownik Środowiskowego Domu Samopomocy.
4. Pracownicy na stanowiskach bezpośrednio obsługujących podopiecznych oraz stanowiskach tego wymagających pracują według indywidualnie określonego harmonogramu pracy.
 
5. Pracownicy socjalni przyjmują interesantów w godzinach:
1) w Ośrodku w Nowej Wsi Wielkiej przy ul. Ogrodowej 2A:
    a) w poniedziałki, środy, czwartki, piątki w godzinach 715 –1000   oraz w godzinach 14.00–15.00,
    b) we wtorki 8.00 – 17.00
2) w Biurze mieszczącym się w budynku wielofunkcyjnym przy ul. Przemysłowej 1b:
    a) we wtorki 7.15 – 10.00  oraz 14.00 – 16.00,
    b) w środy  7.15 – 10.00  
3) pracownicy socjalni wykonują pracę w terenie w godzinach od 10°° do 14 °°
 
     § 32. 1.Środowiskowy Dom Samopomocy czynny jest od poniedziałku do piątku w godzinach 7.15 – 15.30.
2. Zastrzega się prawo zamknięcia Domu w czasie ferii lub wakacji na okres nie dłuższy niż 15 dni roboczych, po uprzednim poinformowaniu jednostki prowadzącej i jednostki zlecającej urzędu wojewódzkiego.
3. Zamknięcie Domu wymaga wcześniejszego uzgodnienia z uczestnikami lub ich opiekunami.
 
     § 33. 1. Czas pracy świetlic środowiskowych ustalany jest na rok szkolny w zależności od
planu zajęć lekcyjnych dzieci z poszczególnych grup i ogłaszany w sposób zwyczajowo przyjęty.
2.Zastrzega się prawo zmiany godzin otwarcia świetlic w ciągu roku szkolnego.
3.W okresie ferii zimowych i wakacji letnich czas pracy świetlicy ustalany jest zgodnie z przyjętym przez kierownika programem zajęć.
4.Dopuszcza się możliwość zamknięcia świetlicy w czasie dni wolnych od zajęć lekcyjnych w szkole oraz w czasie wakacji.
5.Czas zamknięcia świetlicy w czasie wakacji nie może być dłuższy niż jeden miesiąc.
 
      § 34. 1. Zasady i tryb postępowania przy załatwianiu spraw w Ośrodku reguluje Kodeks postępowania administracyjnego oraz przepisy szczególne dotyczące załatwiania określonych spraw.
2.Pracownicy przygotowują i załatwiają sprawy oraz ponoszą odpowiedzialność za:
1) znajomość i przestrzeganie przepisów prawa,
2) przestrzeganie terminów załatwianych spraw,
3) przestrzeganie etyki zawodowej,
4) prawidłowe prowadzenie, ewidencjonowanie i przechowywanie dokumentów,
5) dochowywanie tajemnicy służbowej.
3.Czynności kancelaryjne, obsługę korespondencji i zasady podpisywania pism wydanych określa instrukcja kancelaryjna.
4.Zarządzenia wewnętrzne, instrukcje, pisma okólne i informacje podawane są do wiadomości pracowników zgodnie z przyjętymi zasadami obiegu korespondencji.
5.W celu właściwego przekazania klientom informacji o zasadach pracy Ośrodka w jego siedzibie wywiesza się:
1) tablice ogłoszeń zawierające informacje dotyczące czasu pracy Ośrodka, terminach przyjęć interesantów, terminach przyjęć w sprawach skarg i wniosków, ogłoszeń przetargów publicznych oraz innych  ważnych dla klientów informacji.
2) tabliczki informacyjne z nazwa działów, wyszczególniające nazwisko i stanowisko służbowe pracownika.
 
      § 35. 1. W Ośrodku stosowana jest kontrola wewnętrzna i zewnętrzna celem zdobycia informacji niezbędnych do efektywnego kierowania i doskonalenia metod pracy Ośrodka.
2.Procedurę kontroli wewnętrznej określa regulamin kontroli Ośrodka wydany w trybie zarządzenia Kierownika.
3.Kontrola zewnętrzna przed przystąpieniem do czynności kontrolnych zobowiązana jest do przedstawienia Kierownikowi swoje upoważnienie do przeprowadzenia kontroli oraz dokonuje wpisu do książki kontroli, znajdującej się u Kierownika Ośrodka.
4.Nadzór nad działalnością kontrolną sprawuje bezpośrednio Kierownik.

DZIAŁ VII. Pracownicy Ośrodka. Oceny kwalifikacyjne pracowników. 

       § 36.1.Status prawny pracowników Ośrodka określa  ustawa o pracownikach samorządowych.
2.Kwalifikacje pracowników socjalnych muszą odpowiadać wymogom określonym w ustawie o pomocy społecznej.
3.Pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku urzędniczym oraz pracownik samorządowy mianowany zatrudniony na stanowisku innym niż urzędnicze podlega okresowym ocenom kwalifikacyjnym, dokonywanym przez bezpośredniego przełożonego.
4.Ocena dokonywana jest na podstawie sześciu kryteriów obowiązkowych i nie mniej niż trzech, a nie więcej niż pięciu kryteriów wybranych przez bezpośredniego przełożonego.
5.Ocena kwalifikacyjna sporządzana jest co najmniej raz na dwa lata.
6.Szczegółowe zasady dokonywania okresowych ocen kwalifikacyjnych określa rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie sposobu i trybu dokonywania ocen kwalifikacyjnych pracowników samorządowych.

DZIAŁ VIII. Postanowienia końcowe 

       § 37. W sprawach nieuregulowanych w Regulaminie maja zastosowanie właściwe przepisy
prawa w tym ustaw, o których mowa w § 1 ust.2  niniejszego regulaminu.
 
       § 38. Sprawy porządkowe i dyscyplinarne pracowników regulują postanowienia
Regulaminu Pracy.
 
      § 39. Integralną część Regulaminu stanowią załączniki:
1) wykaz stanowisk pracy w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Nowej Wsi Wielkiej
(załącznik nr 1),
2) schemat organizacyjny Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Nowej Wsi Wielkiej
(załącznik nr 2).
 
     § 40. Zmiana regulaminu wymaga trybu przewidzianego dla jego nadania.
 
 

metryczka


Wytworzył: Wojciech Oskwarek - Wójt Gminy (7 maja 2008)
Opublikował: Angelika Bachusz (5 sierpnia 2008, 15:59:48)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 5321